Resa till Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

Roslings värld

Det har varit lite mycket nu ett tag och jag borde ha skrivit något om de detaljer jag bearbetat inför resan. Jag köpte en del i HK men jag tar det om ett tag.

Det blir nog ingen motionsrunda idag. Det regnar som bara den och jag skall bara mata hästarna sedan kryper jag nog ner i sängen igen.

Det händer att jag tittar på TV men det sker i perioder och nu var det ett tag sedan. Jag fick ett tips av Anders Fåk som trodde jag skulle uppskatta följande program. Jag har tittat fyra gånger nu, så Anders var träffsäker. Programmet ger en kul och för många ny syn på bl a Afrikas och uländernas utveckling. Titta, skratta och lär. Jag lovar att de 57 minuterna är värda att titta på mer än en gång.

Jag åkte till Kigoma samma år som Rosling åkte till Mocambique och det var för över hundra år sedan (mätt med Afrikas utveckling som måttstock)

Se dina favoritprogram när du vill i SVT Play - fri television på nätet.

Programmet ligger kvar till den 4 juni på SVT Play.
    Senast redigerad av Lars Andersson; 09 May 2009, 05:50. Anledning: Programinfo
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Lars Andersson
      NCS Medlem
      • October 2002
      • 601

Direkt i TV idag

Skulle någon vilja ha programmet inspelat så går det i TV2 kl 15:15 idag. Jag tror inte det går att spela in från SVTPlay.

Kommentar

• Markie
        Användare
        • September 2008
        • 512

Hej lars hur går det med planerna inför resan?

Mvh

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Ursprungligen postat av Lars Andersson
          Bilden visar Met. callainos "Cobalt Zebra" O morph, som i Sverige historiskt kallats "white zebra". Med risk att trassla in mig i begreppsförvirringen skulle man kunna säga att den är en OB utan fläckar (m.a.o. en O) av det vi i Sverige historiskt kallar för "Bright Blue".

Märkningen avser att kunna koppla specimen till de DNAprover som tagits på respektive fisk. Det var min uppgift på resan att fixa det. Ansvarsfullt men inte så svårt, och för att "garantera" att det inte gjordes några fel var vi ett team på tre personer som med fastställd rutin med inbyggda kontrollmoment genomförde denna DNAprovtagning. Eftersom arbetet var enformigt och rutinartat var kontrollfunktionerna av vikt då man kom på sig själv att tankemässigt sväva iväg till andra världar än "the art of fin clipping". DNAproverna måste tas innan fisken behandlas med diverse kemikalier eftersom DNA förstörs av dessa. DNAproverna består av en avklippt bröstfena i ett eget (förmärkt och förpreparerat) pytteprovrör med (tror jag ) ren alkohol och några saltkristaller av för mig okänd art vars syfte är att binda eventuell vatteninnehåll (inte helt säker) i DNAprovet (fenan). Märklappen består av speciellt preparerat papper (vi kallade det för japanskt rispapper men jag vet inte vad det är) som är beständigt i vatten, formalin och alkohol, och (av oss) märkt med penna vars "bläck" också tål "allt". Siffran på lappen är en löpande nummerserie som medföljer provrören. Numren som visas är en standardnummerserie men man kan beställa egna nummerserier om man vill.

De två andra i "the fin clipping team" vilar resp. läser bok efter "hårt arbete", Steve Somermeyer och Brian Stauffer.

Efter formalinpreparering så går preparaten till "professor pinning" som är en lokal dykare som på ett förträffligt sätt och med ett tålamod, som jag beundrar och bockar mig inför, nålar upp tiotusentals preparat och jobbar ca åtta timmar om dagen med detta krävande och pilliga jobb. Vet att jag har en bild på honom i arbete men hittade den inte
          Visste inte att vodoo fanns bland fiskar ???
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Lars Andersson
            NCS Medlem
            • October 2002
            • 601

Tyvärr räckte inte engagemanget till att skriva under sommaren. Har inte heller brytt mig om resan förrän idag. Det är ju sex dagar kvar! Idag började jag leta fram prylar och egentligen bara för att kolla om det fanns batterikraft kvar i dykdatorn, resten ordnar sig på något sätt. Det var full batterinivå i dykdatorn. Jag skall även leta reda på en tub siliconfett för att fetta in alla gummipackningar. Det vore inte så kul om någon packning är kass när jag kommer dit.

Jag har köpt ett antal 16 GB USB minnen som reserv till datorn. CF och SD kort hittade jag för en mycket billig penning. Jag har köpt en handfull billiga mobiltelefoner som jag skall ge bort, dels till min stödfamilj och dels till våra medhjälpare. Annars är det bara redan tidigare använd utrustning som skall med. Regulatorn borde ha servats men så blev det inte.

Kommentar

• endymion

Lycka till då Lars. Tror att det är fler än jag som är avundsjuk på dig.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

... och skulle du nu råka snubbla över någon internetkoppling, så hoppas vi ju på lite bilder under resans gång, vilket vi ju varit bortskämd med vid dina tidigare resor (iofs inte afrika då)

Trevlig resa !!!
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                  Tyvärr räckte inte engagemanget till att skriva under sommaren. Har inte heller brytt mig om resan förrän idag. Det är ju sex dagar kvar! Idag började jag leta fram prylar och egentligen bara för att kolla om det fanns batterikraft kvar i dykdatorn, resten ordnar sig på något sätt. Det var full batterinivå i dykdatorn. Jag skall även leta reda på en tub siliconfett för att fetta in alla gummipackningar. Det vore inte så kul om någon packning är kass när jag kommer dit.

Jag har köpt ett antal 16 GB USB minnen som reserv till datorn. CF och SD kort hittade jag för en mycket billig penning. Jag har köpt en handfull billiga mobiltelefoner som jag skall ge bort, dels till min stödfamilj och dels till våra medhjälpare. Annars är det bara redan tidigare använd utrustning som skall med. Regulatorn borde ha servats men så blev det inte.
                  Har du något mål med resan, vad är det du längtar mest efter ?
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Ser med spänning fram emot din reseskildring. Ja gillade skarpt din förra HongKong berättelse.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • October 2002
                      • 601

Det kommer mera

Jag skall här försöka få upp en del information och bilder om/från min resa. Jag räknar med att om några veckor försöka göra något. Nu blir det bara en liten försmak.

Så här glad var Ad när han fått tllbaka sin videokamera som försvann på flyget.

Eftersom vi "förlorade" en dag när vi väntade på Ads videomaskin så åkte vi mot Chilumba nästa kväll. Det blev den första av 10 nätter på båten.

I Chilumba provianterade vi, tomater, bananer, ris, majsmjöl, green, och andra nödvändigheter.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Vilka var med på resan
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor

Kommentar

• Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • October 2002
                          • 601

Med på resan var jag, Adrianus Konings, Larry Johnson, Martin Geerts och hans son Arnoud Geerts. Dessutom våra lokala medarbetare Robert, Benard och Christopher.

Innan vi gav oss iväg på kvällen den 6 oktober så hade vi en hel dag hos Esther Grant i Kimbiri i väntan på videomaskinen. Esther och Red Zebra fick besök av statens "spritkontrollanter" som skulle kontrollera att allt gick rätt till vid utskänkning av alkohol på Red Zebra. Vi fick oss ett antal rejäla skratt.

Ad med videokameran som ni redan sett ett resultat ifrån under en annan tråd.

Min favoritmat, Ncheni och chips.
                          Senast redigerad av Lars Andersson; 22 November 2009, 17:01.

Kommentar

• Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • October 2002
                            • 601

En fiskbild

Vi frestar med en fiskbild. Bilden tagen med 20mm objektiv på ca 28 meters djup. Nere i botten på gropen är det en "klump" med yngel Bargus meridionalis.
                            Senast redigerad av Lars Andersson; 22 November 2009, 16:57.

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Riktigt fräcka bilder. Kul att höra från dig igen
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...