Resa till Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    • October 2002
    • 601

Resa till Malawi

De brukar ju finnas trådar om "mitt xxx-liters akvarium" och andra projekt av olika slag. Jag tänkte att jag skulle skriva lite om ett projekt som jag hoppas kan intressera en del. Planeringen av en resa till Malawi.

I oktober skall jag åka till Malawi. Det är inte första gången och det påverkar ju naturligtvis planeringen en del. Jag har stora delar av min fotoutrustning och dykutrustning "lagrad" i Malawi, men i stort skall jag försöka skriva ned mina tankar vart efter de dyker upp. Det är ju mycket tid kvar till oktober och det gör att projektet med denna tråd blir lite mer givande (hoppas jag) än om jag hade skrivit utifrån hur jag i vanliga fall planerar mina resor till Afrika. Då köper biljett tre veckor innan avresa och börjar jaga runt i huset och på logen och leta efter prylar som skall med 2- 3 dagar innan jag skall åka. Normalt går det också utmärkt, men någon tråd skulle det ju knappast bli av det.

Jag har haft funderingar avseende den här tråden ett litet tag och funderingarna gäller i vilken mån detta skrivs enbart för mitt eget ego och i mitt eget intresse. Ja, det får väl såväl jag som ni bedöma varefter jag skriver. Nåväl, jag hoppas att det skall kunna intressera en del och om jag inte surar ur så skall det kunna bli en del skrivit fram till de första dagarna i oktober. Själv hoppas jag kunna få en del tips och hjälp med olika saker som jag annars hade fått klura ut själv.

Hur ofta jag kommer att skriva och vad jag kommer att skriva får tiden utvisa.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Låter spännande... alltid kul att följa projekt.
    Det får en att fundera, hur många gånger har du varit nere i Malawi?

OK, kollade in profilen och inser att du har hållit på ett tag med det här... vad är anledningen till att du reser ner denna gången?
    Senast redigerad av Peter_A_F; 22 February 2009, 13:19.
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Lars Andersson
      • October 2002
      • 601

Vad har hänt så här långt?

Biljett bokades torsdagen den 18 februari. Se tråd

Någon som vet varför en flygbiljett med KLM kostar €618 tor från London till Malawi, och en biljett med samma bolag från Amsterdam till Malawi kostar €1123? Till saken hör att Londonavgången landar i Amsterdam och sedan åker båda avgångarna med samma plan till Nairobi och sedan till Malawi. Alltså båda flygen är identiska

En av mina medresenärer skall flyga från London och hans biljett var nära nog 45% billigare än min.

Dykresan börjar på Linköpings flygplats den 4 oktober kl 12:25 och slutar den 18 oktober med att de andra flyger ut från Malawi. Själv har har bestämt mig för att göra något annat ett antal dagar så min hemresa påbörjas i Lilongwe den 29 oktober kl 13:20 och går allt som det ska så landar jag i Linköping kl 11:35 den 30 oktober. Biljetten kostade 10.287SEK.

Kommentar

• Lars Andersson
        • October 2002
        • 601

Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Det får en att fundera, hur många gånger har du varit nere i Malawi?
        Jag räknade på fingrarna och fick det till att det skall bli nionde resan till Malawi. Några av resorna i förhistorisk tid. En av resorna 1990 finns fint omskriven av den eminente tidigare redaktören Roger Häggström i CB 10/1990 till 10/1991. Till Tanganyikasjön har det också blivit ett antal (något färre) resor.

Kommentar

• Lars Andersson
          • October 2002
          • 601

Ursprungligen postat av Peter_A_F
          OK, kollade in profilen och inser att du har hållit på ett tag med det här... vad är anledningen till att du reser ner denna gången?
          Ok, du hade redigerat i tråden så de blev en fråga till.

Svaret på den frågan återkommer jag till. Det kräver lite eftertanke.

Varför jag bokar redan i februari kanske jag skall förklara. Det är en lite lång historia men i korta drag är det så här. Jag var senast med Prof. Jay Stauffer, Penn State Univ. i Malawi i januari 2007. Det var ytterligare resor planerade under hösten 2007, januari 2008 och jag hade för avsikt att följa med på den resan som Larry Johnsson arrangerade i oktober 2008 och på vilken det var två svenskar med. Se CB 1/2009. Av olika skäl fick jag lov att ställa in resorna i sista stund. Den här gången tänker jag inte låta något komma i vägen och därför bokade jag tidigt. Ingen möjlighet att vare sig avboka eller ändra i biljetten gör att det känns mer definitivt och allt måste anpassas till resan istället för tvärt om. Säkert kommer biljetterna därför att gå ner i pris. Priserna varierar enormt speciellt under de tre till åtta sista veckorna före avgång. Jag flyger med KLM som är samarbetspartner med Kenya Airways vilka flyger på Lilongwe. Jag har allt sedan jag tröttnade på alla problem på Heathrow för fyra fem år sedan flugit via Amsterdam och det har aldrig fallerat i Amsterdam.

Kommentar

• Lars Andersson
            • October 2002
            • 601

Har idag kontaktat Land & Lake Safari Ltd. för att utröna om det skulle gå att göra en safari under de elva dagar jag har valt att stanna på egen hand i Malawi. De hade en nära nog perfekt budgetsafari på 4 dagar i Luangwa South Nat. Park i Zambia. Det enda dåliga var att safarin börjar den 21 okt och slutar 24 okt sent på kvällen. Alltså blir mina elva dagar hackade i tre delar med tuff resa fram och tillbaka till Zambia. Det är en walking safari och Land & Lake är en av två arrangörer (som jag vet om) som gör sådana i parker där det är gott om "farliga" djur. Övernattning i tält i parken. Visst drar det i tarmen men jag får två dagar mellan dykresan och safarin och fem dagar efter safarin innan jag skall äntra planet hem. Det vore bättre om jag fick sex - sju dagar i ett sträck att ex vis åka till Mulanje. Tål att tänka på. Kostnad för Safarin är ca US$700.

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Det låter som en höjdarresa Lars!

Bra att avsluta med lejonvandringen så att du inte riskerar att missa dykning pga eget dödsfall
              Tony Englund

Kommentar

• palleh
                • December 2006
                • 704

Har ni planerat vad det blir för rutt på sjön? För övrigt lejonsafari låter inte fel det heller=)
                http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• Lars Andersson
                  • October 2002
                  • 601

Resans syfte är att samla in vissa typer av Melanochromis och de som arrangerar insamlingsresorna (insamling och dödande av tusentals fisk alltså) verkar ha en förkärlek till Chilumba så det bli att kuska längs med västra kusten från Cape MaClear via Kambiri till Chizumulu (där vi alltid tillbringar lite tid hos Nick Graham). På Chizumulu har jag även min stödfamilj i Malawi, som jag framför allt stödjer med pengar till investeringar i familjens affärsrörelse. Förutom att jag tycker att det är roligt att stötta ett familjeföretag (mor, mormor och fyra barn, mannen har stuckit vilket är väldigt vanligt i Malawi och övriga Afrika) så är det kul att diskutera investeringskalkyler, riskbedömning och avkastning på en sån basic nivå. På vägen hem har dom lovat att vi skall leta efter "min" Melanochromis vid Mbenji och även dyka på Jalo Reef. Några dyk vid Cape MaClear och sedan någon dag vid antinätprojektet vid Maleri Isl. Kanske kan jag fixa en rapport hur era donerade pengar används. Det var kort om vart resan går och vad syftet med resan är men jag är inte så engagerad i routen. Jag bara hänger med och solar mig mellan dyken. Malawi är ett riktigt semesterparadis och jag riskerar inte att träffa grannen där. Själv anser jag dessutom att skrytfaktorn i dykarkretsar, vad avser udda dykmål, bara slås av kompisen som var och dök på Antarktis för några år sedan.

Delvis var det kanske svar på varför jag åker denna gången men jag lovar att komma igen med ett mer genomtänkt svar på vad anledningen är att jag åker denna gång som Peter frågade tidigare.

Kommentar

• Lars Andersson
                    • October 2002
                    • 601

Funderingar

Hittade denna bild på en dykkompis. Bilden ger mig följande att fundera omkring.

1)
                    Vi läser enormt mycket på resan och det är upp till var och en att ta med 4 - 5 böcker på engelska med "lättviktigt" innehåll. Normalt läser vi en bok på en till två dagar och därför byter vi böcker med varandra. På bilden läses "David Baldachi - Camel club". Förslag på böcker?

2)
                    Jag har med tilltagande ålder fått allt svårare att fokusera manuellt när jag fotar. Mängden oskarpa bilder, vid UW-fotografering, ökar dramatiskt. Skall därför testa att fota med autofokus och 105 macro under vattnet. Fundering, var skall jag göra det? Skall kontakta några jag känner och fråga dom om deras erfarenhet av autofokus vid fiskfotande under vattnet.

3)
                    Funderar på att skaffa mig ett par vanliga billiga läsglasögon att använda när jag läser böcker. Har fått allt svårare att tycka att kombinationsslipningen av min "medfödda" närsynthet, tilltagande ålderslångsynthet (pensionärsslipningen) och mitt kraftiga astigmatiska synfel ger en aceptabel kvalitet. Man kanske får acceptera att ha två par glasögon.

Det är inte roligt att bli gammal.

Nu kan medlemmar posta bilder i "Övrigt - Övrigt"
                    Senast redigerad av Lars Andersson; 03 March 2009, 12:45.

Kommentar

• Lars Andersson
                      • October 2002
                      • 601

Inget intresse?

Inga förslag på böcker? Jag får väl tacka min fru som föreslagit Stieg Larssons Millennium trilogi som säljer bra i utlandet. Eller någon Mankell. Tack för tipset Berit. Tre böcker i ett paket och en Mankell löser ju bokfrågan.

Jag har haft en del funderingar sedan sist och köpt 10 st 2GB SD-cards för 290:--. Inte för att jag behövde tio men jag var på jakt efter ett 16GB när jag blev erbjuden dessa. Kunde inte låta bli. Snart slår € och $ priserna igenom och då stiger väl priserna på prylar. Vem vet? Måste hitta 4GB CF-cards till bra pris. Eftersom återuppladdningen av UW-blixtarna styr hur snabbt kortet behöver vara så går det bra med de långsammaste. Såg att en av mina D100 hade en otrevligt fläck på sensorn. Skit också!. Någon som har något tips? Har aldrig själv gjort annat än "blåst" men detta verkar vara annat än löst damm.
                      Senast redigerad av Lars Andersson; 13 March 2009, 10:58.

Kommentar

• cichlids4fun
                        • April 2002
                        • 3109

155kr för 4gb......10mb/s
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Aussen
                          Användare
                          • January 2009
                          • 19

Hur gör man när man tar hem fiskar egentligen? Kostar det inte lite att ta hem dom?

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Grymt häftig tråd Lars.
                            Det ska bli spännande att följa dina funderingar.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lars Andersson
                              • October 2002
                              • 601

Ursprungligen postat av Aussen
                              Hur gör man när man tar hem fiskar egentligen? Kostar det inte lite att ta hem dom?

Det är inte så lätt att fånga Mbuna och även om jag skrev att "syftet är att samla in" så måste jag tillstå att utan "di lokale" (som en av mina danska vänner kallar våra medhjälpare) blev det inte många fiskar fångade. Våra fiskar är inte heller avsedda för att tillbringa resten av sina liv i akvarier utan deras framtid efter att "vi" fångat dom är inte så lysande. Jag har för mig att vi "dödade" 22.000 mbuna på förra resan. Vill man ha fisk med sig hem får man komma överens med Esther om att hon bipackar fisken med någon export till Europa. Jag har aldrig gjort det från Malawi eftersom mitt intresse huvudsakligen (vad gäller akvairehållna ciklider) sedan 1972 varit Tropheus från Tanganyika. Därifrån har jag kört hem några sändningar privat men det är knappast värt besväret för en vanlig hobbyist. Först och främst gör den volymen som krävs det inte möjligt för vanliga hobbyister, för det andra så tror jag det är bättre att se fisken "live" innan man köper sin fisk. Hur dom gör när dom fångar? Dom lägger ut finmaskiga nät som trycks ner i springor och mellan stenar sedan jagar dom fisken in i näten och tar dom med händerna. Jag har inte några länkar i huvudet men det kanske någon annan kan leta fram bilder eller filmer på hur det går till. Hjälp önskas tack! Hur fisken kommer till oss i Europa kommer Helmut Löfflat att hålla ett föredrag om på ciklidstämman. Såklart att det blir biligare per fisk att ta hem en sändning men totalkostnaden är femsiffrig i US$. Det är i mitt tycke något som proffesionella importörer skall syssla med inte amatörer.

Kommentar

Arbetssätt...