Såg inte att Aussen var utlokalierad till en sydligare breddgrad. Det blir inte så lätt att ta sig till Hagaparken. Vi får väl ordna någon form av "länköverföring" för Dig. Ja det var väl mer som ett skämtsamt förslag men varför inte?
Resa till Malawi
Kollaps
X
-
-
Bilden är en riktig "teaser" - vad är det vi ser? Vad betyder märkningen/syfte?
Angående sensor-rengöring så finns det en del att välja på om man vill/kan göra det själv: http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?sid=6277082 Inte så dumt att ha ett survivalkit med sig på en sån resa som du ska göra om i fall det kommer något skit på sensorn där nere.MickeKommentar
-
Ja hehe det blir lite svårt Men förresten tror jag inte min pappa skulle låta mig åka ditt för vi bor nere i blekinge och jag är bara 13 år så jag får nog vänta tills jag flyttar hemifrån heller någotKommentar
-
Vi har ganska kul under helgen men under föredragen på dagtid är det ordning och reda. Så det vore väl inte omöjligt för en trettonåring att delta. Men jag skulle nog inte heller skicka iväg mina barn i den åldern ensamma på sådana äventyr. Själv har jag fått (frivilligt) tillbringa tid på diverse spelaktiviteter (24h/dygn) där blotta utseendet på deltagarna borde ha skrämt livet ur flertalet femtioåringar. (Tänk om sonen haft lite "vettiga" intressen. Dotterns hästaktiviteter lade mor vantarna på, och som förälder får man lov att engagera sig i saker man kanske inte själv skulle prioritera) Men jag hoppas att Du kan ta en diskussion med dina föräldrar om detta och om Du inte kan delta detta år så förhoppningsvis något av de nästkommande åren.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Kul att kalla blekinge för "south australia" (i profilen). Själv kallar jag Afrika för Arvika när jag terroriserar familjen med mitt afrikatjat. Frun är väldigt tålmodig, barnen (vuxna och nästan vuxna) springer sin väg.
Vi har ganska kul under helgen men under föredragen på dagtid är det ordning och reda. Så det vore väl inte omöjligt för en trettonåring att delta. Men jag skulle nog inte heller skicka iväg mina barn i den åldern ensamma på sådana äventyr. Själv har jag fått (frivilligt) tillbringa tid på diverse spelaktiviteter (24h/dygn) där blotta utseendet på deltagarna borde ha skrämt livet ur flertalet femtioåringar. (Tänk om sonen haft lite "vettiga" intressen. Dotterns hästaktiviteter lade mor vantarna på, och som förälder får man lov att engagera sig i saker man kanske inte själv skulle prioritera) Men jag hoppas att Du kan ta en diskussion med dina föräldrar om detta och om Du inte kan delta detta år så förhoppningsvis något av de nästkommande åren.Kommentar
-
Märkningen avser att kunna koppla specimen till de DNAprover som tagits på respektive fisk. Det var min uppgift på resan att fixa det. Ansvarsfullt men inte så svårt, och för att "garantera" att det inte gjordes några fel var vi ett team på tre personer som med fastställd rutin med inbyggda kontrollmoment genomförde denna DNAprovtagning. Eftersom arbetet var enformigt och rutinartat var kontrollfunktionerna av vikt då man kom på sig själv att tankemässigt sväva iväg till andra världar än "the art of fin clipping". DNAproverna måste tas innan fisken behandlas med diverse kemikalier eftersom DNA förstörs av dessa. DNAproverna består av en avklippt bröstfena i ett eget (förmärkt och förpreparerat) pytteprovrör med (tror jag ) ren alkohol och några saltkristaller av för mig okänd art vars syfte är att binda eventuell vatteninnehåll (inte helt säker) i DNAprovet (fenan). Märklappen består av speciellt preparerat papper (vi kallade det för japanskt rispapper men jag vet inte vad det är) som är beständigt i vatten, formalin och alkohol, och (av oss) märkt med penna vars "bläck" också tål "allt". Siffran på lappen är en löpande nummerserie som medföljer provrören. Numren som visas är en standardnummerserie men man kan beställa egna nummerserier om man vill.
De två andra i "the fin clipping team" vilar resp. läser bok efter "hårt arbete", Steve Somermeyer och Brian Stauffer.
Efter formalinpreparering så går preparaten till "professor pinning" som är en lokal dykare som på ett förträffligt sätt och med ett tålamod, som jag beundrar och bockar mig inför, nålar upp tiotusentals preparat och jobbar ca åtta timmar om dagen med detta krävande och pilliga jobb. Vet att jag har en bild på honom i arbete men hittade den inteSenast redigerad av Lars Andersson; 14 March 2009, 10:59.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Tack för dina långa svar. Vet du vad man sökte efter i DNA hos fisken ni samlade in? Fångade ni samma art på flera ställen för att jämföra?MickeKommentar
-
Det vet jag så mycket om. Jag blev medbjuden av speciella skäl som jag inte vill gå in på i detalj men det var inte på grund av vare sig mina kunskaper om DNA eller om systematik (Ha, hA) som jag blev tillfrågad om jag ville följa med. Det jag vet är att artbildningen och "systematiken kring det" är det man arbetar med i de berörda forskningsprojekten.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Larry Johnson, Canada
Fick mail från Larry igår. Han kommer att arbeta i Lake Malawi Nat. Park från augusti till november med att tillverka och placera ut "anti net devices" i nationalparken. Se till (DU ALLTSÅ) att det finns pengar att arbeta för genom att skänka pengar till Stuart M Grants Cihlid Conservation Fund. Det är ett i mitt tycke riktigt lovvärt projekt. Alla donerade medel, 100%, används till det ni vill de skall användas till. Inga avbränningar till administration o dyl. Jag kommer att besöka Larry i slutet av oktober och kanske ställer jag in min Walking Safari och jobbar med Larry någon vecka efter att de andra åkt. Lejon och Leoparder finns säkert kvar längre än Red Zebras och Pindani finns i sjön så en insats kanske inte är fel.
Jag har rest med Larry ett par gånger på Lake Malawi och han är en trevlig reskamrat.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Fick härom dagen besked att jag var "tvungen" att direkt åka till Hong Kong (HKG). Jag svarade att det är ciklidstämma nästa helg så det går inte. Nåväl jag bokade biljett igår och åker från Linköping (LPI) måndag lunch efter stämman.
Resan till HKG var planerad till senare och ändringen gör att många saker ställs på ända. Jag måste tänka färdigt på vilka prylar jag behöver införskaffa. Jag vet inte om det blir någon mer HKG-resa innan Afrika. Men jag återkommer om funderingarna kring vilka prylar jag behöver. Det största problemet är att jag skall städa ur min lokal (nästan alla akvarier och fisk är sålda, men skräpet är kvar) och det gör att arbetet i veckan som kommer måste läggas på lokalen till stor del. Varför har jag inte gjort det arbetet tidigare när det var gott om tid? Förberedelserna inför arbetet i HKG vet jag inte hur jag skall hinna med.
Veckan som inleds med den 6/4 har min son Erik påsklov så han skall följa med i en dryg vecka. Det gör att jag har nästan obegränsat med kilo på flyget så att ta hem prylar skall inte stupa på viktbegränsningar på flyget i alla fall. Dessutom inköpshjälp då jag skall arbeta.
Det är hiskeligt skönt att KLM nu flyger direkt från Linköping (LPI) ut i världen. Inte lika bra som Arlanda men jag slipper resan dit.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Uppladdningsbara batterier från HongKong
Någon som vet varför AA batterier som överstiger 2800mAh inte går att ladda i vanliga standardladdare?Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
jag reflekterade lite över hur gör man en sådan upplevelse säker?kan ju tex inte slita mitt öga från krokodilen gustav från burundi..visserligen tanganyika..men helt enkelt du låter väl inte firrarna låta dig sänka garden? kobror,crocs,flodhästar o div parasiter står på tur för att bita dig antar jag??...kan man slappna av? eller turas man om på vakten?Kommentar
-
jag reflekterade lite över hur gör man en sådan upplevelse säker?kan ju tex inte slita mitt öga från krokodilen gustav från burundi..visserligen tanganyika..men helt enkelt du låter väl inte firrarna låta dig sänka garden? kobror,crocs,flodhästar o div parasiter står på tur för att bita dig antar jag??...kan man slappna av? eller turas man om på vakten?Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
kul och intressant projekt i synnerhet intresset för Melanochromis-ett släkte som ligger mej varmt om hjärtat.Du kanske finner din speciellla mellis då.., kommer du även att titta på variationer av de mer kända som auratus? den finns ju på ett antal olika områden och det skiljer en del på dessa vilket jag finner spännande.Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Jag har haft funderingar avseende den här tråden ett litet tag och funderingarna gäller i vilken mån detta skrivs enbart för mitt eget ego och i mitt eget intresse. Ja, det får väl såväl jag som ni bedöma varefter jag skriver. Nåväl, jag hoppas att det skall kunna intressera en del och om jag inte surar ur så skall det kunna bli en del skrivit fram till de första dagarna i oktober.
Ursprungligen postat av larsaxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxSenast redigerad av Wilhelm; 09 April 2009, 13:30.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
Kommentar