Lutningen på karet inom säkerhetsmarginalen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Blomberg
    Användare
    • January 2009
    • 5

Lutningen på karet inom säkerhetsmarginalen?

Jag har ett Zooline 540 liters akvarium (150x60x60 cm). Det står på en regelförstärkt träbänk gjord av Faktum köksskåp från IKEA. Ovanpå det ligger en 4 cm tjock laminatbänkskiva. Direkt ovanpå bänkskivan står akvariet.

Nu är det så att golvet i min lägenhet lutar och därmed lutar även akvariet.
    Lutningen är 0.5cm på 150 cm (längden) och 0.2 cm på 60 cm på kortsidan. Det lutar alltså åt sidan och framåt.

Är lutningen på 0.5 cm per 150 cm och 0.2 cm på 60 cm inom säkerhetsmarginalen för ramakvarier?
    Eller behöver jag få det i perfekt lod?
  • fs7210
    Användare
    • June 2004
    • 183

Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
    Jag har ett Zooline 540 liters akvarium (150x60x60 cm). Det står på en regelförstärkt träbänk gjord av Faktum köksskåp från IKEA. Ovanpå det ligger en 4 cm tjock laminatbänkskiva. Direkt ovanpå bänkskivan står akvariet.

Nu är det så att golvet i min lägenhet lutar och därmed lutar även akvariet.
    Lutningen är 0.5cm på 150 cm (längden) och 0.2 cm på 60 cm på kortsidan. Det lutar alltså åt sidan och framåt.

Är lutningen på 0.5 cm per 150 cm och 0.2 cm på 60 cm inom säkerhetsmarginalen för ramakvarier?
    Eller behöver jag få det i perfekt lod?
    det viktigaste är att det inte skevar!

själv har jag samma problem med lägenhetsgolv, men på mitt akvarie är lutningen är 2 cm på 150 cm (längden) och 1 cm på 70 cm på kortsidan. det har stått så i flera år, och har inte börjar läcka...
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Så som jag förstått spelar det inte så stor roll att det lutar förutom att vattenlinjen inte blir rak. Det är betydligt värre ifall du hade haft tre hörn i våg och det fjärde lägre. Då får du en vridning i glaset och det håller det dåligt för.
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Det kan luta hur mycket som helst, det spelar ingen roll.
        Bara inte akvariet står skevt, så kvittar det. Hmm... har ju redan skrivits.

Nästan alla mina akvarier lutar åt ena eller andra hållet men de står plant!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• KuRtaN
          Användare
          • February 2008
          • 778

där ser man, och jag som hållt på i timmar för att få mina kar exakta : ) Med laser & långpass.
          Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Martin_Blomberg
            Användare
            • January 2009
            • 5

Jag skickade samma fråga till zooline i Malung. Fick precis svar därifrån (snabbt och serviceminded).
            "Jag har talat med verkstaden och där svarar dom att det inte ska vara någon risk med den lilla lutningen."

Jag har nu i alla fall pallat upp så att lutningen halverats.

Kommentar

Arbetssätt...