odlingsformer av Svärdbärare och platy ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

odlingsformer av Svärdbärare och platy ?

I alla akvarieaffärer finns det oftast flera olika odlingsformer av svärdbärare
    och platy. I mitt tycke är kvaliteen oftas låg med blaskiga och blandade
    färger. Dessa verkar dock sälja bra så något kommersiellt incitament att
    öka kvaliteen finns uppenbarligen inte. De organisationer som finns i Sverige
    sysslar enbart med vildformer och guppy. För många år sen fanns det en bok som heter "Svärdbärare och platy" , i denna fanns bedömningsgrunder för
    olika varianter ( boken var översatt från tyska). Det jag egentligen undrar
    över är varför intresset för urvalsodling för att nå de riktigt snygga fiskar
    som kan finnas verkar vara så lågt?, Är det bättre i tyskland ?.
    Få akvariefiskar är ju snyggaare än en stor knallröd svärbärare eller
    en fin marygold svärdbärare eller .....
    Finns det överhuvudtaget någon som har/försöker få fram snygga
    svärdbärare,play i sverige?
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Det finns säkert någon "levandefödareförening" i skandinavien aom just sysslar med sånt. På Zoopet vet som säkert var en sådan finns.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Det finns säkert någon "levandefödareförening" i skandinavien aom just sysslar med sånt.
      Den är så vitt jag förstår det inriktad på naturformer www.poecilia.org
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det finns säkert någon "levandefödareförening" i skandinavien aom just sysslar med sånt. På Zoopet vet som säkert var en sådan finns.
        Tyvärr som jag skrev, det finns ingen som sysslar med odlingsformer av svärdbärare och platy
        Senast redigerad av HåkanM; 20 February 2009, 15:58.

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Det är nog så att det är för billigt och enkelt att hålla på med så det finns ingen vidare prestige i det.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
            Det är nog så att det är för billigt och enkelt att hålla på med så det finns ingen vidare prestige i det.
            Kanske är de billiga, men att det skulle vara enklare att odla fram bra och snygga stammar av levandefödare än t.ex. ciklider stämmer inte alls.

I stort är det väl som så att det i Sverige inte alls betalar sig att lägga ner arbete på avel få fram fina stammar och det gäller väl inte bara för levandefödare utan även för andra grupper av fiskar som t.ex. ciklider.

Intresset är klart större i andra länder som i t.ex. Tyskland och England där man även kan få en slant för fina exemplar.

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Kanske är de billiga, men att det skulle vara enklare att odla fram bra och snygga stammar av levandefödare än t.ex. ciklider stämmer inte alls.
              Jo, det gör det visst det. Man kan ju få fram många fler kullar platy på kort tid än de flesta andra fiskar. Och ju kortare omlopp desto fler variationer har man ju att välja mellan.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Olorin
                Jo, det gör det visst det. Man kan ju få fram många fler kullar platy på kort tid än de flesta andra fiskar. Och ju kortare omlopp desto fler variationer har man ju att välja mellan.
                Det handlar om att få fram en stabil stam - inte om att få fram en massa variationer.

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Ursprungligen postat av HåkanM
                  Tyvärr som jag skrev, det finns ingen som sysslar med odlingsformer av svärdbärare och platy
                  Hej!
                  Du får säkert den stabilaste formen om du håller VF med säkerställd fångstplats. Med tiden blir ju dessa också odlingsformer och ny fisk måste också komma in för avelns skull. Olika stammar av platy och svärdbärare kan ju inte bo i samma akvarium om du vill ha rena arter. På www.poecilia.org hittar du mer info.
                  Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Jag skulle ju snarast gissa på att intresset är för stort och att det därför inte blir lönsamt: Andra är bättre på stordrift och de dumpar marknaden med billig fisk.

Samtidigt vet jag att majoriteten av ciklidodlarna i Västsverige ägnar en hel del akvarier åt korallplaty och black molly.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men går det inte fortare att se hur firren blir hos ungfödare = det går fortare = enklare?
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag skulle ju snarast gissa på att intresset är för stort och att det därför inte blir lönsamt: Andra är bättre på stordrift och de dumpar marknaden med billig fisk.
                        Möjligen - fast helt klart är hobbyn större i Tyskland och England som jag skrev ovan. När jag var nere i Tyskland nyligen köpte jag t.ex. hem en riktigt snygg platyform av en tysk odlare.

Samtidigt vet jag att majoriteten av ciklidodlarna i Västsverige ägnar en hel del akvarier åt korallplaty och black molly.
                        Jo, så är det säkert, men det är ju inte avelsformer de har tagit fram själva.
                        Fast visst finns det också fina stammar i Sverige av gamla vanliga varianter, fast det är väl som så ofta, att dessa är svåra att sälja här eftersom priset är det viktigaste för konsumenten.

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men går det inte fortare att se hur firren blir hos ungfödare = det går fortare = enklare?
                        Möjligen (återigen) men det svårare att hitta bra stabilt avelsmaterial att utgå ifrån i odlingen. En ny avelsform av levandefödarna kräver ju något alldeles extra som onta skiljer sig mycket från ursprunget.
                        Däremot fiskar som Eureka-aulonocaran och ghost-fryerin ju egentligen inte skiljer sig så himla mycket från orginalet.

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Exakt, tid är pengar. Snabb utveckling = snabb ROI.

Kommentar

• Koi-fantast
                            Användare
                            • November 2007
                            • 555

Här i Stockholm brukar det alltid auktioneras ut fina svärdbärare och platy på fiskföreningars auktioner. Det är nog så man lättast kommer i kontakt med hängivna småodlare. Jag är helt säker på att det kommer att dyka upp något särskilt på Bollmoras auktion den 7/3.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Det går att få fatt i verkligt fina ex av olika svärdbärare och platy, det vet jag från det jag sett på jobbet. De är troligen inte odlade i Sverige och det är få som är beredda att betala vad det kostar, vågar jag påstå. Om stammen är stabil vet jag dock inte, har aldrig testat att odla på dem själv och känner inte heller till många som gör det. Några få vet jag ändå håller fina stammar av t ex Berliner och Wagtail (svärdbärare). De säljer dem lokalt, så någon spridning finns inte direkt.

Frågan är lite skoj, har senaste tiden funderat lite på olika stammar av just levandefödare. Pinter beskriver t ex helt svarta svärdbärare, och de har jag aldrig ens sett. Där finns en verklig utmaning för odling, de flesta verkar vara sterila enligt vad jag har uppfattat. Lyckas du få yngel av dem så ska du kunna separera dem från de matglada föräldrarna också... Svärdbärare är inte direkt enkelt att odla, enligt min mening. Svårare än en hel del ciklider.

Hilsen,

P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 February 2009, 00:12.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...