Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Man kan lugn säga att vissa här är insnöade på den yttre vetenskapen det är bara Joe och jag som fattar detta med den inre vetenskapen/Ann-Mari

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Äntligen tillbaka. Det blev sent igår, gick och la mig, och har sedan varit fast med jobbet.

Ursprungligen postat av joe
      Dra då inte ut i detsamma!!, krig alltså, det är min uppmaning!
      Vad jag menade var att jag inte ser detta som ett krig, utan som en helt vanlig (nåja, kanske lite intressantare och mer engagerad) diskussion.

Och jag delar definitivt inte din uppfattning att kyrkan inte agerar i både yttre och inre angelägenheter som berör människors tillvaro...kyrkan är en viktig del av både ditt och mitt samhälle och bidrar med mycket gott...att säga annat är bara att erkänna ett ensidigt urval av information!!
      Kunde Du få den uppfattningen av det jag skrev? Då måste jag förtydliga: Jag menar inte att kyrkor inte skulle agera överhuvud taget. Jag försökte få fram att jag har uppfattningen att kyrkor inte har agerat i situationer som gäller dem själva, mitt främsta exempel då religionskrig. Där kunde en kyrka säga ifrån till sina medlemmar att nu slutar ni upp att döda.
      Och visst kan jag vara dåligt påläst, tack Ola för infon om att de engelska kyrkorna reagerade på pedofilifrågan.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Och sedan anser jag återigen...vad jag tjatar!...att det är tveksamt om institutioner kan klandras som sådana...dessa består ju som sagt också av människor...med personligt ansvar, men också med fel och brister samt tillgångar, förmågor och talanger...att bruka OCH, tyvärr, missbruka!
        Också det här är en intressant frågeställning! Visst har Du rätt, det är tveksamt, eller alltså, inte entydigt. Å ena sidan kan man argumentera för att det alltid är en människa (eller ett organ som består av en handfull människor) som i sista hand fattar besluten, och som ska ställas till svars, inte institutionen. Å andra sidan kan företag idag bötfällas för t.ex. giftutsläpp eller kartellförseelser.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Avslutningsvis så vill jag bara säga att jag blir både uppbragt, förvånad, ledsen och besviken över allt som vräks ut här och den stora brist på respekt och tolerans för tro och religion som uppvisats i de senaste inläggen -
          Jaa, också jag blir det ibland, över motsatsen alltså. Men jag ser det som så att om jag ger mig med i leken får jag leken tåla.

Lite allvarligare: Framför allt håller jag på åsiktsfrihet. Sedan tycker jag också att vi ska respektera människorna/individerna och deras rätt till sina åsikter (det har jag väl skrivit flera gånger redan). Tack Nils för Voltairecitatet.

Men, måste man/kan man respektera åsikterna? Hyser man en åsikt innebär det väl per definition att man anser motsatsen vara fel.

Sen hettar det väl till ibland därför, att tro och religion av historiska skäl åtnjuter så stor respekt, att varje kritik, för att inte tala om raljerande eller skarp kritik, upplevs som otillbörlig. Glöm inte, att humorn är ett av de skarpaste hjälpmedel vi har.

Avslutningsvis, inte heller jag har något emot att vi börjar anse oss vara klara med den här sidogrenen och återgår till att se om vi hittar andra intressanta infallsvinklar på evolutionen, gärna då ciklidrelaterade.
          Senast redigerad av Mikael W; 23 February 2009, 20:57.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Ni borde skämmas ni som är vetenskapare och blankt struntar i vad Joe och jag tror på ni visar oss inte ett dugg respekt,alla har klar rätt tilll sin tro men som ni gör och spy ut gallimatias över oss är mycket fult,och ni kallar er vuxna SKÄMS PÅ ER/Ann-Mari

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Och för att förtydliga ännu mer. Bara för att något anses vara det mest sannolika idag så betyder det inte att det kommer att förkastas "när nya sanningar kommer" som om det var någon typ av "naturlag". Det kan faktiskt anses vara det mest sannolika i framtiden också.

Ta och läs lite idehistoria, vetenskapshistoria och vetenskapsfilosofi innan ni kommer med era dagisanalyser av hur vetenskapens kunskapsskapande funkar.
              Mjo, men jag råkar ha läst på en del. Och jag är en tvivlare i dessa frågor. Vetenskapen kommer för de flesta människor aldrig att bli annat än en trosfråga. Jag kommer aldrig att kunna motbevisa en verklig vetenskapsman om någonting som de verkligen grävt sig ner i. Om en tvättäkta kvantfysiker påstår att universum är platt som en pannkaka, så har jag ingen möjlighet att bedöma det påståendet. Jag måste förkasta det eller tro på det. Samma sak med evolutionsbiologin. Sedan blir det lite lustigt när du skriver "sannolikt" - i vetenskapen så VET man väl, eller gissar man? Enligt min mening är vetenskapen dagens religion. Därmed inte sagt att vetenskapen (eller religionen) har fel. Men det finns INGEN möjlighet för de flesta att egentligen skilja på det. Om vetenskapen påstår att den har rätt (men revideras då och då...), så är den inte särdeles annorlunda än religion för flertalet människor.

Annars var det lite lågt att kalla frågor för dagisanalyser. Jag har redan påpekat att jag är rätt osäker i dessa frågor, medan du verkar vara tvärsäker. Hur hade du stått dig om en tvättäkta evolutionsbiolog påstått något? Hade du kunnat verifiera det till hundra procent, eller TROR du på det?

Men, men. Jag tror jag gör som många andra och lämnar en del öppna frågor och inriktar mig på fisken. Månne är sådana här trådar inte bra för forumet som sådant (bara en fundering), när folk börjar tänka på att lämna föreningen pga diskussionerna. Tydligt är att folk tar dessa frågor på allvar.

Dagisanalyser... men, ja. Jo. Kanske. Fast jag känner mig inte ensam i sandlådan.

Hilsen,

P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 February 2009, 22:21.
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Ni borde skämmas ni som är vetenskapare och blankt struntar i vad Joe och jag tror på ni visar oss inte ett dugg respekt,alla har klar rätt tilll sin tro men som ni gör och spy ut gallimatias över oss är mycket fult,och ni kallar er vuxna SKÄMS PÅ ER/Ann-Mari
                Respekt är att hålla en god ton samt själv skriva sina inlägg utan att andra ska redigera dom.
                att kalla dom andra insnöade är inte så snällt sagt
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Och det ska komma från dig Christer som kan säga vad som helst?? kasta inte sten i glashus/Ann-Mari

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Är det inte konstigt
                    vi lever år 2009 tror ganska många innan oss skulle vara mycket avundsjuka
                    vi har allt

Stormakter
                    FBI,CIA
                    Sekret service
                    ca 4 miljarder kameror
                    Larm överallt
                    Vi kan flyga till Mars
                    Teleskop som kan se många hundra år både frammåt o bakåt
                    Atomubåtar som kan vara under vatten i flera år

Alla dessa människor säkert 7 miljarder nu och tar man alla som funnits kanske det blir 500 miljarder

vad kan vi lära oss om detta jo det är två som har sett Gud

vi andra får lita på hårt arbete
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Hej!
                      Kan det inte vara så att det vi kallar sanning är lite svår att definiera? Sanning är väl där vi står idag.
                      Tar jag mitt eget område, sjukvård, är gårdagens sanning inte nödvändigtvis dagens sanning. Jag kan ta mig för pannan ibland, men måste då också komma ihåg att gårdagens vetande inte var " bättre " än så. Nu menar jag naturligtvis inte gårdag och idag i bokstavlig betydelse.
                      För att nu återgå till religionen undrade ju Pilatus för snart 2000 år sedan också vad sanningen var.

Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Det här kommer nog bli rätt svårläst men jag ska försöka svara
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Mjo, men jag råkar ha läst på en del. Och jag är en tvivlare i dessa frågor. Vetenskapen kommer för de flesta människor aldrig att bli annat än en trosfråga. Jag kommer aldrig att kunna motbevisa en verklig vetenskapsman om någonting som de verkligen grävt sig ner i. Om en tvättäkta kvantfysiker påstår att universum är platt som en pannkaka, så har jag ingen möjlighet att bedöma det påståendet. Jag måste förkasta det eller tro på det.
                        Nu kommer inte en kvantfysiker påstå det utan snarare säga att det skulle lösa en paradox på ett smidigt vis OM universum är platt som en pannkaka och att deras formler stämmer bättre och ger mer exakta förutsägelser om det är så...

Samma sak med evolutionsbiologin.
                        Nej, det är en annan sorts vetenskap. Mer handfast. Vi har gener och vi har individer. Det är möjligt att förklara för "vem som helst".
                        Sedan blir det lite lustigt när du skriver "sannolikt" - i vetenskapen så VET man väl, eller gissar man? .
                        Nej, normalt sett så VET man inte, men det är mycket sannolikt. Ju mer oberoende observationer som läggs till desto mer sannolikt. Te x får uppfattningen att livet har ett ursprung och att avancerade former uppstått ur enklare stöd från en stor mängd observationer och alla naturvetenskapliga discipliner.
                        Enligt min mening är vetenskapen dagens religion.
                        Det där är väl ändå en dålig metafor? Livsåskådning, visst, men religion? Jag kan inte se den metaforen som intellektuellt ärlig.
                        Därmed inte sagt att vetenskapen (eller religionen) har fel. Men det finns INGEN möjlighet för de flesta att egentligen skilja på det. Om vetenskapen påstår att den har rätt (men revideras då och då...), så är den inte särdeles annorlunda än religion för flertalet människor..
                        Det är just revideringen som är grejen. Vi vet mer idag än för 2000 år sedan. Allt gammalt ersätts inte av nytt. En hel del kunskap behålls. Håller du inte med?
                        Annars var det lite lågt att kalla frågor för dagisanalyser.
                        Det där var inte menat till någon speciell eller något speciellt inlägg utan handlar om att jag är trött på att när jag försöker förklara vad man vet och vad man tror så kommer det ett intellektuellt oärligt svar av typen "det är i slutändan ändå tro". Nej! Det är det inte. Läs mitt första inlägg i den här tråden. Evolutionsbiologin är ett STORT område. Man kan inte bara avfärda det med en värderelativistisk analys. Om man gör det så förtjänar det att kallas dagisanalys
                        Jag har redan påpekat att jag är rätt osäker i dessa frågor, medan du verkar vara tvärsäker.
                        Du missförstår min tvärsäkerhet. Jag har väldigt god kunskap i vad man vet i dessa frågor. Vilket stöd olika delar av evolutionen har. Vad som helt enkelt är odiskuttabelt, och vilket stöd som finns för det som trots allt går diskuttera. Jag gissar aldrig. Allt jag skriver är verifierbart. När jag skriver "mycket sannolikt" så betyder det "har stöd från flera oberoende forskningsgrenar" (OK, hårdrar lite)
                        Hur hade du stått dig om en tvättäkta evolutionsbiolog påstått något? Hade du kunnat verifiera det till hundra procent, eller TROR du på det?.
                        Nu råkar jag vara en tvättäkta evolutionsbiolog med fyra års forskning inom evolutionsbiologi efter att jag tog min doktorsexamen (i evolutionsbiologi). Men visst, jag kollar bara på "här och nu" samt lite "nyss". Så om någon använder radioaktiva metoder till datering vilket inte är mitt område, så visst, då litar jag på att de vet vad de gör. Men kravet att verifiera något till hundra procent kan man inte ha. Det finns bara sannolikheter... Och om någon undrar, ja, jag har undervisat i evolutionsbiologi på både gymnasium och universitet
                        Men, men. Jag tror jag gör som många andra och lämnar en del öppna frågor och inriktar mig på fisken. Månne är sådana här trådar inte bra för forumet som sådant (bara en fundering), när folk börjar tänka på att lämna föreningen pga diskussionerna. Tydligt är att folk tar dessa frågor på allvar.
                        Det var faktiskt religionsdiskussionen som hettade till, inte evolutionsdiskussionen!
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 23 February 2009, 23:09.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Ola du har rätt det blev rörigt
                          men du får tummen upp från mig
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Sedan förstår jag faktiskt inte folk som skriver, som brinner för sin uppfattning
                            och blir skitsura då dom känner sig förorättade
                            vi har spelregler
                            och alla tror inte på samma sak (speciellt i denna tråd)

kom på ciklidstämman så har vi en björnkram
                            då är alla vänner igen
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

En liten vidareutveckling på sannolikhet.

Naturvetenskaplig forskning följer den hypodeduktiva metoden, inte den deduktiva. Det ställs upp en hypotes som kan falcifieras. Ett exempel: Alla svanar är vita. För att falcifiera hypotesen så räcker det med att hitta en svart svan. OM det skulle vara sant att alla svanar är vita så räcker det inte ens med att kolla på ALLA svanar. Det kan ju ha funnits en svart för 1000 år sedan, och det kan ju finnas svarta svanar på en annan planet. Men ju fler svanar vi undersöker desto sannolikare är det att alla svanar är vita.

(Undrar om den som kom på det här exemplet visste att det finns svarta svanar)

Hursomhelst så skalas långsamt felaktiga påståenden bort. Om en hypotes inte är falcifierbar så har den inget vettigt förklaringsvärde. Det som är kvar är SANNOLIKT, inte sant. Men hur sannolikt ska något vara för att vara ja, i princip sant? Jorden är rund får betraktas att vara sant tycker jag och att det pågår och har pågått en evolution likaså (t ex definierat som en genetisk förändring på populationsnivå över tid). Att allt liv är resultat av en mycket uttragen evolutionsprocess (typ 4 miljarder år) är mycket sannolikt, men är förstås inte på "jorden är rund"-nivå.

Sedan är ju vissa mätvärden extremt sannolika med en gång. Om två ciklider inte delar tillräckligt många karraktärer och inte får fertil avkomma så har vi falcifierat hypotesen att de hör till samma art.

Den hypodeduktiva metoden skiljer sig från den induktiva metoden där man förutsättningslöst samlar in ALL fakta och drar slutsatser från den. Inom vissa ej naturvetenskapliga forskningsområden tvingas man ibland använda den induktiva metoden, men man KAN ju inte samla in all fakta och det är dessutom inte alls lika effektivt.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 23 February 2009, 23:33.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                                Ja vad ska man säga.tror ni verkligen att ni kan komma fram till en helhetsbild av människan genom yttre vetenskap då är ni bra blåögda/Ann-Mari

Kommentar

Arbetssätt...