Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Ursprungligen postat av Mattias777
    Nils: Har du studerat den katolska kyrkans ursprung? Vet du var Konstantin gjorde när han innförde Kristendomen som statsreligion? Du känner väl till en del av brotten som Katolska kyrkan utfört? Att pojkar och flickor blir våltagna i kloster världen över är ingen slump utan det hänger ihop med deras religion och tolkningar, förvrängningar av skrifterna anser jag. Jag har tusen saker att dela om detta men det tar för lång tid.

Man behöver ingen kyrka för att möta GUD.
    Hej!
    Helt korrekt! Det har skett myckenhet grymheter i världen, men då måste man skilja mellan sak och person. Religionen kan inte rimligtvis klä skott för enskilda personers tillkortakommanden.
    Du har rätt ifråga om din tro. Du behöver inte gå till en kyrka för din tro. Läs evangelierna och du ser att man inte behöver vara som fariséerna utan du kan gå in i din kammare för ditt.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ursprungligen postat av nils42
      Hej!
      Helt korrekt! Det har skett myckenhet grymheter i världen, men då måste man skilja mellan sak och person. Religionen kan inte rimligtvis klä skott för enskilda personers tillkortakommanden.
      Du har rätt ifråga om din tro. Du behöver inte gå till en kyrka för din tro. Läs evangelierna och du ser att man inte behöver vara som fariséerna utan du kan gå in i din kammare för ditt.
      Hälsn Nils
      Ja, vad jag menar är att katolska kyrkan är ett hån mot JHWH. Sen att man blandar in GUD i denna sörja gör saken ännu värre. Jag skriver inte detta för att vara elak utan jag känner till vad den katolska kyrkan tror på. Jag dömer inte dig Nils för det finns massa människor som har ärliga intetioner i sitt sökande. Men Katolska kyrkan och andra kyrkor är inga ambasadörer för GUD. Dom är en skam för det som är riktigt och sant.

Jag menar att den religionen har fött fram dessa vidrigheter som sker i GUDs namn. Därför religion har inget med sanning att göra.
      Senast redigerad av Mattias777; 22 February 2009, 22:04.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Jag håller inte med dig Mattias religion har i högsta grad med sanning och göra/Ann-Mari

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Svar till Joe.

Jag tror väl egentligen att vi är överens om allting förutom en sak: Om vi tror att Gud existerar eller inte.

Du säger att Din religion (eller moraliska uppfattning) säger att det är fel, men vad ger Dig tolkningsföreträde? Jag buntar ihop alla religioner till en smet och konstaterar att utifrån skriften drar vissa slutsatser som leder till monstruösa handlingar. Slutsats: religion kan orsaka detta.

Jag förstår inte riktigt detta med att religion inte orsakar något det gör människan. Religion är väl ändå en konstruktion av människor? Att det finns tre huvudgrenar av kristendomen är väl ändå orsakat av människor? Olika människor har dragit olika slutsatsen från Bibeln?

En annan förtydligande åsikt.

Jag anser INTE att kristna/muslimer/hinduer ska behöva svara på frågan hur de kan vara kristna/muslimer/hinduer när andra kristna/muslimer/hinduer begår monstruösa handlingar.

Jag anser INTE att religion är roten till allt ont. (Det finns sport också )
          Senast redigerad av Ola Svensson; 22 February 2009, 22:57.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Jag håller inte med dig Mikael att vetenskapen ger dom flesta svar det finns andlig forskning som också ger svar på oerhört mycket på människan,jordutvecklingen etc etc,/Ann-Mari
            Du behöver inte alls hålla med mig. Du har rätt att ha din åsikt. Det jag innerligen hoppas på är att Du tillåter mig att ha min, avvikande, åsikt.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Hej!
              En liten tanke. Har inte denna tråd om evolution ballat ur. Olika personer får ju gärna tro på vad dom vill, men måste detta torgföras här? Finns det inte något som heter låsa tråden?
              Hälsn Nils

Kommentar

• Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

Hej!
                En liten tanke. Har inte denna tråd om evolution ballat ur. Olika personer får ju gärna tro på vad dom vill, men måste detta torgföras här? Finns det inte något som heter låsa tråden?
                Hälsn Nils
                Tråden har genomgått en evolution Detta är också väldigt vanligt i religiösa sammanhang: Att när nåt strider mot den "rätta läran" i ett religiöst sammanhang så skall det tystas ner omedelbart. Det finns inget självsändigt tänkande i religion.
                Senast redigerad av Mattias777; 22 February 2009, 22:34.

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Ursprungligen postat av Mattias777
                  Tråden har genomgått en evolution Detta är också väldigt vanligt i religiösa sammanhang: Att när nåt strider mot den "rätta läran" i ett religiöst sammanhang så skall det tystas ner omedelbart. Det finns inget självsändigt tänkande i religion.
                  Hej!
                  Där håller jag inte med dig. Vad är en rätt religiös uppfattning? Vi talar ju om tro och hopp och något vi inte har den blekaste aning om. Vad finns att diskutera? Min åsikt är ju lika bra som din och lika bra som den första persons jag möter i ett gathörn?
                  Hälsn Nils

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Ursprungligen postat av joe
                    Jag tycker också att det är trist att hela tiden religion får klä skott för allt ont som gjorts i religionens namn
                    Vad beror det då på att vi sgs aldrig har fått se hur religionen/kyrkan/församlingen (viss risk för sammanblanding här, inte sant) har slagit näven i bordet och sagt att nu jävlar (om uttrycket tillåtes) får ni våra pojkar sluta upp med korståg, religionskrig, pedofili, och vad det nu vid varje tillfälle har handlat om? Se det hade kanske gett ett uns av trovärdighet...
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

Ursprungligen postat av Mikael W
                      Vad beror det då på att vi sgs aldrig har fått se hur religionen/kyrkan/församlingen (viss risk för sammanblanding här, inte sant) har slagit näven i bordet och sagt att nu jävlar (om uttrycket tillåtes) får ni våra pojkar sluta upp med korståg, religionskrig, pedofili, och vad det nu vid varje tillfälle har handlat om? Se det hade kanske gett ett uns av trovärdighet...
                      Mkt bra skrivet!

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Hej!
                        Hälsn Nils
                        Nä. Tråden handlar fortfarande om evolution. Nu diskuteras det vad olika människor tycker om evolutionen och vad de har för åsikter om huruvida evolutionsvetenskapen är ett användbart verktyg för att beskriva verkligheten. Men visst svallar vågorna....
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mattias777
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1493

Hej!
                          Där håller jag inte med dig. Vad är en rätt religiös uppfattning? Vi talar ju om tro och hopp och något vi inte har den blekaste aning om. Vad finns att diskutera? Min åsikt är ju lika bra som din och lika bra som den första persons jag möter i ett gathörn?
                          Hälsn Nils

Då tror du inte att GUD rör sig bland människorna då? Eller har man tillträde först när man är död? Precis som en ärlig och duktig forskare går tillväga när han undersöker någontings trovärdighet (sanningshalt). Så måste även en troende nogrannt undersöka hur det ligger till med någonting.

Men att bevisa kan du bara göra i en viss utsträckning. Andliga saker kan bara bedömas på ett andligt sätt. Men nu börjar det bli överkurs tror jag.

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Svar till Joe.

Jag tror väl egentligen att vi är överens om allting förutom en sak: Om vi tror att Gud existerar eller inte.

Du säger att Din religion (eller moraliska uppfattning) säger att det är fel, men vad ger Dig tolkningsföreträde? Jag buntar ihop alla religioner till en smet och konstaterar att utifrån skriften drar vissa slutsatser som leder till monstruösa handlingar. Slutsats: religion kan orsaka detta.

Jag förstår inte riktigt detta med att religion inte orsakar något det gör människan. Religion är väl ändå en konstruktion av människor? Att det finns tre huvudgrenar av kristendomen är väl ändå orsakat av människor? Olika människor har dragit olika slutsatsen från Bibeln?

En annan förtydligande åsikt.

Jag anser INTE att kristna/muslimer/hinduer inte ska behöva svara på frågan hur de kan vara kristna/muslimer/hinduer när andra kristna/muslimer/hinduer begår monstruösa handlingar.

Jag anser INTE att religion är roten till allt ont. (Det finns sport också )

Allra fösrt Ola - dagens garv bjöd du mig med den sista meningen - jo, det finns sport också!!! Tackar för det.

Sedan undrar jag - bara för att vara helt säker - om det inte är ett inte för mycket i det näst sista stycket?? eller menar du att jag och andra religioners utövare ska behöva behöva svara på frågan hur vi kan tro detta när andra gjort så och så ont i denna religions namn?? Jag tror inte det var det du menade utan tvärtom? Åtminstone pekar den sista meningen på det...

I övrigt tror jag precis som du - vi är rätt överens om en hel del förutom just en av kärnfrågorna då - Guds existens.

Med detta lyfter jag på hatten, tackar för god hjärngymnastik och diskussion och går vidare till andra intressant diskussioner här eller där i forumet!
                            MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

Hej!
                              Där håller jag inte med dig. Vad är en rätt religiös uppfattning?
                              Hälsn Nils

Om påven skulle säga: Att Tomten finns och att Staffan Westerberg är gudomlig så anses det säkert som den "rätta läran" Eftersom påven anes som ofelbar.

Hela grejen med en påve är ju så löjligt. Det finns ingen gudomlig människa som skulle vara förmer än andra. Att männskan lyckats med att skapa något så perverst är bara nått som kan åstakommas innom religionen.
                              Senast redigerad av Mattias777; 22 February 2009, 23:15.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av joe
                                Sedan undrar jag - bara för att vara helt säker - om det inte är ett inte för mycket i det näst sista stycket??
                                Helt rätt uppfattat. Annars blir hela inlägget rätt vrickat... Jag har rättat.

Det ska stå (med ett litet tillägg på slutet):

"Jag anser INTE att kristna/muslimer/hinduer ska behöva svara på frågan hur de kan vara kristna/muslimer/hinduer när andra kristna/muslimer/hinduer begår monstruösa handlingar i sin religions namn"

Den typen av fråga ser jag som en korkad provokation om nu någon skulle ställa den.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...