Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Hej!
    Aj, aj, Ola nu börjar du närma dig nålens spets. Enligt Bibeln är vi Guds avbild här på jorden med gudomligheten i oss och allt detta det innebär.
    Katolska kyrkan anser livet vara heligt och människan har inte rätt att själv sätta livets gränser ( för människan ) för vi tillhör inte oss längre utan Kristus från konception till vår naturliga död.
    Katolska kyrkan hetsar inte heller mot homosexuella utan förmanar dem till avhållsamhet från sexualitet. Ingen får diskrimineras eftersom vi alla är Guds barn. Du skrev väl lite mer men det kommer jag inte ihåg nu.
    För att förtydliga; jag är inte präst.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av nils42
      Hej!
      Aj, aj, Ola nu börjar du närma dig nålens spets. Enligt Bibeln är vi Guds avbild här på jorden med gudomligheten i oss och allt detta det innebär.
      Katolska kyrkan anser livet vara heligt och människan har inte rätt att själv sätta livets gränser ( för människan ) för vi tillhör inte oss längre utan Kristus från konception till vår naturliga död.
      Katolska kyrkan hetsar inte heller mot homosexuella utan förmanar dem till avhållsamhet från sexualitet. Ingen får diskrimineras eftersom vi alla är Guds barn. Du skrev väl lite mer men det kommer jag inte ihåg nu.
      För att förtydliga; jag är inte präst.
      Hälsn Nils
      Det var inlägg 117 du svarade på va´? http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=117

Hm, jag vet inte om du håller med, säger mot eller förtydligar, men jag lutar mest åt förtydligar. Läs mitt inlägg en gång till och kom tillbaka om du vill.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Vissa här tyckks tro att yttre vetenskap har svar på allt men aj vad dom bedrar sig/Ann-Mari

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det vill säga alla religiösa utsagor som inte är testbara är inte testbara... Förvandlar inte det religionen till en logisk tautologi?
          Jo, låter logiskt (har inte riktigt fått grepp om begreppet tautologi). Ge gärna en förklaring på det.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Vissa här tyckks tro att yttre vetenskap har svar på allt men aj vad dom bedrar sig/Ann-Mari
            Skulle du inte sluta skriva i den här tråden?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
              Jag skrev ett inlägg hur så?/Ann-Mari

Kommentar

• polle
                Användare
                • May 2008
                • 197

Jag har inte fått Ulfstrands bok om Darwin än, så jag har lite kvar att lära.
                Så jag undrar, har Darwin uttryckt sig speciellt om människan eller har han bara ansett att människan är en art av alla andra.
                Vad jag förstått så är han berömd för att formulera evolutionens principer.
                Alltså inget speciellt om människan.
                Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• polle
                  Användare
                  • May 2008
                  • 197

Hej!
                  Ola man kan inte rycka ut ett citat ur en helhet man måste läsa allt och tänka,tänka,tänka,tänka,samt använda även känslolivet och viljan som jag nyss skrev i pm till dig så är antroposofi ett hängivet arbete med sig själv,att kunna förstå världen att kunna förstå sina medmänniskor det förvånar mig att du inte bryr dg om människan/Ann-Mari
                  Jag har intresserat mig för religiöst tänkande och bevistat diverse religionsfora.
                  När jag gjort inlägg om bibelcitat har jag alltid
                  fått svaret att "så kan du inte tänka" du måste tolka på rätt sätt, inte bara läsa vad bokstäverna säger.

Ungefär samma känsla får jag av ditt inlägg om antroposofin.
                  Jag vet ungefär vad dom står för, men det är mest tyckande, inga riktiga belägg, utan mest en känsla av att det nog fungerar bra.
                  Och det gör det ju, i vissa fall, t.ex odlingen. Men förklaringarna!

Jag skulle tro de får bättre rykte om de skippar förklaringarna.
                  Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Polle att jobba med antroposofi är ett helt liv av hängivet arbetet det tar många år och och lång tid framförallt måste man ha en öppen attityd och vara fördomsfri varje fördom reser hinder i vägen.vår tids materialistiska människa har problem då hon drar ner rullgardin så fort något nytt kommer i hennes väg/Ann-Mari PS Vill säga dig Polle att antroposofi är en forskningsväg där var och en gör sina erfarenheter

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Hej!
                      jag kan inte låta bil och sägaa att där håller jag med Joe religionen är verklighet i allra högsta grad,
                      Det där är en åsikt. Du har lika mycket rätt till Din åsikt som jag har till min.

ni andra ni är för vetenskapligt insnöade/Ann-Mari
                      Det där är ett påhopp. Varför måste man slå dem som tycker annorlunda?
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Wops ursäkta påhoppet Mikael,jag menar man måste förstå att vetenskapen har inte alla svar även om en del tycks tro det/Ann-Mari

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Hej!
                          Wops ursäkta påhoppet Mikael,jag menar man måste förstå att vetenskapen har inte alla svar även om en del tycks tro det/Ann-Mari
                          OK.
                          Men vore det inte fint om man kunde respektera också dem som vill hålla sig till det vetenskapen har att ge?
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Johan W
                            Användare
                            • May 2004
                            • 266

Boktips

För underhållande och intressant läsning (även om det rörde sig om att slå in en del öppna dörrar, för min del) kan jag tipsa om:

The God Dilusion
                            av Richard Dawkins

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Klart man ska respektera varandra Mikael men jag vill ändå säga att den yttre vetenskapen har inte svar på alla frågor/Ann-Mari

Kommentar

• Mikael W
                                NCS Medlem

• August 2002
                                • 8621

Hej!
                                Klart man ska respektera varandra Mikael men jag vill ändå säga att den yttre vetenskapen har inte svar på alla frågor/Ann-Mari
                                Om Du på riktigt respekterar andras åsikter skulle Du inte säga så där. Det Du säger är ju Din åsikt om saken (och den har Du förstås rätt att ha och att säga). Min åsikt är enkelt sagt helt tvärtom och jag vill gärna få ha den åsikten.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...