Evolutionstråden
Kollaps
X
-
-
Hej!
Tro och förnuft måste gå att förena. Gör det inte det är man illa ute i sitt tänkande. Olika slag av vetande som ligger vid sidan om det vedertagna är svåra att kunna förena i sinnevärlden. Verkligheten är ju samma för oss alla liksom att dygnet för alla har 24 timmar, men detta kan ju upplevas på olika sätt. Ett problem i sammanhanget är kanske att tro att evolutionen har ett mål?
Hälsn Nilsmvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Idag är det en arikel i DN om människans evolution http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/m...iskor-1.804523Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Om inte tron och förståndet går ihop anser jag att den personen har ett allvarligt problem med sin verklighetsuppfattning. " Jag tror därför att jag förstår och jag förstår därför att jag tror " ( Anselm )
Religionen ger sin förklaring till vem vi är, varför vi finns till, meningen med livet, MEN religionen svarar inte på frågan hur allt hänger samman och hur utvecklingen fortskrider. Lyckligtvis finns jag inte kvar om 100 tusen år då våra efterkommande ( om nu människan inte försvinner som som dinosaurierna för 65 miljoner år sedan ) kan se på oss som några konstiga tvåbenta som stolpade omkring här och gjorde det och det.
Sammanfattningsvis; kan inte någons tro förenas med ett förstånd och en reell verklighetsuppfattning är man nog illa ute.
Hälsn NilsKommentar
-
Hej!
Om inte tron och förståndet går ihop anser jag att den personen har ett allvarligt problem med sin verklighetsuppfattning. " Jag tror därför att jag förstår och jag förstår därför att jag tror " ( Anselm )
Religionen ger sin förklaring till vem vi är, varför vi finns till, meningen med livet, MEN religionen svarar inte på frågan hur allt hänger samman och hur utvecklingen fortskrider. Lyckligtvis finns jag inte kvar om 100 tusen år då våra efterkommande ( om nu människan inte försvinner som som dinosaurierna för 65 miljoner år sedan ) kan se på oss som några konstiga tvåbenta som stolpade omkring här och gjorde det och det.
Sammanfattningsvis; kan inte någons tro förenas med ett förstånd och en reell verklighetsuppfattning är man nog illa ute.
Hälsn Nilsmvh
Mikael W
-
OK, då förstår jag hur Du menar. Eftersom jag anser att de inte överhuvudtaget går att förena, att det helt enkelt (enligt min uppfattning) handlar om totalt olika och okombinerbara saker, anser Du att jag har ett allvarligt problem. Det får Du gärna göra. Själv upplever jag det inte så.
Jag förklarade mig tydligen dåligt. Det jag menar är att personer med en religiös tro gärna får tro. Det som inte kan blandas ihop är vår verklighet med religiös tro. Religionen står för tro och hopp i nästa värld, men här på jorden tampas vi andra med den verklighet vi har omkring oss. Den som inte kan förena sin religiösa tro med med livets verklighet anser jag fortfarande ha ett bekymmer.
Religon och naturvetenskap är lika åtskilda som matematik och språklära. Om jag inte stavar rätt med cediljer i portugisiska har det ju inget att göra med mina matematiska kunskaper. Samma gäller ju naturvetenskap och religion.
Mitt inlägg var inte en personlig vendetta utan mer en allmän reflektion.
Hälsn NilsKommentar
-
Hej!
Jag förklarade mig tydligen dåligt. Det jag menar är att personer med en religiös tro gärna får tro. Det som inte kan blandas ihop är vår verklighet med religiös tro. Religionen står för tro och hopp i nästa värld, men här på jorden tampas vi andra med den verklighet vi har omkring oss. Den som inte kan förena sin religiösa tro med med livets verklighet anser jag fortfarande ha ett bekymmer.
Religon och naturvetenskap är lika åtskilda som matematik och språklära. Om jag inte stavar rätt med cediljer i portugisiska har det ju inget att göra med mina matematiska kunskaper. Samma gäller ju naturvetenskap och religion.
Mitt inlägg var inte en personlig vendetta utan mer en allmän reflektion.
Hälsn Nilsmvh
Mikael W
-
Religon och naturvetenskap är lika åtskilda som matematik och språklära. skrev NIls - jag håller på ett sätt med, men ändå inte!
Religion och vetenskap är bara två sidor av samma mynt - verkligheten!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Det är väl just här som den väsentliga skillnaden mellan åsikterna ligger. Du tycker så som Du skriver ovan, jag tycker att religion inte har ett dyft med verkligheten att göra.mvh
Mikael W
-
...med den skillnaden att vetenskap är testbart och kan därmed bekräftas, så är inte fallet med religionen.Kommentar
-
Visst är religiösa utsagor testbara!
Förhållandet är snarare att de flesta testbara religiösa utsagor har förkastats. De testbara utsagorna som inte har förkastats är lika kompatibla med den naturvetenskapliga världsbilden. Ännu viktigare, naturvetenskapen har ett stort förklaringsvärde. Den ger förutsägelser. Religionen har inget förklaringsvärde alls när det gäller vår fysiska (materialistiska om ni så vill) omvärld. Religionen har helt enkelt tvingats abdikera här, men alla religioner som jag känner till har en gång hävdat monopol även här.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Sedan är jag trött på att religionen alltid går fri!
Socialdarwinism och biologism är politiska avarter av evolution och biologi. Går vetenskapen fri? Nej, vi ska och måste motarbeta detta och själva se till att vi inte gör biologistiska uttalanden eller "det naturalistiska felslutet" (naturligt är inte samma sak som bra).
Självklart har religion orsakat konflikter och krig och påvens massmord genom att förbjuda kondomer! Det är oansvarigt att skylla på människan. Religion orsakar detta genom sin inneboende natur att ge sig själv monopol på sanningen!
Och hur skiljer sig detta från vetenskapen? Vetenskapen har inte En Sanning utan det är ett systematiskt sökande efter den. Det ställs upp hypoteser som sedan förkastas eller inte. Framförallt har den inte en urkund i form av en helig skrift eller liknande som den ska mätas mot hela tiden.
Detta är inte menat som ett utfall mot religion utan mot den följdsamhet mot den som finns. Varför får religioner hetsa mot homosexuella men inte nazister? Nej, jag är innerligt trött på att religionen alltid får komma undan med detta. Ni som är religiösa får lov att visa lite ryggrad och ta ansvar!Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nu kastar jag förstås en massa bensin på brasan, men även jag måste ha rätt att sparka.
Visst är religiösa utsagor testbara!
Förhållandet är snarare att de flesta testbara religiösa utsagor har förkastats. De testbara utsagorna som inte har förkastats är lika kompatibla med den naturvetenskapliga världsbilden. Ännu viktigare, naturvetenskapen har ett stort förklaringsvärde. Den ger förutsägelser. Religionen har inget förklaringsvärde alls när det gäller vår fysiska (materialistiska om ni så vill) omvärld. Religionen har helt enkelt tvingats abdikera här, men alla religioner som jag känner till har en gång hävdat monopol även här.Kommentar
-
Hej!
Hej!
jag kan inte låta bil och sägaa att där håller jag med Joe religionen är verklighet i allra högsta grad,ni andra ni är för vetenskapligt insnöade/Ann-MariKommentar
-
Kommentar
Kommentar