If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej!
Det hade kanske varit bäst att ha delat tråden i två delar. Den ena delen evolution och den andra delen religiösa grubblerier och kvasivetenskap.
Kanske inte för sent än?
Hälsn Nils
Hej!
Ta reda på fakta Ola om boken innan du säger något man måste läsa en bok innan man utttaslar sig om den vof är enbart ensidiga jag känner till dom, dom drar ner rullgardin så fort inte något passar dom sätt dig in Ola i boken så får du se vad fantastisk den är man lär sig och tänka/Ann-Mari
Jag har tagit reda på fakta: Boken är mer än hundra år gammal!
1. Jag ställde en fråga. Du svarade inte. Håller du med om detta? (det är INTE från VoF)
"Steiners verklighetsbild är monistisk, det vill säga hävdar att dualismen som uttrycks till exempel som "ande och materia" är skenbar och beror på människans konstitution. Detta får till konsekvens att ande och materia kan gå över i varandra. I boken "Teosofi" jämförs med en varelse som har sinnesorgan för att varsebli is men inte vatten, vilket får till följd att isen tycks försvinna i tomma intet när den smälter och uppstår igen ur intet när den fryser beroende på den begränsade iakttagelseförmågan. På liknande sätt, hävdar Steiner, saknar människan organ för att iaktta det andliga, vilket får till följd att materia verkar försvinna och uppstå till synes ur tomma intet. De andliga organen, menar Steiner, finns latent i varje människa och kan utvecklas genom bestämda övningar."
2. Du har inte läst Darwin. Du vet inget om evolutionen. Om du utifrån ditt eget resonemang ska du inte skriva något i den här tråden. Starta en egen Rudolf Steiner tråd istället så lovar jag att inte skriva i den.
Senast redigerad av Ola Svensson; 21 February 2009, 16:29.
Hej!
Vad jag mear Ola är att ska du få en helhetsbild av människan kan du omöjligen få den via en materialistisk tankegång jag säger det igen går du till din läkare Ola så skckiar du ju inte dit tumnageln utan du går dit själv,jag märker också mer och mer hur en del här bara tänker i materiella banor hur ska dom överhuvudtaget kunna förstå människans väsen när dom bara tänker materiellt försök och förklara för en blind eller en döv färger och toner det går inte man måste ha organ för det/Ann-Mari PS Ola angående boken den leder in i framtiden läs den
Hej!
Vad jag mear Ola är att ska du få en helhetsbild av människan kan du omöjligen få den via en materialistisk tankegång jag säger det igen går du till din läkare Ola så skckiar du ju inte dit tumnageln utan du går dit själv,jag märker också mer och mer hur en del här bara tänker i materiella banor hur ska dom överhuvudtaget kunna förstå människans väsen när dom bara tänker materiellt försök och förklara för en blind eller en döv färger och toner det går inte man måste ha organ för det/Ann-Mari PS Ola angående boken den leder in i framtiden läs den
Men Annmari, jag är ju inte intresserad av människan!
Snälla, kan du inte svara på om du tycker citatet ovan om antroposofi stämmer?
Hej!
Ola man kan inte rycka ut ett citat ur en helhet man måste läsa allt och tänka,tänka,tänka,tänka,samt använda även känslolivet och viljan som jag nyss skrev i pm till dig så är antroposofi ett hängivet arbete med sig själv,att kunna förstå världen att kunna förstå sina medmänniskor det förvånar mig att du inte bryr dg om människan/Ann-Mari
Hej!
Tro och förnuft måste gå att förena. Gör det inte det är man illa ute i sitt tänkande. Olika slag av vetande som ligger vid sidan om det vedertagna är svåra att kunna förena i sinnevärlden. Verkligheten är ju samma för oss alla liksom att dygnet för alla har 24 timmar, men detta kan ju upplevas på olika sätt. Ett problem i sammanhanget är kanske att tro att evolutionen har ett mål?
Hälsn Nils
Hej!
Malwaimicke din dåliga ton biter inte på mig,till Nils vil jag säga,vetenskapen har inte alla svar på dom stora frågorna vilket många här tycks tro,du måste vidga ditt medvetande på flera sätt Nils om du vill ha svar på dom stora frågorna,darwins syn på fiskar känner jag inte till men hans människosyn är tragisk/Ann-Mari PS En Waldorflärare sa en gång till mig "Forskarna har fått hjärnan på hjärnan"det är verkligen så
Hej!
Malwaimicke din dåliga ton biter inte på mig,till Nils vil jag säga,vetenskapen har inte alla svar på dom stora frågorna vilket många här tycks tro,du måste vidga ditt medvetande på flera sätt Nils om du vill ha svar på dom stora frågorna,darwins syn på fiskar känner jag inte till men hans människosyn är tragisk/Ann-Mari PS En Waldorflärare sa en gång till mig "Forskarna har fått hjärnan på hjärnan"det är verkligen så
Nu kommer Darwin igen. Det var 150 år sedan hans viktigaste bok kom ut. Det har hänt mycket sedan dess. Det viktigaste är att vi nu förstår genetiken enda ner på molekylär nivå.
Om jag inte kan förstå vad du menar utan att bli hängiven antroposof så är det faktiskt kört och jag lägger ner mina försök.
Hej!
...men det är ju totalt meningslöst att förklara färger och toner för blinda och döva eftersom de inte behöver det.
Hej!
...och vad är det som säger att den Waldorfläraren har rätt? Jag kan inte uttala mig om ifall någon här tror att vetenskapen kan svara på alla frågor, men du tycks tro att antroposofin kan göra det. Då är ju du isåfall precis lika inskränkt.
Hej!
Jag avslutar nu mitt skrivande i denna tråd då jag tycker att det ger inget,ni får gärna tro vad ni vill jag har bara påpekat att man kan inte sätta allt inom den yttre vetenskapens belysning.Folks tilltro till den yttre vetenskapen är idag näst intill skrämmande men jag vill ocskå säga att vetenskapen har givetvist sitt berättigande när det gäller yttre vetenskap.Men den kan INTE ge svar på dom stora livsfrågorna som många bär inom sig. Jag är glad över antroposofin och kommer också och jobba med den,nu avslutar jag här,/Ann-Mari
Kommentar