Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Och jag som tyckte det var andefattigt när jag och Mattias gnabbades...

Hallå, kom igen nu, lite seriositet...andar hit och andar dit.

Vetenskapen försöker svara på frågan hur - religionen (andarna??) försöker svara på frågan varför?!
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Joe nu ska jag berätta en sak för dig,du kan ALDRIG tala om människan bara som en fysiskt kropp.du måste ta med helheten och det gör inte darwin,hela hans synsätt när det gäller människan är helt igenom materialistisk/Ann-Mari

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Ursprungligen postat av jarinen
        Det lär inte vara nån fara med den saken i sverige. Är det nånstans evolutionsteorin är rotad i människors sinnen så är det i sverige. Så det enda du behöver göra, det är att fylla i körsången lite då och då om du känner för det.

Detta stör mig lite, och det är snarare därför jag vill vara frågvis o kritisk avseende evolutionsteorin som den ser ut idag, än att jag har nån helt avvikande syn på det hela.

Jag får bara inte in människan i denna syn som evolutionsbiologerna anser rätt självklar.

Mvh Jari
        Nu blir jag lite nyfiken Jari - alldeles bortsett från våra meningsutbyten tidigare - spelar du lite djävulens advokat i tråden eller? Kanske vi inte är osams ändå till sist...

och om det är som du tror att Sverige är så upplyst att det inte går på idén med kreationism och intelligent design så blir ingen gladare än jag...men i mina kretsar ser det tyvärr inte så ut ännu!!
        MVH - joe

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Joe nu ska jag berätta en sak för dig,du kan ALDRIG tala om människan bara som en fysiskt kropp.du måste ta med helheten och det gör inte darwin,hela hans synsätt när det gäller människan är helt igenom materialistisk/Ann-Mari
          Betyder att dom träffas kropp mot kropp
          medans dom som tror på religon bara pratar i telefon
          tack gode Gud
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

Ursprungligen postat av joe
            Nu blir jag lite nyfiken Jari - alldeles bortsett från våra meningsutbyten tidigare - spelar du lite djävulens advokat i tråden eller? Kanske vi inte är osams ändå till sist...

och om det är som du tror att Sverige är så upplyst att det inte går på idén med kreationism och intelligent design så blir ingen gladare än jag...men i mina kretsar ser det tyvärr inte så ut ännu!!
            JAg är inte så insatt i kreatonism och dylikheter men är det inte lite religöst trams.....

då behöver vi nog inte vara så oroliga för sverige för mindre än 10% av befolkningen under 55år tror inte att det finns någon gud enligt någon undersökning som jag läst nånstans.......

och i min bekantskapkrets så vet jag faktiskt inte någon som är troende (eller så vill dom inte visa att de är det) och många jag känner har gått ur svenska kyrkan pga av ateism..........jag med

tycker att vi ska lämna detta forum religionsfritt för de flesta krig skapas ju av troende människor som inte har samma åsikter
            Mvh
            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Ursprungligen postat av cichlids4fun
              JAg är inte så insatt i kreatonism och dylikheter men är det inte lite religöst trams.....

då behöver vi nog inte vara så oroliga för sverige för mindre än 10% av befolkningen under 55år tror inte att det finns någon gud enligt någon undersökning som jag läst nånstans.......

och i min bekantskapkrets så vet jag faktiskt inte någon som är troende (eller så vill dom inte visa att de är det) och många jag känner har gått ur svenska kyrkan pga av ateism..........jag med

tycker att vi ska lämna detta forum religionsfritt för de flesta krig skapas ju av troende människor som inte har samma åsikter
              ---------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------

det enda sanna är dom som gått ur i vekligheten...kyrkan har inga garderober
              -----------------------------------------------------------------------
              tycker att vi ska lämna detta forum religionsfritt för de flesta krig skapas ju av troende människor som inte har samma åsikter [/QUOTE]
              ----------------------------------------------------------------------
              Hallå vi pratar Darwin
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Peter det är människor som skapar krig.om du har en kökskniv hemma och du tar den i din hand och går in till din granne och sticker den i ryggen på honom så kan du ju knappast skälla ut kniven eller hur? det var ju du som använde den som vapen mot din granne,/Ann-Mari PS Du förstår nog vart jag vill komma med denna liknelse

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Hallå vi pratar Darwin
                  Han läste väl teologi?
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

Hej!
                    Peter det är människor som skapar krig.om du har en kökskniv hemma och du tar den i din hand och går in till din granne och sticker den i ryggen på honom så kan du ju knappast skälla ut kniven eller hur? det var ju du som använde den som vapen mot din granne,/Ann-Mari PS Du förstår nog vart jag vill komma med denna liknelse

inte ett smack
                    Mvh
                    Peter

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Ursprungligen postat av Micke
                      Han läste väl teologi?
                      Han gjorde ju det...men det gjorde väl å andra sidan de flesta vid den tiden...

ja, inte blir jag förvånad att tråden ballar ur..., men för en gång skulle måste jag ändå ge Ann-marie kredit för sitt inlägg...religioner har sällan eller aldrig startat krig, men människor har gjort detta desto oftare. Skyll inte religion för något som den inte egentlilgen har med att göra. Det är slutligen och sist vi människor som är ansvariga för uttolkningen av densamma...

Och till Chichlids4fun så måste jhag ändå få säga att det finn också andra undersökningar...en som jag ofta återkommer till är en om bön som enligt utsago bra många fler än 50% använder sig av i olika skeden av livet!!

Jag tror inte svenskan är så sekulariserad, jag tror snarast att det handlar om att de flöesta saknar ett språk för att uttrycka det som går utöver det vanliga...ett riktigt sorgligt konstaterande, men ändå ganska sant tyvärr...
                      MVH - joe

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        ---------------------------------------------------------

det enda sanna är dom som gått ur i vekligheten...kyrkan har inga garderober
                        -----------------------------------------------------------------------
                        Hallå vi pratar Darwin
                        fan om du kunde skriva så man begriper nån gång.............

sluta pladdra om andar och annat flum då och prata om darwin, jag reflekterade bara över lite religionsgnabb........
                        Senast redigerad av cichlids4fun; 21 February 2009, 00:28.
                        Mvh
                        Peter

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          Hallå vi pratar Darwin
                          fan om du kunde skriva så man begriper nån gång.............

sluta pladdra om andar och annat flum då och prata om darwin, jag reflekterade bara över lite religionsgnabb........[/QUOTE]

Lägg av du säger två saker

hur vet du det
                          inte enligt svenska kyrkan
                          --------------------------------------------------------
                          -----------------------------------------------------------
                          värdelöst uttalande då tråden handlar just om det
                          dvs Darwin eller om någon Gud skapade allt
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

Ursprungligen postat av joe
                            Han gjorde ju det...men det gjorde väl å andra sidan de flesta vid den tiden...

ja, inte blir jag förvånad att tråden ballar ur..., men för en gång skulle måste jag ändå ge Ann-marie kredit för sitt inlägg...religioner har sällan eller aldrig startat krig, men människor har gjort detta desto oftare. Skyll inte religion för något som den inte egentlilgen har med att göra. Det är slutligen och sist vi människor som är ansvariga för uttolkningen av densamma...

Och till Chichlids4fun så måste jhag ändå få säga att det finn också andra undersökningar...en som jag ofta återkommer till är en om bön som enligt utsago bra många fler än 50% använder sig av i olika skeden av livet!!

Jag tror inte svenskan är så sekulariserad, jag tror snarast att det handlar om att de flöesta saknar ett språk för att uttrycka det som går utöver det vanliga...ett riktigt sorgligt konstaterande, men ändå ganska sant tyvärr...

ok om du tror att det är så, Du får tror vad du vill för mig...jag är tom konfirmerad (knappt då jag inte besökte kyrkan tillräckligt många ggr egentligen) innan jag förstod att det var fel, så jag vet vad grupptryck och andras viljor kan skapa för oreda, men när man vet vad man vill så är det ju inga problem att ändra sig.

har inga problem med att folk tror på gud, och i många fall kan jag tom förstå det. Men jag vågar inte i skrift uttrycka vad jag anser om det....
                            och jag tänker inte diskuttera det här längre heller.
                            Mvh
                            Peter

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Ciklid4fun religioner skapar inga krig det gör däremot människan,vi lever i medvetenhetssjälens tidålder/Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Hej!
                                Ciklid4fun religioner skapar inga krig
                                Det är precis vad religioner gör! Öppna ögonen och öronen AM!
                                Och göm dig inte bakom irrläror!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...