Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Ursprungligen postat av joe
    Jag förstår inte vad min attityd är...om du förstår vad jag menar.

Du kanske kunde förklara lite mer vad exakt det är som upprör...innan du går loss!?
    Du har en attityd att dina åsikter är dom enda "rumsrena" och om inte det är arrogans så vet jag inte vad arrogans är. Det är inte första gången jag ser denna attityd hos dig.

Kanske kan vara bra och vara lite ödmjuk ibland?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av Mattias777
      Du har en attityd att dina åsikter är dom enda "rumsrena" och om inte det är arrogans så vet jag inte vad arrogans är. Det är inte första gången jag ser denna attityd hos dig.

Kanske kan vara bra och vara lite ödmjuk ibland?
      Och det säger du?

Att ifrågasätta ett så gott som samlat forskarsamfund - som görs av evolutionskritiker/skeptiker - det tycker åtminstone jag är så långt från ödmjukhet man kan komma. Och att som kristen återigen gå på pumpen genom att ifrågasätta vetenskapen är, enligt mig, inget vidare konstruktivt och jag beklagar att det fortfarande finns de som ägnara sig åt detta stångande. Det trodde jag tillhörde historien...!?

Att hävda det jag hävdat om evolutionen etc. i denna tråden och i den"gamla" Darwintråden handla inte primärt om åsikter utan om fakta - och jag är f.ö inte den enda som hävdar detta. Hur kommer det sig då att du bara anklaar mig för arrogans etc. - make till påhopp har jag sällan varit med om...men kanske började det tidigare när du i en annan tråd anklagade religionen för både det ena och det andra...och jag svarade!??

Att ansluta sig till evolutionsidén utan att för den skull vara eller en överväga att bli ateist - kanske är det det som stör - men jag ser inte att jag ens är i närheten av arrogans eller att det bara är mina åsikter som är "rumsrena" - det är din tolkning...

Åsikter kan vi ha många olika - och det vet du att jag bejakar, titta bara på tråden du startade om UFC eller vad det heter och läs mitt första inlägg!!

Men när det inte längre handlar om åsikter utan om fakta - som också Ola påpekat några gånger i den tidigare tråden och i det första inlägget i denna - då får man kanske tagga ner och anluta sig till dessa och försöka inkorporera dem i sin egen världsbild...eller hur många tror fortfarande på allvar att jorden är platt???

Vad är problemet Mattias??? Vad ont har jag gjort dig?
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Kan ni inte försöka kritisera sak istället för person? Det blir trevligare så och faktiskt lättare att argumentera. I just detta inlägg så skrev faktiskt Joe vad han ville få ut av tråden. Andra får väl fokucera på vad de vill få ut av den eller låta bli att läsa?
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mattias777
          Användare
          • November 2006
          • 1493

Tycker att Joe skriver på ett överlägset sätt. Du får tro på vad du vill. Det är helt ok men låt andra människor yttra sig utan att spy ditt förakt över dom. Jag uppskattar människor som har åsikter även om de kanske skiljer sig från mina.

Ska vi kalla kyrkans liturgier och läror för fakta? Du kan kalla hela denna värld för en slumpmässig händelse och att allt är bara evulotion. Menar du att detta är fakta? Du vet nog inte vad du skriver.

Du har inte gjort mig något ont men jag har reagerat flera gånger på din attityd mot oliktänkande. Att jag har varit svag för UFC försökte jag förklara i början av den tråden och jag ifrågasatte mitt intresse och gör det fortfarande =)

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Hej!
            Lyssnade på ett inslag i radion, vetenskapens värld, tidigt i morse. Denne forskare på ett universitet i USA pratade om alternativt liv och frågeställningen var om livet inte kunde ha uppstått vid flera olika tillfällen med rätta förhållanden. Det han ville undersöka var om aminosyrorna som utgör vår arvsmassa är samma i alla bakterier och virus och om vissa kan ha spegelvända molekyler. Kul tanke!
            Hälsn Nils

Kommentar

• joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

Tycker att Joe skriver på ett överlägset sätt. Du får tro på vad du vill. Det är helt ok men låt andra människor yttra sig utan att spy ditt förakt över dom. Jag uppskattar människor som har åsikter även om de kanske skiljer sig från mina.

Ska vi kalla kyrkans liturgier och läror för fakta? Du kan kalla hela denna värld för en slumpmässig händelse och att allt är bara evulotion. Menar du att detta är fakta? Du vet nog inte vad du skriver.

Du har inte gjort mig något ont men jag har reagerat flera gånger på din attityd mot oliktänkande. Att jag har varit svag för UFC försökte jag förklara i början av den tråden och jag ifrågasatte mitt intresse och gör det fortfarande =)
              Nu får du väl ge dig...jag har aldrig kallat kyrkans läror och liturgier (som du kallar det) för fakta i det objektivt bevisbara facket (typ att det är bevisbart att Gud finns etc. -det handlar om tro och något som jag aldrig kan bevisa!) Även om det också här finns rent vetenskapliga sätt att förhålla sig inom ämnen som kyrkohistoria, dogmatik, tros och liuvsåskådningsvetenskap etc. etc.

Men det jag försöker säga är att om man gör vetenskapen till tro och säger att ID och kreationism har företräde före evolutionsläran då gör man våld på fakta och ansluter sig till något som inte är annat än tro - vilket man väl i och för sig kan göra...men då vara tydlig med att det är just detta (tro) och inget annat (vetenskap!)!

Jag anser fortsatt inte att jag har en attityd...men jag har starka åsikter som jag inte sticker under stol med! Det är trots allt skillnad...en ganska stor sådan. Och just i denna fråga är det viktigt för mig att markera av tydligt och alltid!! innan vi har en situation även här i landet som liknar den i USA där 60%av befolkningen ansluter sig till kvasivetenskapen ID/kreationism!

Jag vet mycket väl vad jag skriver - att antyda motsatsen (och värre) är lågvattenmärke hitills Mattias! Jag tar inte skit hur som helst!!! Så därför är detta end of discussion med dig här och nu!

Nu hoppas jag istället på input av fakta och argument för evolutionen i tråden frramöver!
              MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

Ursprungligen postat av joe

Nu hoppas jag istället på input av fakta och argument för evolutionen i tråden frramöver!

Jag orkar inte diskutera med dig heller framöver. So over and out. Tror Staffan Westerberg har ett föredrag om livets uppkommst och fakta som kanske kan vara nåt.

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

. Tror Staffan Westerberg har ett föredrag om livets uppkommst och fakta som kanske kan vara nåt.
                  Hej!
                  Finns detta att läsa här på nätet?
                  Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Du kan kalla hela denna värld för en slumpmässig händelse och att allt är bara evulotion.
                    Förlåt att jag bryter ut ett segment ur ditt inlägg men jag vill kommentera detta.

Evolution genom naturligt urval är raka MOTSATSEN till slumpmässig händelse! Det är en urvalsprocess.

Det som är slumpmässigt är ansamlingen av mutationer som är ursprunget till variationen som urvalet verkar på, men inte ens variationen är slumpmässig. Det kan bero på olika evolutionära "tryck". Tydligaste exemplet är t ex om en art korsar sig med en annan. Då har "ny" variation tillförts arten.

Sedan tycker jag personligen att en evolutionär process är bra mycket mer intressant än design och opponerar mig våldsamt mot ordet "bara".

Och slutligen: kan inte alla bara försöka att sluta bråka och helt enkelt slå er till ro med att ni inte håller med?
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 20 February 2009, 12:19.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                      Oj oj vad ni pratar/Ann-Mari

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Oj oj vad ni pratar/Ann-Mari
                        Du menar väl skriver eller hör du röster?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Oj vad ni skriver, inget bra/Ann-Mari

Kommentar

• Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

Ursprungligen postat av nils42
                            Hej!
                            Finns detta att läsa här på nätet?
                            Hälsn Nils
                            Nej, det var menat som lite ironi med i ögat.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Nej, det var menat som lite ironi med i ögat.
                              Du borde kolla upp Vilse i pannkakan och framförallt skelettet Galileo Galilei som inte är sur för att hans uppfattning att jorden är rund motarbetades utan tycker att det alltid kommer nya sanningar och att hans är gammal. Så han har inget mot att Vilse säger att jorden är platt som en pannkaka.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 20 February 2009, 16:12.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Hej!
                                Ja, ja där ser man hur det kan bli om man inte är uppdaterad i det kulturetablissemanget.
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...