Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Wilhelm religionen skapar inga krig det gör däremot människor sen tycker jag inte du ska tala om irrlära den person som är upphov till denna tråd darwin han är irrlärare däremot ta reda på fakta Wilhelm istället för och kasta paj/Ann-Mari

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Ursprungligen postat av annmari
      Hej!
      Vad jag vill komma till Ola och Mikale är att den yttre vetenskapen ger bara svar på fysikaliska förhållandeb inte helheten och just däri ligger tragedin hos darwin att han inte förmår och se det andliga hos människan./Ann-Mari
      Bra. Nu börjar Du närma Dig. Darwin förklarade fyskaliska, eller egentligen biologiska förhållanden, dvs hur det i verkligheten är. Han struntade i det där andra som Du skriver om, det var inte hans område.

Om man kan förklara en del ska man ha all heder av det. Man skall inte fördömas för att man inte ens har försökt förklara någonting annat.

Och Darwin var definitivt ingen irrlärare. Han bidrog till att öka vetandet, inte minska det.

Så vi ska vara tacksamma för hans insats, det finns inget tragiskt i den.
      Senast redigerad av Mikael W; 21 February 2009, 01:59.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
        Jag håller inte med dig Mikael ta och titta i "Frihetens Filosofi" av Steiner så får du en del vetskap om darwin jag säger igen hans teorier är yttre vetenskap men hans teori om människan är helt uppåt väggarna tokig,för och kunna förstå människans väsen måste det till en andlig vetenskap och detta har inte darwin / Ann-Mari PS Steiner har denna andliga vetenskap

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av joe
          religioner har sällan eller aldrig startat krig

Ganska rolig mening... snacka om att inte vilja ta ansvar... Präster som skickar soldater i krig i guds namn för att slakta andra som tror på en annan gud och sen säga att inte religion har med det att göra utan att det är människan... det gjorde min kväll galet rolig =)

Det är inte farligt att bli på körd av en bil utan det farliga är att hjärtat kan sluta slå...
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Hej!
            Jag håller inte med dig Mikael ta och titta i "Frihetens Filosofi" av Steiner så får du en del vetskap om darwin jag säger igen hans teorier är yttre vetenskap men hans teori om människan är helt uppåt väggarna tokig,för och kunna förstå människans väsen måste det till en andlig vetenskap och detta har inte darwin / Ann-Mari PS Steiner har denna andliga vetenskap
            Det jag försöker förklara för Dig är att det är två helt olika saker. Darwin sysslade med det Du kallar yttre vetenskap, och Steiner (som jag inte vet någonting om) med det Du kallar andlig vetenskap.

Det Darwin gjorde inom sitt område ska väl inte påhoppas bara för att han förstod att inte ge sin in på det andra området.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Du är lustig AnnMari. Du refererar till saker som inte är testbara och talar om dem som om det vore en sanning. Det är lätt att påstå och konstatera saker när man inte behöver bevisa något eftersom det inte går att kontrollera i någon form test. Du gör det verkligen lätt för dig.

Jag kan hitta på en religion här och nu och ingen kan motbevisa mig att jag har fel och jag kan framhärda att det är dagens sanning utan att behöva bevisa ett jota.

Jag tycker det är mycket tragiskt när människor resonerar så, men vill man fördumma sig själv på det viset är det fritt fram!

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Hej!
                Annmari, kom inte dragandes med en hundra år gammal bok och sluta tjaffsa om Darwin. Det är evolution, genetik osv det handlar. Darwin startade ett vetenskapsfällt, han är inte en auktoritet som alla utsagor måste kontrolleras mot (vilket däremot Rudolf Steiner är). Fast Steiner skrev förstås bara om Darwin (eller möjligen transmutation som Darwin själv kallade det), inte evolution. Är det därför du envisas med att syfta till Darwin - Rudolf Steiner gör ju det?

Jag orkar inte rota rätt på en vettig "neutral" referens till antroposofin så jag kör på wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Antroposofi

Håller du med om detta? "Steiners verklighetsbild är monistisk, det vill säga hävdar att dualismen som uttrycks till exempel som "ande och materia" är skenbar och beror på människans konstitution. Detta får till konsekvens att ande och materia kan gå över i varandra. I boken "Teosofi" jämförs med en varelse som har sinnesorgan för att varsebli is men inte vatten, vilket får till följd att isen tycks försvinna i tomma intet när den smälter och uppstår igen ur intet när den fryser beroende på den begränsade iakttagelseförmågan. På liknande sätt, hävdar Steiner, saknar människan organ för att iaktta det andliga, vilket får till följd att materia verkar försvinna och uppstå till synes ur tomma intet. De andliga organen, menar Steiner, finns latent i varje människa och kan utvecklas genom bestämda övningar."

Om du gör det så är ditt resonemang att Darwin är en förvirrare åtminstone logiskt och faktiskt rätt intressant. Det skiljer sig rejält från bokstavstroende och kreationism/intelligent design.

Sedan ger jag en länk för att visa var jag står i frågan: www.vof.se för att gå direkt till texter om antroposofi http://www.vof.se/links.php#cat5
                Senast redigerad av Ola Svensson; 21 February 2009, 11:37.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Ursprungligen postat av deelay
                  Ganska rolig mening... snacka om att inte vilja ta ansvar... Präster som skickar soldater i krig i guds namn för att slakta andra som tror på en annan gud och sen säga att inte religion har med det att göra utan att det är människan... det gjorde min kväll galet rolig =)

Det är inte farligt att bli på körd av en bil utan det farliga är att hjärtat kan sluta slå...
                  Det var ju bra att jag kunde förgylla din kväll

Men jag tror visst att du förstår vad jag menar - religionen/läran är inte ansvarig för uttolkaren som ju är den som rent fysiskt "skickar soldater i krig" etc. som du skrev. Att inse det är enligt mig det verkliga ansvaret - istället för att bokstavstroget och oreflekterat/otolkat bara anamma vad som står i respektive religions urkunder och olika texter.

Ansvaret har alltid den som är utövare - och då är det näpperligen religionen som kan beskyllas för felstegen utan det måste följdriktigt bli människan! Eller möjligen människans längtan efter makt och regelverk och ett absolut rätt eller fel...fundamentalism är alltid av ondo.

Det är alltså - avslutningsvis i analogi med ditt sista exempel - inte bilens fel att nån blir påkörd utan förarens...dock är det alltid lika fatalt för den som träffas och vars hjärta ev. slutar slå...
                  MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Mattias777
                    Användare
                    • November 2006
                    • 1493

Om den här världen någosin haft en hjälte så är det Jeshua hamashiach. Man måste sotera bort alla förvrängningar som görs om honom. Den enda människa som gjort anspråk på gudsnamnet JHWH. Han ÄR något helt annat än vad som visas upp genom instutitioner världen över. Tro mig, jag vet
                    Senast redigerad av Mattias777; 21 February 2009, 13:19.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Hej!
                      Onekligen behövdes också denna tråd för vädring av tankar folk har haft och har. Kanske värt i allt detta att komma ihåg att vi lever i Detta livet och att det som kommer senare står på grundval av tro och hopp.Hoppet finns enligt religionen men är inte någon bevisbar sanning. Någon bevisning för detta finns inte. I och med det har vi gått från religion till naturvetenskap som utforskar HUR allt hänger samman. Kanske också värt att hålla dessa två åtskilda.
                      Hälsn Nils

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Vetenskapen försöker svara på frågan hur - religionen försöker svara på frågan varför!

Åtskilda är nog bra - men inte desto mindre viktigt att båda diskuteras och åsikter luftas...med dessa två storheters olika funktion för tillvaron!
                        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Ta reda på fakta Ola om boken innan du säger något man måste läsa en bok innan man utttaslar sig om den vof är enbart ensidiga jag känner till dom, dom drar ner rullgardin så fort inte något passar dom sätt dig in Ola i boken så får du se vad fantastisk den är man lär sig och tänka/Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Nils du söker yttre bevis men försök och inte låta vetenskapen styra dig hela tiden så kommer du långt,vetenskapen kan endast utforska det yttre och inget annat/Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

......... är enbart ensidiga jag känner till dom, dom drar ner rullgardin så fort inte något passar dom
                              Precis som du ! Stämmer exact in på dig!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                                Wilhelm vetenskapen har inte svar på allt, folk blir förvirrade av den, man måste söka djupare för och få svar på stora frågor/Ann-Mari PS Darwin ger definitivt inte svar på större frågor

Kommentar

Arbetssätt...