Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Hej!
    Jag skrev om det tidigare och skriver kanske samma sak en gång till. Som jag ser det är frågor som; vem är vi, varför finns vi till, till vad är vi skapade, varför är vi " jordens herrar ", vilka är människans mål, frågor som tillhör religion och filosofi och det tror jag inte biologin kan svara på.
    Däremot frågan hur allting har gått till anser jag tillhöra biologin.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av nils42
      Hej!
      Jag läste en uppsats för många år sedan om giraffer och deras långa hals. Enligt den uppsatsen betade andra djur av träd och buskar på lägre höjd varför giraffen fick en fördel med att ha maten på hög höjd dit andra djur inte nådde.
      Rätt eller fel? Väl inte så svårt att tänka sig ur evolutionär synpunkt. Kanske för att trygga giraffens överlevnad.
      Hälsn Nils
      Det finns en alternativ hypotes (som egentligen inte står i konflikt med betarhypotesen) och det är att hangiraffer slåss med halsarna och att den med störst och kraftigast hals vinner och får honorna. Hanarna har större och kraftigare halsar.

Detta är förstås snarast ett exempel på att evolutionen verkar på det som finns. Den intressanta frågan är vad som kom först: Naturluig selektion på trädbete eller sexuell selektion för vapen? Tittar man på andra giraffdjur så kan man få svaret. Slåss alla med halsarna är det rimligt att det var så det började och att giraffen hade lång hals först, men att den blev längre när detta gav fördel vid betning.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Att människan är ett resultat av evolutionen kan jag få ihop logiskt, men hur evolutionen funkar på arten människa idag tål att tänkas på. Med all utveckling som skett så går det verkligen att diskutera om bara de bäst lämpade överlever och fortplantar sig, just för oss människor. En annan vinkel är vilken påverkan arten människan har för andra väsen. En jägare som skjuter 20-taggaren har väl precis klippt bort en av de mest lämpade för överlevnad... sådana här tankar gör mig lite dyster.

Hilsen,

P
        ..fast förr eller senare kommer 20-taggaren att dö ändå.

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

Ursprungligen postat av Lundensis
          ..fast förr eller senare kommer 20-taggaren att dö ändå.
          Hej!
          Det var inte så jag läste inlägget, men författaren kan säkert redogöra för det bättre.
          Visst, vi kommer alla att dö, eftersom döden redan " börjar " vid födelsen, utan vad hade den stora älgtjuren inte kunnat uträtta under sin livstid i fråga om avkomma, om inte jägarens kula hade kommit i vägen. Nästa fråga är ju hur människan påverkar evolutionen med sitt agerande, inte bara med att skjuta älgen utan påverkan på klimatet, miljögifter, förändring av livsmiljöer för arter som inte har blivit tillfrågade etc etc.
          Hälsn Nils

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Ursprungligen postat av nils42
            Hej!
            Det var inte så jag läste inlägget, men författaren kan säkert redogöra för det bättre.
            Visst, vi kommer alla att dö, eftersom döden redan " börjar " vid födelsen, utan vad hade den stora älgtjuren inte kunnat uträtta under sin livstid i fråga om avkomma, om inte jägarens kula hade kommit i vägen. Nästa fråga är ju hur människan påverkar evolutionen med sitt agerande, inte bara med att skjuta älgen utan påverkan på klimatet, miljögifter, förändring av livsmiljöer för arter som inte har blivit tillfrågade etc etc.
            Hälsn Nils
            Ja, fast om det är en 20-taggare bör den ju rimligtvis ha några år på nacken och bör då också ha lämnat en hel del avkomma efter sig.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
              Zaphi jag har idag köpte en bok om evolutionen och det är den bok som beskriver evolutionen från verkligheten och inte darwins rappakalja/Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Zaphi jag har idag köpte en bok om evolutionen och det är den bok som beskriver evolutionen från verkligheten och inte darwins rappakalja/Ann-Mari
                Definiera "verkligheten" gärna. Är det för att det är mer logiskt för dig som det känns mer "verkligt" eller har det med ren och obestridig fakta att göra?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Den bok jag köpt malwae är den verkliga boken om evolutionen darwins har inget med verklgieheten och göra den bok jag köpt kräver också att man tänker på ett annat sätt än det traditionella sättet boken är skriven av Steiner och är en oerhört välskriven bok om hela evolutionen,Steiner såg på ett tidigt stadium tragedin med darwin kan också säga dig malawe att Steiner var veteskapligt skolad i allra högsta grad han var också doktorand och hade bla gjort sin utbildning vid Wiens univeristet han var väl insatt i både vetenskap och naturvetenskap/Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Jo en sak till Malawi boken har 5 föredrag/Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Hej!
                      Den bok jag köpt malwae är den verkliga boken om evolutionen darwins har inget med verklgieheten och göra den bok jag köpt kräver också att man tänker på ett annat sätt än det traditionella sättet boken är skriven av Steiner och är en oerhört välskriven bok om hela evolutionen,Steiner såg på ett tidigt stadium tragedin med darwin kan också säga dig malawe att Steiner var veteskapligt skolad i allra högsta grad han var också doktorand och hade bla gjort sin utbildning vid Wiens univeristet han var väl insatt i både vetenskap och naturvetenskap/Ann-Mari
                      Det må hända annmari, men inget av det du nu skrev påvisar att det du kallar för "verkligheten" verkligen är just "verkligheten" utan det ser mer ut att vara "Evolution sett från ett annat perspektiv"...

Om Steiner hade varit sådan Gud som en del framställer honom...hur kommer det sig att så få känner till honom och hans teorier..för det är ju just vad det är...teorier. Det här går ju hand i hand med "Anthroposofi"-grejerna du pratade om för en stund sedan.
                      Senast redigerad av StefanL; 08 March 2009, 16:13.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!"
                        Nej Malawe den boken jag köpt visar evolutionen från den absoluta verkligenheten,du malawe om vi fick fick telkontakt du och jag skulle jag kunna berätta mycket för dig skriver rman här blir det bara bråk pga allt det materialistiska tänkandet som många lider av här/Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Hej!"
                          Nej Malawe den boken jag köpt visar evolutionen från den absoluta verkligenheten,du malawe om vi fick fick telkontakt du och jag skulle jag kunna berätta mycket för dig skriver rman här blir det bara bråk pga allt det materialistiska tänkandet som många lider av här/Ann-Mari
                          Jag tycker att du har fel när du utgår ifrån att Rudolf Steiners teori och perspektiv på Evolution är den sanna och den verkliga. Den uppfattas inte alls som den verkliga efter vad jag har läst men hans idéer och perspektiv kan inte helt frånses även om hans teorier i det stora hela strider mot den mer accepterade Darwins...

Att ta det över telkontakt skulle inte ändra min ståndpunkt i detta ämne...

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Malawe den forskning som Steiner har gjort har burit frukt över hela världen man måste bara förhålla sig utan fördomar till det ,jag känner många antroposfer som jobbat hela livet med Steiner och kommit frma till dom mest fantastiska saker,kan också säga dig att innan du kritiserar Steiner så ta och låna en grundläggande bok om antroposofin sätt dig ner i lugn och ro ta bort alla fördomar och låt boken verka på dig då kommer du så småningom fram till ett och annat,det ligger tyvärr i dagens männsklighet och uppfatta allt materiellt inte undra på att värdlen ser ut sm den gör,såg igår på tv att många många ungdomar mår dåligt idag tacvk vare den stress och inre tomhet dom känner,materialism kan ALDRIG ge männskan malawe svar på livets stora frågotr tvärtom så skapar materialism problem/Ann-Mari PS Steiners bok är resultat av den forskning han gjort den är helt fantastisk

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Hej!"
                              malawe om vi fick fick telkontakt du och jag skulle jag kunna berätta mycket för dig/Ann-Mari
                              Ett tips!
                              Lämna aldrig ut telefonnummer i forumet!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• RobbanG
                                Användare
                                • January 2004
                                • 563

Hej!
                                Malawe den forskning som Steiner har gjort har burit frukt över hela världen man måste bara förhålla sig utan fördomar till det ,jag känner många antroposfer som jobbat hela livet med Steiner och kommit frma till dom mest fantastiska saker,kan också säga dig att innan du kritiserar Steiner så ta och låna en grundläggande bok om antroposofin sätt dig ner i lugn och ro ta bort alla fördomar och låt boken verka på dig då kommer du så småningom fram till ett och annat,det ligger tyvärr i dagens männsklighet och uppfatta allt materiellt inte undra på att värdlen ser ut sm den gör,såg igår på tv att många många ungdomar mår dåligt idag tacvk vare den stress och inre tomhet dom känner,materialism kan ALDRIG ge männskan malawe svar på livets stora frågotr tvärtom så skapar materialism problem/Ann-Mari PS Steiners bok är resultat av den forskning han gjort den är helt fantastisk
                                Rudolf Steiner (1861-1925) disputerade i filosofi 1891. Hans tankar om naturen utgick från Goethes (1749-1832) tankar/beskrivningar om naturen (naturvetenskap) men blandande in lite ande och annat och bildade antroprosofin.

Du tror alltså att över 120 årig tankar lyckas fånga en mer verklighetstrogen beskrivning av naturen och evolutionen än den akademiskt erkända vetenskapsgrenen biologi och evolution. Att tro att dagens naturvetenskap missar de mer andliga frågorna är en sak, men att tro att de (materialistisk) beskrivningarna från 1800-talet (som antroposofin vilar på) ger en bättre beskrivning än dagens är naivt.
                                Jag har suttit läst lite om antroprosofi och R. Steiner nu och ju mer jag läser desto mer uppfattar jag antroprosofin som sekt. Detta stärks bl.a. av dina inlägg som hävdar att antroprosofin är det enda som beskriver verkligenheten och allt annat är fel. Dessutom har du inga argument utan hänvisar endast till Steiners läror som dessutom tar en livstid att förstå och därför är meningslös att citera.

Du skulle bli mer trovärdig och ge intressantare diskussioner om du kunde föra fram lite argument för din sak/ståndpunkt.
                                //Robert

Kommentar

Arbetssätt...