Evolutionstråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Ursprungligen postat av annmari
    Hej!
    Du Zaphi jag tor inte på darwin jag har en helt annan uppfattning pch absolut inte den materialistyiska uppfattning som många har du vet väl Zaphi att jag är antroposof?/Ann-Mari
    Inte materialist
    har du inte Akvarium,Telefon,Bil,Dator
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Bara någraexempel på vad folk "kan" kolla upp själva. Alla är inte "bevis" men de leder mot slutsatsen att en evolutionsprocess är sannolik:

/.../

5. Dissikera en fisk och en giraff och leta rätt på den där nerven som tar kortaste vägen genom ett hål i skallen hos fisken. Hos giraffen tar nerven en omväg på 14 meter upp genom hålet i skallen.
      Alltså, men jag har funderat ett tag och jag fattar faktiskt inte poängen med nr 5 i din lista...? Känner mig lite dum som måste fråga...
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Jag tror jag har gjort lite självmål här... jag menar inte att racka ner på evolutionsteorin, jag köper den (dvs att jag tror att den är sannolik och för att det är det bästa vi har just nu). Mina krux är mer kopplat till naturvetenskapen som sådan. Drar mina andra resonemang på annat ställe, inser att jag spårade ur en del. Sorry. Tråden handlar ju faktiskt om evolutionen. De frågor jag tar upp har jag dock klurat på länge, så jag ursäktar mig med det...

Ann-mari,
        på vilket sätt går evolution emot antroposofi? *nyfiken* Borde inte en tro på reinkarnation förutsätta utveckling i någon form? Om själen utvecklas med att reinkarneras i olika medvetandenivåer, så vad hindrar att själarna även utvecklas genom att det faktiska livet utvecklas? Fast jag kanske blandar ihop antroposofi med Martinus läror. Oklar där. Månne ska vi ta detta i PM, enligt vad jag skrivit ovan.

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 March 2009, 01:00.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av larsa
          glöm att jag är brossa med nån apa..tror på andra lösningar
          Det får vi ju hoppas att du inte är. Det hade ju annars varit en minst sagt udda familjekonstellation.

Kommentar

• HenrikV
            Användare
            • February 2007
            • 697

Ursprungligen postat av larsa
            glöm att jag är brossa med nån apa..tror på andra lösningar
            Ibland tror jag faktiskt att min bror är det. Han har varken klippt eller rakat sig sen 2001.

Kommentar

• Johan W
              Användare
              • May 2004
              • 266

Evolution: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4542947.ab

Tydligen bra fitness för ett influensavirus att vara Tamiflu-resistent. Eller har Skaparen, nu alldeles nyligen, tryckt dit en resistensgen i virusets arvsmassa?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Det handlar inte om det Christer/Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                  Nu får du faktiskt förklara vad du menar med ditt senaste inlägg Nils?/Ann-Mari

Kommentar

• polle
                    Användare
                    • May 2008
                    • 197

Vi är fler som undrar.
                    Du påstod Darwin "uppfann" evolutionen.
                    Vad menar du då?

Vad skiljer det från den antroposofiska synen?

äR DET ot, Så gör vi en ny tråd, sånt här är kul.
                    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • May 2006
                      • 1816

Jag är också nyfiken på det här med antroposofi, jag har inte hört talas om det förr. Jag har inte tillgång till den bok du hänvisade till Annmari, ej heller tid att läsa den. Jag har inte heller läst Darwins bok, men jag har i alla fall en aning om vad evolution är.

Så snälla Annmari kan du inte berätta i korta drag vad antroposofi är för något, samt även berätta varför du är så övertygad om att antroposofin ger en bättre förklaring om vårat ursprung än evolutions teorin.

Kommentar

• Gäst

Hej!

hej!
                        Ove du har pm, från mig/Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                          Du Nils nu får du ge dig,att förklara den antroposfiska världsbilden i 10 meningar är helt omöjligt jag kan rekommendera dig och gå in på google sökmotor skriv där in antroposofisk infocenter så får du svar på dina frågor eller slå in antroposofi/Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Gå in och läs på google Nils men vad jag förstår så har antropsofin en helt annan uppfattning om evolutionen än darwin Steienr har också belyst ensidigheterna hos både darwin och Marx,men nils gå in och läs Ove har precis läst på google om Steiner/Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Nils jag har inte skrivit på google du hittar mycket från antropsofisk centret på google/Ann-Mari

Kommentar

• Ove Planstedt
                                NCS Medlem
                                • May 2006
                                • 1816

Jag har under kvällen haft en diskussion (via PM) med Annmari, antroposof sedan 40 år, om antroposofers kontra Darwins syn på evolution. Jag vet dock ej om jag blivit så mycket klokare. Antroposofer anser att Darwins syn på evolution är tragisk, varför dom anser att den är tragisk är tydligen inte helt enkel det kan bero på att Darwin var materialist. Men om man läser en antroposofisk bok eller söker på google så ska man visst kunna finna svar.
                                Det är dock inget som jag har tid eller lust att göra, men om det är någon annan som är villig att göra det. Så skriv gärna vad ni kommit fram till i denna tråd.

Kommentar

Arbetssätt...