Hårig valesneria?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Hårig valesneria?

Hej!

Har några jättevalesnerior som ser ut som om toppen splittrar sig till fina hår/trådar. Set ut som om dom fått elchocker.. I övrigt är bladen mörkgröna på kanten och ljusare i mitten. Planterade dem förra onsdagen, kör pmdd och bytte vatten idag och i med ny dos pmdd. Varför ser dom ut så?

tacksam för tips
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Tålamod... du har haft dem en dryg vecka. Misstänker att de ser ut så för att de har flyttats runt lite innan de landade i ditt kar. Skulle även tro att det är de gamla bladen som är värst drabbade - om de har flyttats runt tidigare (även annars) så kan de ha haft näringsbrist. En del ämnen kan växterna dra in från gamla blad och återanvända för att skicka nya blad. Kan också vara så att tidigare innehavare har kapat bladen när de blivit långa. Då brukar topparna först bli bruna och sedan fransiga.

Jag tror att du ska hålla koll på hur nya blad ser ut, de gamla bladen kommer förmodligen att ruttna bort i vilket fall. Ser nya blad ok ut är problemet snart ur världen och du landar i frågan om klippa av dem eller inte...

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1607

bilder på valesneriorna

Ladde upp tre bilder på min zoon, Kolla gärna så ser ni hur jag menar, Du har säkert rätt Patrik. Jag har dragit bort bladen på två jättar men sparat en jätte med bladen kvar. övriga är väll vanlig valesneria om jag inte har fel, De på bilden är vanlig valesneria då jag som sagt dragit bort bladen från två jättevalesnerior,

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Enligt bilderna har jag helt fel. Det är trådalger du drabbats av. Hinner inte fördjupa mig i det i afton, men dra bort så mycket du kan med händerna till att börja med.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Eller ännu bättre, ta bort alla angripna blad. Det växer ut nya!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...