tahuantinsuyoa macantzatza

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • algebrant
    Användare
    • October 2002
    • 107

    tahuantinsuyoa macantzatza

    Fått erbjudande att köpa den, VF, tänkte höra om någon hållt den!? Och i såfall vad ni vet om den.
    Förstod att den var rätt ovanlig, han jag pratade med sa att den var från centralamerika. Men när jag googla så påstod en sait att den var sa, liksom denna sida.
    Är ju ute efter ca... men i vilket fall, all info om den mottages tacksamt.
    MvH


    Algebrant
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av algebrant
    Fått erbjudande att köpa den, VF, tänkte höra om någon hållt den!? Och i såfall vad ni vet om den.
    Förstod att den var rätt ovanlig, han jag pratade med sa att den var från centralamerika. Men när jag googla så påstod en sait att den var sa, liksom denna sida.
    Är ju ute efter ca... men i vilket fall, all info om den mottages tacksamt.
    Har aldrig hört talas om den, jag tror inte det är en CA i alla fall!
    Du kan inte fixa en bild på en?
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • January 2007
      • 290

      #3
      Hej
      Har haft dem sen sommarn. De är väldans trevliga. Har haft x antal lekar, men de har inte klarat av att försvara ynglen i konkurrens med ett Bujurquina-par. From. nästa vecka kommer dock bujurquinorna att flytta 4 meter till en annan balja så då kanske det går bra för macantzatzorna.
      De kommer från Peru. Man behöver inte trixa så mycket med vattnet eftersom de kommer från floder med klart vatten, ph runt 7 går bra.
      Inte så mycket att tänka på tycker jag .
      Mvh Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

        #4
        med risk för att bryta tungan när man ska utala den fisken hihi helt ny för mig åxo hittade en bild länk på zoopet http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=8584&cat=1040
        + jag hittade ytterliggaren lite sämre färg på denna http://www.cichlid-forum.com/articles/t_macantzatza.php hoppas den funkar ganska snygg faktiskt lite åt Aquidens hållet lever i Peru tydligen så det får väl bli en SA då!
        Senast redigerad av Micke Jarhl; 17 February 2009, 17:42.
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • algebrant
          Användare
          • October 2002
          • 107

          #5
          Tack för alla snabba svar! Ingen ca konstaterat då, synd. Tänkte om man kunde komma över en raritet!
          Beast, eftersom jag inte köpt dem än så har jag inga bilder. De som micke länkade såg jag med.
          Men den verkar trevlig, fin, får ta mig en funderare!
          Nicke, hur stora är dina?
          MvH


          Algebrant

          Kommentar

          • algebrant
            Användare
            • October 2002
            • 107

            #6
            hehe, man bryter nog fan tungan om man försöker. I affären jag var i, sa han att de skulle få in en ovanlig ca vf, jag fråga va den hette. Han försvann i 5 min och kom tillbaka med en lapp där det såg ut som han skrivit ner slumpmässiga bokstavskombinationer...
            MvH


            Algebrant

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av algebrant
              Tack för alla snabba svar! Ingen ca konstaterat då, synd. Tänkte om man kunde komma över en raritet!
              Beast, eftersom jag inte köpt dem än så har jag inga bilder. De som micke länkade såg jag med.
              Men den verkar trevlig, fin, får ta mig en funderare!
              Nicke, hur stora är dina?
              Jaa visst såg dom fina ut
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • April 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av algebrant
                hehe, man bryter nog fan tungan om man försöker. I affären jag var i, sa han att de skulle få in en ovanlig ca vf, jag fråga va den hette. Han försvann i 5 min och kom tillbaka med en lapp där det såg ut som han skrivit ner slumpmässiga bokstavskombinationer...
                ja man kan undra vad den killen tänkte som kom på det latinska namnet
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • daniel60
                  Användare
                  • March 2003
                  • 527

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                  ja man kan undra vad den killen tänkte som kom på det latinska namnet
                  Fråga honom vid tillfälle - han heter Sven Kullander.
                  Namnet är f ö inte latin utan två peruanska indianspråk.
                  Tahuantinsuyoa är quechua-namnet på inkariket, macantzatsa betyder "stenfisk" på shipibo.
                  Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                  Mina fiskar & burkar

                  Kommentar

                  • Nicke SA
                    NCS Medlem
                    • January 2007
                    • 290

                    #10
                    Ursprungligen postat av algebrant
                    Nicke, hur stora är dina?
                    Min hanne är ca 11-12 och honan 7-8 cm. Det charmigaste med dessa ciklider är att två fiskar kan ha så mycket sjå kring ett löv, - det ska flyttas, det ska rengöras och sen ska lövet försvaras mot andra som vill äta rommen. De brukar färga om också vid leken. Hittade denna länken:

                    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                    Kommentar

                    • algebrant
                      Användare
                      • October 2002
                      • 107

                      #11
                      Där ser man, intressant. Roligt du såg det här inlägget, och att du hade kunskapen. Har jag lärt mig dagens "grej".

                      Tyckte de såg riktigt nice ut på youtube klippet du länka... får ta mig en rejäl funderare ikväll. Alltid roligt med annorlunda beteenden, som det där med lövet. Om jag förstått det rätt kan de vända på lövet med rom, om de känner sig hotade!?
                      MvH


                      Algebrant

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

                        #12
                        Ursprungligen postat av daniel60
                        Fråga honom vid tillfälle - han heter Sven Kullander.
                        Namnet är f ö inte latin utan två peruanska indianspråk.
                        Tahuantinsuyoa är quechua-namnet på inkariket, macantzatsa betyder "stenfisk" på shipibo.
                        Hej!
                        Kul att läsa ditt inlägg. Där ser man så mycket kunnande det finns bland medlemmarna. Namnen lät lite konstigt när jag läste det första gången.
                        Hälsn Nils

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2277

                          #13
                          Ursprungligen postat av daniel60
                          Fråga honom vid tillfälle - han heter Sven Kullander.
                          Namnet är f ö inte latin utan två peruanska indianspråk.
                          Tahuantinsuyoa är quechua-namnet på inkariket, macantzatsa betyder "stenfisk" på shipibo.
                          Stort tack för den infon Daniel där hade man inte många rätt imponerad av dina kunskaper i ämnet där lärde jag mig något nytt kan jag säga!!
                          Senast redigerad av Micke Jarhl; 17 February 2009, 22:34.
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1823

                            #14
                            Jag har haft denna art och odlat den ett par gånger. Det är en väldigt trevlig fisk men absolut ingenting åt CA hållet. Mao är den är snäll, uppför sig hyfsat, möblerar inte om akvariet, slår inte ihjäl andra fiskar och blir inte särskilt stor.

                            Är du ute efter fiskar med motsatta egenskaperna som nämns ovan är du alltså helt fel ute.

                            mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • algebrant
                              Användare
                              • October 2002
                              • 107

                              #15
                              Tack allihopa för alla bra och snabba svar jag fått, verkar vara en väldigt intressant firre!
                              Tror det blir till att spara pengarna ett tag, tyvär kan nog inte den göra sig rättvisa i mina kar.
                              MvH


                              Algebrant

                              Kommentar

                              Arbetssätt...