Hur svårt är det att ha en akvarieförening?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Hur svårt är det att ha en akvarieförening?

    Efter att ha konstaterat att det är massor av mil till närmaste akvarieförening så undrar jag egentligen hur mycket meck det är? Rent formellt vad är det minsta man behöver göra?

    Vi har ju liksom ingen i Växjö.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Thomas R.

    #2
    Ursprungligen postat av Olorin
    Efter att ha konstaterat att det är massor av mil till närmaste akvarieförening så undrar jag egentligen hur mycket meck det är? Rent formellt vad är det minsta man behöver göra?

    Vi har ju liksom ingen i Växjö.
    Det beror ju på vad meningen med föreningen är!
    Är det för att samla ihop likasinnade och snacka hobby en gång i månaden så krävs det inte så mycket! Ett gäng med snarlikt intresse och någonstans att hålla till.
    Vill du starta en ideell förening med medlemsavgifter och liknande (förening med ekonomisk omsättning) så bör stadgar skrivas och en styrelse bildas och allt vad det innebär. Men det är väl inget som skall stå ivägen för bildandet av Växjö AF!

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem

      • April 2002
      • 4168

      #3
      Kolla i denna tråden:

      Jaha Växjö-akvarister (med omnejd)! [:-142] Jag har sett att det skrivits om det innan men mig veterligen har inget hänt kring en eventuell akvaristförening i Växjö. Av en händelse skrev jag ett inlägg om någon intresseförening i en tråd där två andra Växjö-killar hade skrivit sedan innan, Patrik_växjö och Torstensson.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        #4
        Å fy fan en så lång tråd, den orkar jag inte ens börja läsa. Men bara det antar jag kan summera det som "någon har försökt, men det gick fan inte".

        Annars var det jag tänkte i linje ett. Inga avgifter och strul, bara enstaka träffar och nån slags anslagstavla så man kan byta lite erfarenheter och fiskar.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

          #5
          Hej!
          Det krävs egentligen väldigt lite att bilda en förening. Samla likasinnade, kom överens vad ni vill, skriv stadgar, ordna ett ställe där ni kan hålla möten och sätt igång! Bjud andra nördar att vara med så är föreningen igång!
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Det finns ju en massa Växjönördar, så att det räcker till 2 mindre föreningar!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Det finns en vilande förening med kassa och allt.

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Det finns en vilande förening med kassa och allt.
                Sitter du på kassan? (Nä, då är den nog tom)

                Nä, men allvarligt talat, behöver man egentligen ha nån kassa och sån formalia. Kan det inte räcka med kafferepsmodellen att bara träffas då och då hos nån?

                Är väldigt osugen på styrelser och annan byrokrati, men vi borde ha nån samlingspunkt tycker jag.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Sitter du på kassan? (Nä, då är den nog tom)

                  Nä, men allvarligt talat, behöver man egentligen ha nån kassa och sån formalia. Kan det inte räcka med kafferepsmodellen att bara träffas då och då hos nån?

                  Är väldigt osugen på styrelser och annan byrokrati, men vi borde ha nån samlingspunkt tycker jag.
                  Att bilda och driva ett nätverk är simpelt. Det viktiga är nog att ha en klick av folk som alltid kommer på alla träffar så att "hang arounds" tycker att det är värt besväret att dyka upp.

                  Om ni sedan vill bilda en riktig förening så är det praktiskt att starta upp en vilande.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Sitter du på kassan? (Nä, då är den nog tom)

                    Nä, men allvarligt talat, behöver man egentligen ha nån kassa och sån formalia. Kan det inte räcka med kafferepsmodellen att bara träffas då och då hos nån?

                    Är väldigt osugen på styrelser och annan byrokrati, men vi borde ha nån samlingspunkt tycker jag.
                    Det är väl så Nördsen har funkat. Men det har inte varit nått på länge, bestäm ett datum och bjud in folk till dig och skriv i Nördstråden så lär det nog dyka upp lite folk.

                    Kommentar

                    • peiter
                      Användare
                      • March 2008
                      • 25

                      #11
                      Ville bara säga att årjängs akvarieförening är på gång. Ett anslag hos lokala akvariehandlaren gjorde en hel del
                      /Peter "pastorn" Åsman

                      Kommentar

                      Arbetssätt...