Inredningshjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot 210
    Användare
    • December 2002
    • 22

    Inredningshjälp.

    Håller på att inreda mitt första akvarium ett 250L som jag ska ha Malawiciklider i, ev Golden och Rödzebra.
    Har köpt lavasten och en rot men läste någonstans att det inte var bra med rötter i Malawikar för att PH-värdet sjönk (tror jag).
    Stämmer det? Har ni rötter i era tankar?

    Sen ska man ju bygga mycket grottor o.dyl men vad menas med en grotta?
    Är det ett mellanrum under ett par staplade stenar eller måste det vara helt tillslutet med bara en ingång? Hoppas ni fattade vad jag menade.
    Och hur många grottor behövs i mitt kar? är det beroende på hur många honor man har?

    Är det något annat jag bör tänka på, innan jag fyller på med vatten?

    /Tomas

  • Kjell K
    Användare
    • April 2002
    • 128

    #2
    Rötter sänker mycket riktigt PH-värdet. Eftersom PH ligger högt i Malavisjön så är det en effekt man inte brukar sträva efter. Lite beroende på vad för vatten du har så kan det hända att det funkar i alla fall.

    Grottorna behöver absolut inte vara slutna. De sorter av Malavi-ciklider du funderar på uppskattar alla små utrymmen som de kan klämma in sig i. Ju fler desto bättre är helt klart deras åsikt. För att åstadkomma detta brukar man bygga stenrösen. Ett problem kan vara att om man har för lite fiskar och för mycket gömställen så ligger de och trycker där istället för att simma runt i akvariet. Men det är ju lätt att reglera genom att lägga i eller ta bort sten.

    Det bästa råd jag fått inför uppstart av akvarium var något i stilen:
    "Köp färre fiskar än du vill ha och mata dem sparsamt under den första månaden". Om du följer rådet så får akvariet tid att komma igång och du undviker många problem. När saker stabiliserat sig kan du fylla på med fisk. I längden är det svårt att hålla ett Malavi-akvarium underpopulerat eftersom de vuxna individerna är så pass agressiva mot varandra.

    En annan bra idé är att undvika att köpa väldigt dyrbar fisk och stoppa i ett nystartat akvarium. Risken att de första fiskarna i tanken stryker med är betydligt högre än för de som kommer senare.

    Lycka till.




    Kommentar

    • Mm
      Användare
      • April 2002
      • 59

      #3
      Fick höra ett mycket intressant tips här om dagen. Nämligen en kille som hade både torv (sänker PH) och kalksten (höger PH) i sitt ytterfilter. Min första fråga var: Varför, torven sänker PH:n och kalken höger, det slår ju ut varandra.
      Och som svar: Mycket riktigt så slår det ut varandra och ger som effekt en högre buffrings förmågan, med andra ord ett stabilt PH.

      Så att ha rötter och kalkhaltigt grus/sten som inredning borde även det ge en bättre buffringsförmåga.
      Och genom det kanske man kan slippa använda bikarbonat för att få ett stabilt PH värde?
      Vad jag har förstått så är det faktiskt till nytta att blanda både PH sänkande matrial och även PH höjande.
      Och det borde det någ innehålla mer högande PH matrial för ett högre PH och mottsatsen i ett låg värdat PH kar.

      MVH Mikael

      Kommentar

      • Jonas.
        Användare
        • April 2002
        • 142

        #4
        Hej.

        Kan alltid vara kul att titta på olika kar innan man börjar.. Här är mitt



        Mvh// Jonas.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jo, alltid kul att kolla in hur andra har det för att få lite inspiration och idéer. Här nere kan du länka dig hem till mitt kar. Snygg burk Jonas.

          Grottor ja. Dom kan i princip se ut hur som helst och det bästa är att kombinera en massa varianter. långa, trånga, många öppningar, slutna, smala ingångar stora innuti, stora hålor, skrevor i alla former, öppningar uppifrån, bakifrån, i marknivå. En del kan man med fördel dölja med sand för att locka till utgrävning. Eller stensättning som medger att fisken gräva fram egna hålor. Tänk ut grottornas/hålornas/skrevornas storlek/utrymme efter fiskarnas storlek (vuxen size) och inre bild av hur de kan fungera att röra sig i dom.

          Smike

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

            #6
            tänk på att bygga stenrösen från bottenglaset med en frigolitskiva under,
            malawi underminerar gärna det mesta och kan skapa ras i burken annars.

            Kommentar

            • samot 210
              Användare
              • December 2002
              • 22

              #7
              Det var väldigt fina kar ni har, såg att ni hade växter i också.
              Hade inte tänkt ha det själv eftersom jag läst att man inte brukar ha det för att cikliderna gräver/äter upp dem.
              Men det är ju väldigt snyggt, så vilka växter är bra att ha ihop med ciklider?
              Och om jag fattat rätt så är det bra mot algtillväxt att ha växter.

              Jag har planerat att ha 2st sylvania Aquastar i min lysramp men om jag ska ha lite växter, måste jag byta ut ett av dem mot ett grolux då?

              Har för övrigt byggt klart med stenar och grus så nu kommer nästa steg att starta upp det hela och där behöver jag mer hjälp, men jag skriver det under ny rubrik.

              Tack för alla svar.
              /Tomas

              Kommentar

              • samot 210
                Användare
                • December 2002
                • 22

                #8
                Glömde en sak.
                Jag har ju som sagt en rot, men bör jag mäta PH-värdet innan jag stoppar i den, och om det är högt är det bara att stoppa i den?

                Kommentar

                • _ozon_

                  #9
                  AquaStar fungerar fint!

                  Jag har själv 2 st aquastar till min malawi-burk. har en riktigt stor svärdsplanta i bruken och den växer fint..

                  Mvh
                  Kim
                  120 L Sällskap/Växt
                  150 L Hörn/Malawi

                  Kommentar

                  Arbetssätt...