Fryst foder, godast ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Fryst foder, godast ?

    Det finns ju en del fryst/frystorkat foder att köpa, tex artemia,bosmider,cyklops etc. Jag brukar oftast bara strököpa någon förpackning med tanken att ge firrarna lite extra "godis". så min
    fråga är vad har ni för erfarenheter av fryst foder med avseende på
    fiskarnas reaktion ?, Dvs vilka fiskar och foder har gett den där upplevelsen
    att fiskarna blir tokiga och hejdlöst kastar sig över maten ??.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Min uppfattning är nog att röda mygg är godast (men detta foder bör undvikas då det är extremt allergiframkallande hos människor).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Det är kanske så att dessa foder liknar foder som de är vana vid att käka i naturen. Nu har ju inte odlade fiskar denna vana, men då är det nog instinkten som gör att de kastar sig över djupfryst foder.

      Röda mygg har ju den förmågan att somliga matvägrande fiskar äter detta och man kan få dem att käka annat foder efter ett tag.

      Vill man gardera sig mot att bli allergisk pga röda mygglarver, så är det bara att kränga på sig ett par gummihandskar när man matar med dessa allergiframkallande varelser.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Vill man gardera sig mot att bli allergisk pga röda mygglarver, så är det bara att kränga på sig ett par gummihandskar när man matar med dessa allergiframkallande varelser.
        och andningsmask............och stäng av pumparna och täta täckglasen

        får jag skiten i lungorna så får jag astma (har inte astma normalt)
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Hmm... en del har visst väldiga problem. Jag tar i dom med bara händer utan att det händer något. Och det har jag gjort i massor av år.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • ParSve
            Användare
            • February 2005
            • 58

            #6
            Jag brukar varva pellets med en "räksallad" bestående av fryst cyklops, artemia och mysis i mitt tanganyikasällskapskar.

            Skulle säga att cyclops och mysis är mest poppis, dock så är cyclops för små för vissa firrar och mysis för stora för andra.

            Artemian går ju också ned, men verkar ändå ligga snäppet under i smarrighet...
            Senast redigerad av ParSve; 05 March 2009, 14:31. Anledning: stavning
            /Pär

            399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #7
              Man har ju hört skräckexempel gällande röda mygg. Jag tror det varierar från person till person. JAg som astmatiker kan uppleva att om jag handskas med röda mygg ett längre tag så blir det lite obehagligt tyngre med andningen.
              cichilds4fun, astma får man inte temporärt. Det har man Däremot andningsnöd eller uppsvällda luftvägar är vanligt.

              Nog med off topic!

              Jag tycker akvarietekniks artemia och mysis är kanonbra. Mina firrar blir i alla fall tokiga i det.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #8
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Man har ju hört skräckexempel gällande röda mygg. Jag tror det varierar från person till person. JAg som astmatiker kan uppleva att om jag handskas med röda mygg ett längre tag så blir det lite obehagligt tyngre med andningen.
                cichilds4fun, astma får man inte temporärt. Det har man Däremot andningsnöd eller uppsvällda luftvägar är vanligt.

                .
                ok astmatiska problem då, det var min läkare som sa astma när jag fick medicinen utskriven, men så länge jag undviker röda mygg behöver jag inte använda medicinen (tror den är fär gammal nu) har heller inga andra andningsproblem...men sen är ju vissa sorter värre än andra, men går jag in i en akvarieaffär som kör luft i karen och nyss matat med röda mugg så är det kört......kan dock klara sig om det är nåt av de bättre märkerna typ åleds.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • November 2005
                  • 1294

                  #9
                  Mina kejsartetror fick fryst artemia igår och de kastade sig över maten med en fart som jag aldrig sett tidigare, en kul upplevelse då de annars är rätt så sävliga av sig

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag fick allergiutslag på händer och i ansiktet efter att ha matat med röda mygglarver. Jag hade strukit mig med handen på kinden utan att tvätta händerna och efter en stund blev jag riktigt röd.

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • February 2007
                      • 697

                      #11
                      Mina fiskar gillar fryst foder mest. Kör med fryst artemia, cyklops, daphnier och räkmix.
                      Mina malawis äter dock allt med lika stor aptit verkar det som. Har provat med "bachflokrebs" från Hornbach någon gång, men det är inte alls lika poppis.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...