Rally i Norge...hett nu!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Rally i Norge...hett nu!

Efter att i dryga 30 år i rad varit ute på Svenska rallyt (utom de två år det varit inställt då..!) i Värmlandsskogarna - så är jag och äldste grabben nu på väg till Värmland - för att imorgon premiärbesöka (för oss alltså!) den första "riktiga" upplagan av Rally Norway. Det kördes ett test för 2 år sedan...men det gills väl inte riktigt även om det gav VM-poäng!

Att åka till Norge är ju enda möjligheten att bibehålla nån sorts svit (snörallyn!?) då Norge och Sverige nu kommer att växla vartannat år...åtminstone beslutat fram till 2012.

Finns det nån mer nörd på rally här på forumet eller?

Kul ska vi ha, fryser gör vi inte (rätt kläder!) och dubbutstick ska vi diskutera!
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

När jag var yngre, var jag en del på rally. Bodde i Finland på den tiden, så det kanske förklarar saken.
    På den tiden körde Juha Kankkunen, Markku Alén och Hannu Mikkola. Bara för att nämna några idoler som dyker upp i huvudet.
    Det enda rallyt i gällivare som man kan titta på är Lunchraggen i Malmberget mellan gymnasiet och folkets hus och på fredagarna går ett vilt rally till stugorna ute i byarna...

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av HenrikV
      När jag var yngre, var jag en del på rally. Bodde i Finland på den tiden, så det kanske förklarar saken.
      På den tiden körde Juha Kankkunen, Markku Alén och Hannu Mikkola. Bara för att nämna några idoler som dyker upp i huvudet.
      Det enda rallyt i gällivare som man kan titta på är Lunchraggen i Malmberget mellan gymnasiet och folkets hus och på fredagarna går ett vilt rally till stugorna ute i byarna...
      De gamla idolerna du nämner har man ju spanat av i skogen - och helt rätt, det var ett tag sen...Hannu Mikkola med den första 4-hjulsdrivna Audin (quattron) som sopade banan i några år innan detta blev standard bland värstingarna...Markku Alén och hans Lancia, som kanske inte egentligen hörde hemma på en skogsväg?! och så Juha Kankkunen som väl kan sägas vara det moderna finska rallyundrets fader...för sedan står ju finnar som kör fort i skogen som spön i backen...

Jag är för tillfället oerhört imponerad av den unge (så där 20-år) Jari-Matti Latvala och kör som om han var född vid ratten, vann Svenska förra året och är definitivt en coming man. Hirvonen är ju också duktig - han är för evigt förknippad med en "älgomkörning" i 150 knuta i ett Svenska rally för 7-8 år sedan...

Ja, nu är det som bäst, strax innan vi ger oss av mot riktig vinter och fartvidunder...men vinter, det har du väl haft en längre tid Henrik?
      MVH - joe

Kommentar

• HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

Ursprungligen postat av joe
        men vinter, det har du väl haft en längre tid Henrik?
        Nu börjar vintern vara över här uppe och vi ser framemot en lång och solig vår. Fast synen på vår är olika här uppe och där nere. Vi har ju snö ännu i maj, men det är varmt ute. Snön reflekterar ljuset, så folk brukar faktiskt ligga och sola i snön. Vissa hårdingar till och med i bar överkropp. Det ni...

För att hålla mig till ämnet, så måste jag erkänna att jag har ruskigt dålig koll på rally nuförtiden. Vet att det finns en Belgare (Loeb) som vinner det mesta och att en norrman vann för några år sen, för det fick man höra om när man besökte det landet.

Kommentar

• HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

Kom just på att det nog var den franska dåren Didier Auriol som jag hejade på under en period. I min familj har vi alltid haft en speciell kärlek till Frankrike och fransmän. Kan bero på att farsan är fransklärare och med gott resultat indoktrinerat sina barn till goda frankofiler.

Kommentar

• joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

Ursprungligen postat av HenrikV
            Kom just på att det nog var den franska dåren Didier Auriol som jag hejade på under en period. I min familj har vi alltid haft en speciell kärlek till Frankrike och fransmän. Kan bero på att farsan är fransklärare och med gott resultat indoktrinerat sina barn till goda frankofiler.
            Loeb, som du nämnde tidigare, är fransman (och ser ut att vinna Rally Norway, leder just nu!). Han borde ju vara en passande idol i din familj då! Auriol var också en frisk fläkt, men han bekantade sig väl lite väl ofta med terrängen utanför vägen vad jag minns!?
            MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...