Diskus och öring har ungefär samma enzymprofil i tarmen.
Oxhjärta?
Kollaps
X
-
-
Angående första frågan: finns det vetenskapliga bevis
för att det är skadligt att mata med tex oxhjärta i mindre mängd ?
Här är två artiklar ang. diskus protein behov och förmåga att tillgodogöra sig potein från olika foderråvaror:
(Hoppas ni får upp artiklarna)
Det finns undersökningar vad gäller fisk som föds upp som matfisk och dessa visar på allvarliga leverskador. Dessa är dock inte tropiska fiskar utan de lever i något kallare vatten - vilket gör att det resultatet inte statiskt kan överföras till tropiska fiskar.
Detta är viktigt eftersom den stora skillnaden mellan kött från däggdjur (dvs varmblodiga djur) och kött från marina djur (dvs kallblodiga djur) är smältpunkten på fodret. Smältpunkten för däggdjurskött är av naturliga skäl ca. 37 grader och att därför mata en kallvattensfisk (som kanske har en kroppstemperatur på 15-20 grader) med sådant ger en extremt stor risk för bl.a. leverskador. För vanliga akvariefiskar som har en kroppstemperatur på 24-26 grader är också risken relativt stor, medan den av naturliga skäl är betrydligt mindre för diskus som hålls i 30-32 grader (liten skillnad mellan 37 och 30-32).
Detta är också anledningen till att diskushållare ofta håller sina diskus flera grader varmare än vad det det är för dem i naturen.
Att hålla fiskar i väldigt varmt vatten har dock klara nackdelar som att vattnet blir syrefattigare samt att fiskarnas förbränning ökar. Det senare leder till att fiskarna dels växer snabbt, men det förkortar också deras livslängd.
Att blanda in herbivora fiskar med carnivora fiskar har inte riktigt med denna fråga att göra. Diskusar är ju carnivora så det är inte alls fel (tvärtom korrekt) att mata dem med animaliska produkter - det bör dock komma från marina djur och inte från däggdjur.Kommentar
-
Nja, det finns nog överhuvudtaget extremt få vetenskapliga undersökningar vad gäller akvariefiskar och deras foderbehov. De som finns är ju också till 99% utförda av olika foderfabrikanter så tillförlitligheten är kanske därför inte så där 100.
Det finns undersökningar vad gäller fisk som föds upp som matfisk och dessa visar på allvarliga leverskador. Dessa är dock inte tropiska fiskar utan de lever i något kallare vatten - vilket gör att det resultatet inte statiskt kan överföras till tropiska fiskar.
Detta är viktigt eftersom den stora skillnaden mellan kött från däggdjur (dvs varmblodiga djur) och kött från marina djur (dvs kallblodiga djur) är smältpunkten på fodret. Smältpunkten för däggdjurskött är av naturliga skäl ca. 37 grader och att därför mata en kallvattensfisk (som kanske har en kroppstemperatur på 15-20 grader) med sådant ger en extremt stor risk för bl.a. leverskador. För vanliga akvariefiskar som har en kroppstemperatur på 24-26 grader är också risken relativt stor, medan den av naturliga skäl är betrydligt mindre för diskus som hålls i 30-32 grader (liten skillnad mellan 37 och 30-32).
Detta är också anledningen till att diskushållare ofta håller sina diskus flera grader varmare än vad det det är för dem i naturen.
Att hålla fiskar i väldigt varmt vatten har dock klara nackdelar som att vattnet blir syrefattigare samt att fiskarnas förbränning ökar. Det senare leder till att fiskarna dels växer snabbt, men det förkortar också deras livslängd.
Att blanda in herbivora fiskar med carnivora fiskar har inte riktigt med denna fråga att göra. Diskusar är ju carnivora så det är inte alls fel (tvärtom korrekt) att mata dem med animaliska produkter - det bör dock komma från marina djur och inte från däggdjur.
Det finns massor av studier gjorde på både tropiska och icke tropiska mat fiskar! T.ex de mängder av studier som gjorts på Tilapia och olika sorters "cat fish".
Angående smältpunkten du pratar om så är det triglyceriderna (fettet) som påverkas av temperaturen. Det är sant att fett från däggdjur har en högre smältpunkt än marina fettsyror, vilket bl.a. skulle kunna leda till fettet får en lägre smältbarhet (för att det för att djuret får svårt att bilda kylomikroner). Men det påverkas också av vilka lipaser djuret har. Oxhjärta består främst av proteiner, vars smätbarhet inte påverkas av temperaturen (eller möjligen i väldigt liten grad). När man pratar om proteinkällor av olika ursprung vet man numera att det inte är proteinet i sig som ger skador, utan andra antinutrionella faktorer.
Självklart kan det finnas andra faktorer i fodret som kan ge problem; t. ex. en för hög fetthalt som resulterar i fettinlagring i levern.Kommentar
-
Nej Kjell, det ät helt rätt att det inte finns så mycket publicerat på akvariefiskars nutrition. Jag har hittat några artiklar till med malawiciklider, där man bland annat kollat på fettinlagring i levern. De artiklar jag hänvisar till är publicerade i Aquaculture Nutrition, som är en mycket ansedd tidsskrift, och är således granskade och deras tillförlitlighet i sig kan man nog inte ifrågasätta (sen kan och ska man ju alltid lässa kritiskt). De publikationer som jag har hittat är inte alls utförda av foderföretag.
Det finns massor av studier gjorde på både tropiska och icke tropiska mat fiskar! T.ex de mängder av studier som gjorts på Tilapia och olika sorters "cat fish".
Angående smältpunkten du pratar om så är det triglyceriderna (fettet) som påverkas av temperaturen. Det är sant att fett från däggdjur har en högre smältpunkt än marina fettsyror, vilket bl.a. skulle kunna leda till fettet får en lägre smältbarhet (för att det för att djuret får svårt att bilda kylomikroner). Men det påverkas också av vilka lipaser djuret har. Oxhjärta består främst av proteiner, vars smätbarhet inte påverkas av temperaturen (eller möjligen i väldigt liten grad). När man pratar om proteinkällor av olika ursprung vet man numera att det inte är proteinet i sig som ger skador, utan andra antinutrionella faktorer.
Självklart kan det finnas andra faktorer i fodret som kan ge problem; t. ex. en för hög fetthalt som resulterar i fettinlagring i levern.
Fettinlagring av levern lär som du skriver vara en bieffekt av matning med foder typ oxhjärta (har bara hört och läst detta men har inte sett någon vetenskaplig bevisning).
Som bieffekt blir också akvarier oerhört skitiga om man matar med foder typ oxhjärta.Kommentar
-
Under 2008 har det funnits en artikelserie i tyska Diskusbreif angående detta.
5 Studier av diskusens matsmältning publicerade i Aquaculture av bl.a professor Alexander Cheong har utvärderats av Fransesco De Nitto havsbiolog vid Salento Universitetet i Lecce i Italien.
Här finns hur mycket info som helst om diskusfoder men om man tar den delen som gäller ämnet i denna tråden så visar dessa nya tester där man arbetade med sex olika proteinrika substanser, kasein, Danskt fiskmjöl, inälvor från fågel, oxhjärta, soya- och vetemjöl. För att få riktigt nogranna resultat av äggvitebehovet i undersökningarna gjorde man både in vivo- och in vitrostudier.
Resultatet var detta. Proteinprocent för matsmältningen gällande alla sex testade näringsämnena var hög, mellan 63% och 96%. Äggvita från kasein var bäst följt av fiskmjöl, oxhjärta och sojabönemjöl. Inälvor från fågel hade den lägsta procenten.
Alltså diskusen har inga som helst problem att smälta protein från oxhjärta. Sedan håller jag med flera ovan och själv använder jag heller inte Oxmix i inredda kar men det beror som sagt på nedsmutsningen.
Artiklarna finns fö i Diskusbrief nr 1 o 2 2008Senast redigerad av kaj.p; 12 February 2009, 23:35.Kommentar
-
Under 2008 har det funnits en artikelserie i tyska Diskusbreif angående detta.
5 Studier av diskusens matsmältning publicerade i Aquaculture av bl.a professor Alexander Cheong har utvärderats av Fransesco De Nitto havsbiolog vid Salento Universitetet i Lecce i Italien.
Här finns hur mycket info som helst om diskusfoder men om man tar den delen som gäller ämnet i denna tråden så visar dessa nya tester där man arbetade med sex olika proteinrika substanser, kasein, Danskt fiskmjöl, inälvor från fågel, oxhjärta, soya- och vetemjöl. För att få riktigt nogranna resultat av äggvitebehovet i undersökningarna gjorde man både in vivo- och in vitrostudier.
Resultatet var detta. Proteinprocent för matsmältningen gällande alla sex testade näringsämnena var hög, mellan 63% och 96%. Äggvita från kasein var bäst följt av fiskmjöl, oxhjärta och sojabönemjöl. Inälvor från fågel hade den lägsta procenten.
Alltså diskusen har inga som helst problem att smälta protein från oxhjärta. Sedan håller jag med flera ovan och själv använder jag heller inte Oxmix i inredda kar men det beror som sagt på nedsmutsningen.
Artiklarna finns fö i Diskusbrief nr 1 o 2 2008
Det var de artiklar jag länkade till i mitt tidigare inlägg. Den första (ang. diskus proteinbehov) publicerades år 2000 och den andra (jämförelse mellan olika proteinfodermedels smältbarhet) år 2002. Båda i Aquaculture Nutrition. Jag kommer åt dem från jobbet, upptäckte tyvärr först nu hemifrån att det inte är open access.
Mvh
MarkusKommentar
-
Diskus äter nog ofta oxhjärta i naturen, är det enda jag har att säga om oxhjärta. Men, men - jag har hittills inte ens haft diskus, så ni ska nog inte lyssna på mig.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Inte för att jag anser att man ska mata med oxhjärta men åt andra sidan äter inte diskus eller andra fiskar spenat, räkor(saltvatten) ärtor gelantin eller vitaminpreparat i naturen heller. och speciellt inte flingfoder.
Ensidig kost är dåligt vad det än är.
Kommentar
-
T.ex. så är innehållet i ett foder som består av nermalda räkor med skal påminner säkert mycket om de små ryggradslösa djur som många fiskar äter. Detta trots att en räka rent visuellt ser mycket annorlunda ut än dessa.Kommentar
-
I naturen behöver de heller inte Ehiem pumpar, Co2 o T5 belysning Och till råga på allt har de inga glasväggar de kan sträcka ut.Kommentar
-
Fisk i naturen äter nog det de kan få tag på, om det så är kött från varmblodig djur som råkar att hamna i vattnet.
Man ska bara tänka på att når man matar med "fel" foder kan man oxå risikera att det blir fel.
Galna ko sjukan är ett bra exempel på hur galet det kan gå när man matar med fel mat.>>Drive a real car drive a Jaguar<<Kommentar
-
Hej!
Att oxhjärta är ett omdiskuterat foder råder det ingen tvekan om.
Redan på -80 talet snackades det mycket om för och nackdelar.
Belackarna hävdade precis som nu om att fodret är oetiskt och helt främmande för vild fisk i naturen.
De positiva signalerna kom från diskus folk som använde fodret och utvecklade det.
Nu vill jag inte på något vis dra igång en storm men min syn på oxjärta är att det är ett utmärkt foder till RÄTT fisk som går i Rätt temp.
Efter mer än 15 års användande av detta foder och egen tillverkning hade jag inga problem. (inte fisken heller )
Idag kör jag inget oxhjärta då jag konverterat till annat fiskevatten.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Fisk i naturen äter nog det de kan få tag på, om det så är kött från varmblodig djur som råkar att hamna i vattnet.
Man ska bara tänka på att når man matar med "fel" foder kan man oxå risikera att det blir fel.
Galna ko sjukan är ett bra exempel på hur galet det kan gå när man matar med fel mat.Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Verkar ju som om diskus kan tillgodogöra sig oxhjärta, men hur funkar det med annan fisk och lägre temp? Är det tempen som gör att fisken kan tillgodogöra sig oxhjärta, eller är det speciellt för diskus? Annars anser jag att levandefoder är klart bäst, går inte att komma ifrån det enligt mig. När man matar med levande blir fisken verkligt tossig, så det är klart poppis. Börjar få verklig snurr på Moinan nu, från en tvålitersbytta får jag en täckt botten på en artemiasil - varje dag. Räcker länge till mina småfirrar!!
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar