Varför leker Diskusen inte mer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • manstein

Varför leker Diskusen inte mer?

Jag har ett par Röd-turkos Diskus som nu har levt ihop i ca 2 månader.
    De har lekt 1 endaste gång och då försvann rommen efter knappt ett dygn.
    Jag är säker på att det är hona/hane men har inte lyckats stimulera dem till nån mer lek. De bor i ett 530L kar tillsammans med lite dvärgciklider.
    Ska jag bara låta tiden utvisa om det kan bli något mer eller finns det några bra tips?
    Jag har provat med att sänka tempen vid vattenbyten vilket sker var 5-7 dag och då byter jag ca 30%
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Välkommen till forumet!

Jag tror nog att de leker igen om du fortsätter att sköta akvariet och ger dem bra mat. Men visst finns det ett gäng olika sätt att trigga lek som det du gör, annan lekande fisk, möblera om mm mm.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• manstein

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Välkommen till forumet!

Jag tror nog att de leker igen om du fortsätter att sköta akvariet och ger dem bra mat. Men visst finns det ett gäng olika sätt att trigga lek som det du gör, annan lekande fisk, möblera om mm mm.

Tackar så mycket! Roligt att ha hittat hit.

Så att möblera om har snarare en positiv effekt då?
      Jag trodde att för mycket omorganisering kunde göra dem oroliga och kanske till och med blyga.
      Men då får jag helt enkelt vara tålmodig

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av manstein
        Tackar så mycket! Roligt att ha hittat hit.

Så att möblera om har snarare en positiv effekt då?
        Jag trodde att för mycket omorganisering kunde göra dem oroliga och kanske till och med blyga.
        Men då får jag helt enkelt vara tålmodig
        Ja, självklart kan det ha den effekten, men alla förändringar brukar ge lite mer fart och aggressivitet som övergår till uppvaktning. Jag menar mer att köra ner en ny växt där de brukar hänga.

Det mest effektiva för ciklider är annars att göra som du gjort: Byta vatten och fippla med temp. Det du kan göra är att sänka temp och dra ut något extra tills nästa vattenbyte samt byta lite mer och öka temp. Det triggar lek hos många firrar.

Men nu är inte jag diskusfantast och förhoppningsvis får du ett detaljerat svar av någon som "kan" detta.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1553

Håller med Ola. En fet svärdplanta eller rot är bra. Sänka PHt kan funka...
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Mats
            • April 2002
            • 804

hej.
            Mata med levande foder, svarta mygg,svälta,det finns många sätt.Sedan när det gäller diskus har dom perioder,lufttrycket ändras m.m.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• manstein

Ok många bra tips.
              Jag matar dem ganska så varierat med röda mygg, räkmix, mysis, granulater, stendker och nåt som heter Discus mix.
              Finns en hel del stora rötter också plus ett par anubiasplantor.
              Jag vågar inte köra någon svärdsplanta tyvärr då jag har två tämligen glupska gibbiceps

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3613

Där har vi svaret!

Skulle tro att malarna är en stor faktor till att de inte leker. Kan även vara de som äter upp äggen. Vill du verkligen få igång dem, låt dem då få lugn och ro och se till att ingen annan i karet kan störa dem.
                Mvh Alex

Kommentar

• manstein

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Där har vi svaret!

Skulle tro att malarna är en stor faktor till att de inte leker. Kan även vara de som äter upp äggen. Vill du verkligen få igång dem, låt dem då få lugn och ro och se till att ingen annan i karet kan störa dem.
                  Ok, vad skulle jag kunna köra för mal istället?
                  Ska jag skippa mal överhuvudtaget?
                  Jag skulle med kunna tänka mig att de är rovgiriga, men ännu är de inte större en ca 1dm.
                  Kan det vara problem att köra Dvärgcikliderna också om jag vill ha lek?
                  Senast redigerad av Gäst; 11 February 2009, 23:11.

Kommentar

Arbetssätt...