Sjuka fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulrika Holmqvist

Sjuka fiskar

Hej

Vi är nybörjare på diskusar och köpte vid jul 6 st.
    2 har redan simmat vidare till himlen och en sjukling finns i ett eget akvarium.
    Han (och dom andra var) är helt mörk och äter just ingenting. Idag har vi börjat en kur med Flagyl. Vi la en tablett i 100l, har höjt värmen och släckt lampan. Hoppas på det bästa.

Men nu såg jag att en av de 3 friska har en lång, vit tråd hängade från bajshålet, och enligt vad jag läst här så är det oxå parasiter. Ska vi lägga Flagyl i stora akvariet (375l) oxå? Ska man bara lägga en dos en gång, och inte byta vatten?

Tacksam för hjälp!

Ulrika
  • Ulrika Holmqvist

Glömde fråga: Kan det vara skadligt för dom till synes friska fiskarna att få i sig Flagyl?

Ulrika

Kommentar

• Mats
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 804

Hej
      Två 400mg per 100l.vatten var 8:de timme samt vattenbytte så länge dom ej äter,sedan tre 400mg.till 100gr räkmix så länge avföringen inte är riktig.Gör ingen skada på fiskar eller filter.Höj tempen till 32 gr.
      mvh Mats
      Senast redigerad av Mats; 09 February 2009, 22:23.
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Ulrika Holmqvist

Ursprungligen postat av Mats
        Hej
        Två 400mg per 100l.vatten var 8:de timme samt vattenbytte så länge dom ej äter,sedan tre 400mg.till 100gr räkmix så länge avföringen inte är riktig.Gör ingen skada på fiskar eller filter.Höj tempen till 32 gr.
        mvh Mats
        Så jag ska göra detta i den ordinare tanken? Fast inte alla ser sjuka ut?
        O vad med saltet?
        Senast redigerad av Gäst; 09 February 2009, 22:30.

Kommentar

• Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

Hej.
          Ja enligt mig,du kan sänka vattenvolymen om du tycker det blir många tabl.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

Arbetssätt...