Men innebär en behandling med General Tonic att man blir av med problemet eller har man bara tillfälligt eliminerat verkningarna av ett "problemkar"?
Cyanohinna?
Kollaps
X
-
-
Alternativt:
Innebär ett antal Gin & Tonic att man skiter i verkningarna och att livet leker och akvarierna är vackra ändå? :-Pmvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Till Patrik tidigare i tråden - GT i min värld är mer en bil...MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Haha, nu har ni fått mig på andra tankar.
Uppmanar givetvis inte folk att hälla groggar i sina akvarier.
General Tonic!
Nu vart det rättMvh AlexKommentar
-
Har funderat lite på det med algmedel mot cyano. Det kan vara så att obalansen rättar till sig själv när cyanon dör. De näringsämnen cyanon innehåller frigörs, och fosfor kommer rätt snabbt att falla ut i botten eller filtret. Har dock inte mätt någonting eller läst om detta, bara ett tankespån.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hur påverkas fiskarna av obalansen i karet som Cyaonon orsakar, eller var det uppstår av?MVH
KristoferKommentar
-
Har funderat lite på det med algmedel mot cyano. Det kan vara så att obalansen rättar till sig själv när cyanon dör. De näringsämnen cyanon innehåller frigörs, och fosfor kommer rätt snabbt att falla ut i botten eller filtret. Har dock inte mätt någonting eller läst om detta, bara ett tankespån.
Hilsen,
P
Slänger man i en näve cyano så tar det sig och tar över akvariet. Det verkar finnas en "kritisk massa". Just detta att man kan ta bort det med en giftdos och att det går sprida mellan akvarier tyder på detta. Sen kan det ju finnas olika arter. De oscillatoria som lägger sig på ytan är nog inte samma som de som täcker botten.
En vild gissning (har inget som helst stöd) kan ju vara att det normalt finns en "snäll" sort och att den "stygga" måste bli tillräckligt stor för att kunna ta äver och konkurrera ut den "snälla".Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Obalansen brukar generellt skyllas på låga nivåer kväve (oftast nitrat) jämfört med fosfor (fosfat). Har en bra empirisk grund då många cyanoproblem kan rättas till med att uppdosera kväve (oftast kaliumnitrat). Man kan även i många fall framkalla cyano genom att röra runt duktigt i botten. Jag vet inte exakt vad som händer, men misstänker att fosfor frigörs i stora mängder, vilket då rubbar balansen. Cyanon kommer som ett brev på posten (har testat flera gånger).
Ola,
tror du har helt rätt i att det finns ett helt gäng med olika cyano. Månne gäller råden som oftast ges ett fåtal arter. Den som verkligen är mörkt slimegrön verkar dock gå att bota med nitrattillsats (testat många gånger, och har även flyttat över växter med cyano på, där cyanon rätt snabbt dunstar). Jag är annars helt övertygad om att det alltid finns cyano. Dels kommer det ur kranen, dels ur luften, dels från händer som varit i jord. Månne fler håll. Har inte testat att kasta i en hel näve cyano i ett kar för att se vad som händer, men rester på flyttade växter går i allafall bort rätt snabbt. I ett kar på jobbet har jag dock fått problem med en alg som jag misstänker är cyano. Den är nästan svart och ligger kvar i ytan bland flytväxterna, trots "övergödning" med nitrat. Luktar betydligt värre än "vanlig" cyano.
Nå, jag börjar ändå luta åt att "cyanogifter" faktiskt inte är så dumma för att bli kvitt möget. Däremot gillar jag inte sk algmedel generellt, fast jag har mina funderingar kring trådalger i dammar (verkar som om det finns en produkt som bara slår mot dem, enligt många kunder).
Hilsen,
-
Hej,
jag hade cyano i mitt sällskapskar under mer än ett års tid. När jag flyttade passade jag dock på att lägga ett lager akvariejord under sanden. Växterna började frodas och jag har inte sett ett spår av cyano sedan omstarten. Fast har man grävande ciklider faller ju denna lösning!
Mvh UlfKommentar
-
Misstänker det också, rumsterade om ordentligt i akvariet, då kom det, det akvariet hade innan dess varit i perfekt balans. Mätte nitrat då, var för tok högt om det nu hade omrumsteringen att göra, liksom fosfat?Kommentar
-
Hilsen,
-
Kommentar
-
mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
Kommentar