Cyanohinna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Men innebär en behandling med General Tonic att man blir av med problemet eller har man bara tillfälligt eliminerat verkningarna av ett "problemkar"?
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Alternativt:

Innebär ett antal Gin & Tonic att man skiter i verkningarna och att livet leker och akvarierna är vackra ändå? :-P
      mvh Per

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Alternativt:

Innebär ett antal Gin & Tonic att man skiter i verkningarna och att livet leker och akvarierna är vackra ändå? :-P
        Detta tror jag benhårt på - även om "förvanskningsmedlet" inte nödvändigtsvis behöver vara gin & tonic!

Till Patrik tidigare i tråden - GT i min värld är mer en bil...
        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Men innebär en behandling med General Tonic att man blir av med problemet eller har man bara tillfälligt eliminerat verkningarna av ett "problemkar"?

I de kar vi kört med Gin och Tonic så har det funkat fint och aldrig återkommit.
          Mvh Alex

Kommentar

• Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            I de kar vi kört med Gin och Tonic så har det funkat fint och aldrig återkommit.
            Det ska jag testa, tack!

Skulle det inte fungera så kan jag ju alltid ta till det andra trixet!
            mvh Per

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Haha, nu har ni fått mig på andra tankar.

Uppmanar givetvis inte folk att hälla groggar i sina akvarier.

General Tonic!

Nu vart det rätt
              Mvh Alex

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Har funderat lite på det med algmedel mot cyano. Det kan vara så att obalansen rättar till sig själv när cyanon dör. De näringsämnen cyanon innehåller frigörs, och fosfor kommer rätt snabbt att falla ut i botten eller filtret. Har dock inte mätt någonting eller läst om detta, bara ett tankespån.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

Hur påverkas fiskarna av obalansen i karet som Cyaonon orsakar, eller var det uppstår av?
                  MVH

Kristofer

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Har funderat lite på det med algmedel mot cyano. Det kan vara så att obalansen rättar till sig själv när cyanon dör. De näringsämnen cyanon innehåller frigörs, och fosfor kommer rätt snabbt att falla ut i botten eller filtret. Har dock inte mätt någonting eller läst om detta, bara ett tankespån.

Hilsen,

P
                    Jag hade ihjäl cyano av "misstag" med ren metylenblått. Den kom inte tillbaka. Jag har även flyttat cyano från ett akvarium till ett annat genom att tro på "skrönan" att cyano kommer som ett brev på posten om miljön passar eftersom att de alltid finns i akvariet. Min starka uppfattning är att endast det ena är sant: Det finns alltid cyano.

Slänger man i en näve cyano så tar det sig och tar över akvariet. Det verkar finnas en "kritisk massa". Just detta att man kan ta bort det med en giftdos och att det går sprida mellan akvarier tyder på detta. Sen kan det ju finnas olika arter. De oscillatoria som lägger sig på ytan är nog inte samma som de som täcker botten.

En vild gissning (har inget som helst stöd) kan ju vara att det normalt finns en "snäll" sort och att den "stygga" måste bli tillräckligt stor för att kunna ta äver och konkurrera ut den "snälla".
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Hur påverkas fiskarna av obalansen i karet som Cyaonon orsakar, eller var det uppstår av?
                      Fisken bör inte påverkas alls, men det finns flera uppgifter om att cyano är giftigt samt att giftet kan spridas när de dör. Samtidigt har jag inte hört något som helst kring att fisk skulle drabbas av dessa gifter, det handlar om däggdjur som kan vara känsliga för det (om jag greppar rätt). Jag är övertygad om att du inte behöver vara orolig för fiskens del om du har cyano.

Obalansen brukar generellt skyllas på låga nivåer kväve (oftast nitrat) jämfört med fosfor (fosfat). Har en bra empirisk grund då många cyanoproblem kan rättas till med att uppdosera kväve (oftast kaliumnitrat). Man kan även i många fall framkalla cyano genom att röra runt duktigt i botten. Jag vet inte exakt vad som händer, men misstänker att fosfor frigörs i stora mängder, vilket då rubbar balansen. Cyanon kommer som ett brev på posten (har testat flera gånger).

Ola,
                      tror du har helt rätt i att det finns ett helt gäng med olika cyano. Månne gäller råden som oftast ges ett fåtal arter. Den som verkligen är mörkt slimegrön verkar dock gå att bota med nitrattillsats (testat många gånger, och har även flyttat över växter med cyano på, där cyanon rätt snabbt dunstar). Jag är annars helt övertygad om att det alltid finns cyano. Dels kommer det ur kranen, dels ur luften, dels från händer som varit i jord. Månne fler håll. Har inte testat att kasta i en hel näve cyano i ett kar för att se vad som händer, men rester på flyttade växter går i allafall bort rätt snabbt. I ett kar på jobbet har jag dock fått problem med en alg som jag misstänker är cyano. Den är nästan svart och ligger kvar i ytan bland flytväxterna, trots "övergödning" med nitrat. Luktar betydligt värre än "vanlig" cyano.

Nå, jag börjar ändå luta åt att "cyanogifter" faktiskt inte är så dumma för att bli kvitt möget. Däremot gillar jag inte sk algmedel generellt, fast jag har mina funderingar kring trådalger i dammar (verkar som om det finns en produkt som bara slår mot dem, enligt många kunder).

Hilsen,

P

Kommentar

• Ulf M.
                        Användare
                        • December 2006
                        • 53

Hej,

jag hade cyano i mitt sällskapskar under mer än ett års tid. När jag flyttade passade jag dock på att lägga ett lager akvariejord under sanden. Växterna började frodas och jag har inte sett ett spår av cyano sedan omstarten. Fast har man grävande ciklider faller ju denna lösning!

Mvh Ulf

Kommentar

• Nilsrolf
                          Användare
                          • December 2007
                          • 41

Man kan även i många fall framkalla cyano genom att röra runt duktigt i botten. Jag vet inte exakt vad som händer, men misstänker att fosfor frigörs i stora mängder, vilket då rubbar balansen. Cyanon kommer som ett brev på posten (har testat flera gånger).
                          Misstänker det också, rumsterade om ordentligt i akvariet, då kom det, det akvariet hade innan dess varit i perfekt balans. Mätte nitrat då, var för tok högt om det nu hade omrumsteringen att göra, liksom fosfat?

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Ursprungligen postat av Nilsrolf
                            Misstänker det också, rumsterade om ordentligt i akvariet, då kom det, det akvariet hade innan dess varit i perfekt balans. Mätte nitrat då, var för tok högt om det nu hade omrumsteringen att göra, liksom fosfat?
                            Som jag skrev ovan vet jag inte exakt vad som händer, men jag tror att fosfor löses ut i stora mängder när man rör runt i botten. Därmed rubbas balansen mellan kväve/fosfor och då får man cyano. Kanske är det själva förändringen som triggar igång algerna, vet att sådant kan hända också. ATT de ofta kommer när man rört runt i botten för mycket är jag dock övertygad om.

Hilsen,

P

Kommentar

• Nilsrolf
                              Användare
                              • December 2007
                              • 41

ATT de ofta kommer när man rört runt i botten för mycket är jag dock övertygad om.P
                              Jag har blivit det också.

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                                Fiskarna simmade först lite lustigt och sedan dog de. Hur gör jag nu? Mitt gin är slut, går det att få liv i dem igen enbart med tonic?
                                mvh Per

Kommentar

Arbetssätt...