Lekande botia

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

Lekande botia

Har 2 botior som efter vattenbyte far runt i 200 i en ring o jagar varandra tror dom kallas polkadot. nån som har nån aning om detta beteende?

en liten film på beteendet
    http://ixxe.se
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Är det praktbotier och du får lek på dom blir du världsberömd då är det bara att gratulera håll koll på dom skulle du få lek är du ensam om detta/ Ann-Mari

Kommentar

• JohanP
      Användare
      • September 2006
      • 118

Nej, det är inga praktbotior Ann-Mari men jag tror inte du sett filmen som det länkas till

Beteendet känner jag igen på ett ungefär. Jag fick en lek av Botia striata i mitten på 80-talet. Förspelet såg ut som det dina håller på med men i mitt fall var det 2-5 st som växelvis dansade runt med varandra. Dansen gick från botten och uppåt och avslutades med att rommen spreds bland rötterna till Pistia stratiotes.

Om leken gick fort så var det ingenting mot den efterföljande festen på rommen.

Det finns i min "detta vill jag uppleva" plan, att någon gång ge en grupp botior samma förutsättningar igen och försöka få till en lyckad odling.

Fortsätt studera dem och lycka till.

Kommentar

• ixxe
        Användare
        • February 2005
        • 234

trodde något sånt för jag har inga yngel sett , detta beteende kommer nästan alltid efter vattenbyte och håller på några timmar, kul o se på.

Ah en så kallad "bucket" list du förstår om du sett filmen. Om inte , se den , den e ruggigt bra.

tack för svar.

Ursprungligen postat av JohanP
        Nej, det är inga praktbotior Ann-Mari men jag tror inte du sett filmen som det länkas till

Beteendet känner jag igen på ett ungefär. Jag fick en lek av Botia striata i mitten på 80-talet. Förspelet såg ut som det dina håller på med men i mitt fall var det 2-5 st som växelvis dansade runt med varandra. Dansen gick från botten och uppåt och avslutades med att rommen spreds bland rötterna till Pistia stratiotes.

Om leken gick fort så var det ingenting mot den efterföljande festen på rommen.

Det finns i min "detta vill jag uppleva" plan, att någon gång ge en grupp botior samma förutsättningar igen och försöka få till en lyckad odling.

Fortsätt studera dem och lycka till.
        http://ixxe.se

Kommentar

• Koi-fantast
          Användare
          • November 2007
          • 555

Mina fiskar är köpta som botia histronica och de liknar dina väldigt mycket och de uppvisar samma lekbeteende som jag uppfattar det. De snurrar runt två eller tre runt varandra och troligtvis släpper de ägg under tiden. Jag tyckte att det såg ut som att de själva åt upp en del ägg så jag tror att man behöver använda lekraster och en del växter för att lyckas med leken.
          Lycka till!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Anders i Askim
            NCS Medlem
            • February 2008
            • 1032

Ursprungligen postat av ixxe
            Har 2 botior som efter vattenbyte far runt i 200 i en ring o jagar varandra tror dom kallas polkadot. nån som har nån aning om detta beteende?

en liten film på beteendet
            Hej!
            Körde mkt botior på -70 talet och det jag kan se på filmen är 2 botior i kanon slag.
            Dock finns ingen garanti för att detta är ett par.
            Hade 2 st praktbotior B. macrachanta som uppförde sig på liknande sätt.
            Resultatet en obefruktad romkaka, två honor hade lekt.
            Det du upplever nu framför baljan oavsett lek elller ej är bland det häftigaste man kan skåda som akvarist.
            En nästan omöjlig fisk att odla i akvarium så passa på och njut!
            Håller tummarna.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

Arbetssätt...