Blåciklider och pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • April 2002
    • 196

    Blåciklider och pansarmalar

    Jag har ett 275l akvarium stående med några ansistrus, räkor och siamensis.

    Jag är väldigt sugen på att låta ett (eller flera) par blåciklider bosätta sig i detta akrium samtidigt som jag skulle vilja ha några pansarmalar. Finns det någon möjlighet att denna blandning av fiskar skulle kunna fungera?

    Blåcikliden är relativt fredlig men den bli ju ganska så stor. Hur stor är risken att den slukar akvariumets övriga invånare?

    Vad för fisk skulle man mer kunna ha tillsammans med blåcikliden eller blir det för mkt fisk i ett så pass litet akvarium?

    mvh Therese

  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    Jag har 9 st små C. Panda med mina ~13cm Chokladciklider.

    Chokladcikliderna e glupska som fan men riktigt snälla å lugna, de har aldrig ens försökt ge sig på Pandorna men försöker då å då storma in i tetrastimmet för å få sig ett extra proteintillskott

    Corys e ju kantiga å taggiga, inte favvokäk för några fiskar skulle jag tro.

    fish r friend

    Kommentar

    • Kalejdoskop

      #3


      Akvariet du har är väl relativt stort ändå, men just ciklider behöver ju utrymme eftersom de är så revirhävdande! De blir också lite elaka under lekperioderna, men malar brukar det inte vara någon fara med ändå, iofs så blir ju pansarmalarna inte så stora. Vi har ju blåciklider och tillsammans med dem guldsömmar och några plecos. Plecosarna blir ju stora och klarar av blåcikliderna. Funderar du på några andra fiskar att ha tillsammans med blåcikliderna så bör du fundera på några som blir ungefär lika stora och som kan försvara sig! Guldsömmarna är ungefär lika aggressiva som blåcikliderna så än så länge funkar det bra! Lycka till!

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • April 2002
        • 196

        #4
        Tack för hjälpen. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilka fiskar jag ska ha ännu. Får lite beslutsångest då man ska pröva någonting nytt=).

        mvh Therese

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Påfågelciklidens huvudföda är pansarmalar. Om jag skulle hålla pansarmalar med vuxna blåciklider så skulle jag bara ta större arter eller mycket stora exemplar av en mellanart. det tar rätt lång tid innan blåciklider blir riktigt stora och vuxna pansarmalar är eftertraktade då de blir väldigt gamla.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • April 2002
            • 196

            #6
            Jag har en blåciklids hanne som är ca 15cm, relativt lugn som har bokat plats i mitt akvarium, jag får se hur det blir med pansar malar. Tycker att det är trevliga djur av vad jag har sett då jag höll dem tillsammans med mina discusar.
            Du har nog rätt i att man ska ha något större pansarmalar. Jag tänkte försöka lägga i ganska så många rötter så pansarmalarna kan gömma sig. De ska även få bosätta akvariet i lugn och ro innan blåcikliden får flytta in. Så de hinner bli hemmastadda. Eller är det ett dumt projek?
            mvh Therese

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2002
              • 157

              #7
              Hej Therese!
              Pansarmalar är mycket fina, har själv Corydoras Sterbaie i mitt Geophaugus, bra med rötter så får dom skydd,både guldsömm och blåciklid kan bli elaka,speciellt vid yngelvård, Lycka till Therese
              mvh Ann-Marie

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #8
                Varför inte långstrecktPansarmal?

                Har två st mycket roliga att studera!!=)

                Mvh Ola

                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Therese
                  Användare
                  • April 2002
                  • 196

                  #9
                  JAg har redan en juhli och vill inte järna blanda.

                  JAg hade turen att komma över ett lekpar av en släkting till eldbuk. Måste erkänna att jag föll pladask. Föräldrarna hade en liten kull med yngel i affären. Jag fick med mig allihop och trott eller ej så har föräldrarna fortsatt att vårda sina yngel.

                  Nu ska jag vänta lite tills ynglen har uppnått en större storlel innan jag kommer göra några förändringar i akvariet. Några pansarmalar kanske kommer tillkomma men blåcikliden får nog vänta ett litet tag.

                  mvh Therese

                  Kommentar

                  • Micke_A
                    NCS Medlem
                    • January 2003
                    • 638

                    #10
                    Hej

                    Therese, vad är det för släkting till eldbuken? Aureus eller helleri eller nå´t? Skulle väldigt gärna vilja få tag i nå´n av dem!

                    MVH Micke

                    MVH Micke

                    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                    Kommentar

                    • Therese
                      Användare
                      • April 2002
                      • 196

                      #11
                      Eliotti eller något liknande, mitt namnminne är inte det längsta. Om du läser i ciklidbladet senaste nr så står det om dem, en artikel av Ann-Mari.
                      Jag köpte mina på akvarieleasing i sthlm. De hade några exemplar kvar när jag kökpte mina. Annars så borde väl några från den kullen jag har överleva.

                      mvh Therese

                      Kommentar

                      Arbetssätt...