Livslängd på lysrör T8?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Livslängd på lysrör T8?

    Frågan är säkert ställd tusentals gånger - har faktiskt sökt lite, men de flesta diskussioner "ballar" ur till att handla om färgspektrum etc (intressant, men inte för min fråga!)....

    Hur lång livslängd kan man förvänta sig på ett vanligt lysrör (T??

    Tid tills det börjar tappa - till 50% och till helt slut (=svart!)?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • endymion

    #2
    Enligt vad jag hört handlar det om ca 1 år med magnetiskt drivdon. Men ett HF-don ska livslängden tydligen fördubblas. Detta förklarade person jag pratade med (som jobbar med el) med att ett magnetiskt drivdon tänder röret enbart i en änden medans ett HF-don tänder i båda ändar.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Enligt vad jag hört handlar det om ca 1 år med magnetiskt drivdon. Men ett HF-don ska livslängden tydligen fördubblas. Detta förklarade person jag pratade med (som jobbar med el) med att ett magnetiskt drivdon tänder röret enbart i en änden medans ett HF-don tänder i båda ändar.
      1 år med vilken tid ?, kontinuerligt använd= 8760 h eller ??
      Jag vill minnas att jag läst att man bör byta lysrör 1gg/år då de då nått
      ca 50 %.(eftersom man oftast har tänd ca 12 h/dygn så blir det drygt 4000 h) Ibland har jag haft samma rör i flera år men visst blir det skillnad då man byter till nytt. Annars byter jag oftast rör då de börjar blinka.Varierar från
      några månadet till flera år innat det händer.
      Senast redigerad av HåkanM; 05 February 2009, 16:27.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        1 år med vilken tid ?, kontinuerligt använd= 8760 h eller ??
        Jag vill minnas att jag läst att man bör byta lysrör 1gg/år då de då nått
        ca 50 %.(eftersom man oftast har tänd ca 12 h/dygn så blir det drygt 4000 h) Ibland har jag haft samma rör i flera år men visst blir det skillnad då man byter till nytt. Annars byter jag oftast rör då de börjar blinka.Varierar från
        några månadet till flera år innat det händer.
        Glömde det .... ett år med 12 timmars lystid om dagen.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #5
          Det var väl ungefär det som jag trodde - tack för svaren...får försöka läsa på lite nånstans om detta med olika drivdon etc. - både för att spara pengar (åt mig) och energi/klimat (åt oss alla).

          HF drivdon - kan man byta till det själv...? Jag antar att det är nåt utan glimtändare?
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av joe
            Det var väl ungefär det som jag trodde - tack för svaren...får försöka läsa på lite nånstans om detta med olika drivdon etc. - både för att spara pengar (åt mig) och energi/klimat (åt oss alla).

            HF drivdon - kan man byta till det själv...? Jag antar att det är nåt utan glimtändare?
            Ja det är sådana utan glimtändare. Att koppla in ett HF-don är hur enkelt som helst om man kan lite om el. Det svåraste brukar vara att få bort de gamla.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Våra energieffektiva belysningslösningar passar särskilt för offentlig miljö, industri och retail. Armaturer och ljuskällor i kombination med smart styrning ger dig en optimerad lösning.




              Här är en sida med mycket matnyttigt i lysrörsväg.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

                #8
                Tack för ytterligare info - både endymion och LN. Jag kanske ska försöka byta ändå, är hyfsat kunnig utan några tummar mitt i handen!

                LN - i din länk görs reklam för elektroniska tändare...är det nåt som du/de flesta kör med för att spara lysrör (öka livslängd) etc.?? Det är ju en billig investering som egentligen betalar sig direkt, såvitt jag kan se.

                Vad HF-don kostar vet jag inte, men ökar de livslängden med 100% så borde det vara intressant...
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • jompa.h
                  Användare
                  • May 2007
                  • 63

                  #9
                  kvaliten på hf don verkar inte vara den bästa, På jobbet har dom bytt ut till nya lysrörsarmaturer, men efter ett tag så blev halva jobbet mörklagd. nu har dom börjat att byta ut dessa, kanske är kyl eller värme känsliga ? drar mindre el, men inte stabila,kan ha varit ett dåligt parti ? mvh jompa

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av jompa.h
                    kvaliten på hf don verkar inte vara den bästa, På jobbet har dom bytt ut till nya lysrörsarmaturer, men efter ett tag så blev halva jobbet mörklagd. nu har dom börjat att byta ut dessa, kanske är kyl eller värme känsliga ? drar mindre el, men inte stabila,kan ha varit ett dåligt parti ? mvh jompa
                    HF-don på 2x80 Watt har varit väldigt dålig kvalitet på. Var det sådana kanske? Jag har en ramp som höll 3 timmar....

                    Kommentar

                    • doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1607

                      #11
                      Men

                      Ursprungligen postat av endymion
                      HF-don på 2x80 Watt har varit väldigt dålig kvalitet på. Var det sådana kanske? Jag har en ramp som höll 3 timmar....
                      vilka watt skall ett bra HF don ha om 2x80 var kassa?

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Ursprungligen postat av doohan
                        vilka watt skall ett bra HF don ha om 2x80 var kassa?
                        Har man 80 Watts lysrör ska man tydligen köpa 2 st 1 x 80 Watt. Enligt vad jag hört är det just bara 2x80 Watt som har kvalitetsproblem. De andra jag har fungerar felfritt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...