Släck akvariet den 28/3 för klimatet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av nils42
    För mig är det ett hån för miljöarbete att släcka lampor 1 ( en ) timme per år.
    Det är du som har missuppfattat syftet, det handlar inte om miljöarbete utan om opinionsbildning.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Hej!
      Jag skrev nyss men hade väl inte reda på alla knapparna så allt försvann.
      Jag hade gärna delat dina flaskor.
      För mig är det ett hån för miljöarbete att släcka lampor 1 ( en ) timme per år. Jag är förvånad över att WWF ställer upp för pajaseri. Kanske dags att omvärdera mitt medlemsskap där.
      Nils
      Säger ordet 'symbolhandling' dig något?

Naturligtvis handlar inte detta framför allt om att spara el under en timme.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Rätt, jag tror man måste se nedsläckningen som en manifestation. Om alla släcker ner bör politiker reagera eftersom de vill bli omvalda. Att alla släcker ner kan visa på missnöje med dagens politik samt att visa hur stor del av befolkningen som bekymrar sig om frågorna. Självklart borde det inte behövas, men nu är det inte så... och jag får väl skaffa några extra flarror och bjuda på. Men TVÅ är mina, de låter ni bli att fingra på!!

Nu ska jag ner i lokalen och längta efter Ciklidstämman. Får räcka för idag.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Hej!
          Det låter gott. Kan du utifrån de tusentals exempel ge mig 5 goda exempel på detta?
          Hälsn Nils
          Du tror inte att människor kan bilda opinioner genom aktioner som gör att massmedia och politiker fokuserar på problem och förändrar saker i samhället? Det är en mycket intressant syn.

Greenpeace själva har haft mängder med framgång genom sina aktioner. Bara där finns exempel på cirka hundra olika saker som förändrats genom deras olika aktioner.
          Läs här: http://www.greenpeace.org/international/about/victories

Fler saker:
          - På grund av folkstorm och demonstationer så ändrades FRA-lagen något innan det röstades genom.

- Demonstrationer i Seattle 1999 startade en mängd toppmöten för att diskutera ekonomisk golobalisering.

- Band aid fick ihop politiker att snegla mot svältande i Afrika.

- Vietnamkriget avslutades delvis på grund av demonstrationer i hemlandet och resten av världen.

- Fur is dead kampanjen har lett till mängder av positiva beslut angående bland annat djurförsök.

- Fundera på mängden politiker och företagsledare som sänkt sina löner / avgått efter demonstrationer etc.

Givetvis fungerar olika aktioner på olika sätt, men att 500 000 hushåll brydde sig så pass mycket att de släkte sina lampor är väl ingen dålig början för att politikerna skall få upp ögonen?
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Hej!
            För mig är det ett hån för miljöarbete att släcka lampor 1 ( en ) timme per år. Jag är förvånad över att WWF ställer upp för pajaseri. Kanske dags att omvärdera mitt medlemsskap där.
            Nils
            Tror du fortfarande att det handlar om besparingen av el under just den timmen?

Ja, du kanske inte borde vara med i WWF ifall du inte tror på att aktioner kan förändra. Det är ju vad hela organisationen går ut på

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Ursprungligen postat av Zaphi
              Du tror inte att människor kan bilda opinioner genom aktioner som gör att massmedia och politiker fokuserar på problem och förändrar saker i samhället? Det är en mycket intressant syn.

Greenpeace själva har haft mängder med framgång genom sina aktioner. Bara där finns exempel på cirka hundra olika saker som förändrats genom deras olika aktioner.
              Läs här: http://www.greenpeace.org/international/about/victories

Fler saker:
              - På grund av folkstorm och demonstationer så ändrades FRA-lagen något innan det röstades genom.

- Demonstrationer i Seattle 1999 startade en mängd toppmöten för att diskutera ekonomisk golobalisering.

- Band aid fick ihop politiker att snegla mot svältande i Afrika.

- Vietnamkriget avslutades delvis på grund av demonstrationer i hemlandet och resten av världen.

- Fur is dead kampanjen har lett till mängder av positiva beslut angående bland annat djurförsök.

- Fundera på mängden politiker och företagsledare som sänkt sina löner / avgått efter demonstrationer etc.

Givetvis fungerar olika aktioner på olika sätt, men att 500 000 hushåll brydde sig så pass mycket att de släkte sina lampor är väl ingen dålig början för att politikerna skall få upp ögonen?
              Hej!
              Nog har du väl bättre exempel än att krig inte lönar sig, att svensk underrättelsetjänst behöver ha sitt, att djuren behöver ha pälsen kvar och att folk fortfarande svälter i världen.
              Jag tänkte mig något om miljöarbete.
              Nils

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Hej!
                Nog har du väl bättre exempel än att krig inte lönar sig, att svensk underrättelsetjänst behöver ha sitt, att djuren behöver ha pälsen kvar och att folk fortfarande svälter i världen.
                Jag tänkte mig något om miljöarbete.
                Nils
                Du menar att Greenpeace inte jobbar med miljöarbete eller att djurrättsfrågor, ekonomisk globalisering och svälten i Afrika är några problem? Eller den organisationen du själv är med i, WWF. De om någon utför ju massvis med aktioner. Du borde helt klart gå ur WWF, det hör jag ju!

Verkar lönlöst att diskuterad detta vidare, du får nog fortsätta tro på det du tror på

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Du menar att Greenpeace inte jobbar med miljöarbete eller att djurrättsfrågor, ekonomisk globalisering och svälten i Afrika är några problem? Eller den organisationen du själv är med i, WWF. De om någon utför ju massvis med aktioner. Du borde helt klart gå ur WWF, det hör jag ju!

Verkar lönlöst att diskuterad detta vidare, du får nog fortsätta tro på det du tror på
                  Hej!
                  Jag håller helt med dig. Du och jag ska inte diskutera detta. Det finns många organisationer med myckenhet oväsen och lite verkstad.
                  Nils

Kommentar

Arbetssätt...