Släck akvariet den 28/3 för klimatet!
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Kommentar
-
7. Häng tvätten i stället för att köra den i torktumlaren. Du kan spara 280 kilo koldioxid per år.
8. Kolla så att du har rätt lufttryck i däcken. Du kan spara 140 kilo koldioxid per år.
9. Kör smartare. Lägg i en högre växel och undvik snabba inbromsningar och fartökning. Du kan spara över 330 kilo koldioxid per år.
------------------------------------------------------------------------
Vem har fått denna skitinfo
7.Skulle min fru spara lika mycket koldioxid i tvättstugan (Hon röker inte)
9. som att familjebilen som rullar ett år ......ekonomisk antagligen inte
jag tror bilen vinner lätt en besparing innan däcksbytetjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Jag har svårt att tolka dina inlägg som skrivs fredag- och lödagkvällar , men du kan gå in här och beräkna:
Kommentar
-
Jag har svårt att tolka dina inlägg som skrivs fredag- och lödagkvällar , men du kan gå in här och beräkna:
http://www.miljomataren.konsumentverket.se/
själv tycker jag att det är en rättighet att misstro skitsnack
Micke har du skapat en enda av dessa eller har du också hittat dessa fakta på nätet
visst jag går mot strömmen o misstrorjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Självklart misstror jag politiker ocksåjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Visst kan man misstro, förhoppningsvis gör inte så många det. För då kan det vara för sent att göra något åt problemen.Kommentar
-
Nej Christer jag har inte hittat på det, uppgifterna kommer från WWF. Givetvis är det inga exakta sifror utan beräknade på medeltal. Världnaturfonden arbetar tillsammans IPCC (FN klimatpanel) som består av värdens främsta forskare i klimatfrågor.
Visst kan man misstro, förhoppningsvis gör inte så många det. För då kan det vara för sent att göra något åt problemen.
har inte haft någon på 30 år
och vem misstror siffrorna som bara är påhittade
inga problem micke
cykel 10km
hur räknar man ut koldioxiden
samt om man cyklar fort eller sakta
detta kanske går
men hur räknar man ut c02 i tvättstugan
då måste man gå in på vikten
fan livet blir lättare
om alla väger 25kgjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Ingen kan presentera exakta siffror efersom vi alla har olika vanor.
Här några är några siffror så kan du själv kan beräkna efter dina förutsättningar:
Bensin = 2,28 kg per liter
Genomsnittlig el producerad i Norden = ca 90 gram per kilowattimme
Improterad "marginalel" från t ex dansk kolkraft = ca 950 gram per kilowattimme
Tittar man bara på energiåtgången för transporten så är det väldigt enkelt. Drar din bil 1 liter milen blir det 2,28 kg CO2. Ska man även räkna in enrgiåtgång för produktion av bil/cykel blir det mer komplicerat, men vinsten på att cykla blir givetvis ännu större då.
Misstror du allt miljö- och klimatarbete? Många gör det för att de tycker att det är jobbigt att själv bidra, är du en av dem? Eller tycker du att man arbetar på fel sätt och har bättre förslag själv?
Själv är jag ingen fanatiker men försöker göra det jag kan. T ex. har bytt oljeuppvärmning till bergvärme, köper miljmärkt el, åker mer kollektivt, cyklar till jobbet (1,5 km), tittar på elförbukning vid köp av nya elektronikprylar, byter till lågenergilampor (snart lagstadgat) och har inte tänt i onödan, köper ekologiskt och närproducerat i större utsträckning och källsorterar.
Några enkla saker som inte kräver någon större uppoffring, men jämför man med för ca 10 år sedan har det blivit betydligt mindre klimatpåverkan. Förhoppningsvis är vi många som gör samma sak.
Sen får man hoppas på utvecklingen av ny smart teknik de närmsta åren, och just där behövs mer politiska påtryckningar. Jämför t ex utvecklingen inom bilindustrin och IT-området de senaste 10 åren, bilmotererna har väl egentligen inte utvecklats alls?Senast redigerad av Micke; 07 February 2009, 11:34.Kommentar
-
Undrar hur många här som har någon aning om vad som kan hända om en stor del av förbrukningen i landet bara upphör vid ett visst klockslag.
Vårt elsystem här i landet är inte helt okänsligt!
Tappar vi en stor del förbrukning vid ett tillfälle kan det vara tillräckligt för att orsaka ett större strömavbrott och det var kanske inte det som var avsikten.
Produktion och förbrukning måste hela tiden balanseras sekund för sekund året runt. En snabb minskning av förbrukningen innebär att produktion måste snabbstoppa för att uppväga detta.
Att starta upp t ex ett kärnkraftverk går inte lika fort som att slå på strömbrytaren igen, det tar timmar. Och vad händer då när vi alla slår på knappen igen och det inte finns el att tillgå, jo elnätet rasar ihop.
Nu är det väl iofs ingen större risk då det finns många fler förbrukningskällor igång en sen afton i slutet av mars.
Kommer jag ihåg det så skall jag se efter om det syntes någon minskning elförbrukningen.
Personligen hade jag sett fram emot något mer varaktigt som att t ex sänk temperaturen i huset en halv grad.
Tack för ditt tänkvärda inlägg. Elektricitet är ju som bekant en färskvara och går inte att lagra. Den upptäckten vore väl i sig värdig ett nobelpris.
Hälsn NilsKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
-
Jag tror att resultatet av ett urvattnatat klimatavtal i Köpenhamn får värre följder än en tillfällig dipp i elnätet. Att elbolag deltar i manifestationen tycker jag gör det ganska tydligt.Kommentar
-
Du har helt rätt i det du skriver, men som jag påpekade. En långvarig minskning av energibehovet ger mer än, som jag ser det, en tillfällig minskning av effektbehovet.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Vi har våra folkvalda som för vår talan. Ta kontakt med din riksdagsman för det har jag gjort. Resultatet av klimatavtalet i Köpenhamn vet jag inte något om men ska kolla min kristallkula vid tillfälle.
Hälsn NilsKommentar
Kommentar