Släck akvariet den 28/3 för klimatet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av nils42
    Vi har våra folkvalda som för vår talan. Ta kontakt med din riksdagsman för det har jag gjort.
    Även om Sverige är ordförandeland i EU under klimatförhandlingarna så finns det andra länders politiker- och beslutsfattare som behöver se att det finns ett brett stöd för klimatarbetet.
    Därför en manifestationen Earth hour ett mycket bra sätt att visa att vi är många som anser att frågorna är viktiga, men det finns inget som hindrar att man ÄVEN framför sina åsikter direkt till de folkvalda.
    Vi har helt enkelt inte tid med prestige i de här frågorna, vi måste jobba med alla medel för att påskyna klimatarbetet. Som väl är så får frågorna hela tiden mer fokus i debatten. På ett sätt har ju manifestationen redan fått effekt genom att fråorna nu diskuteras här (och på många andra ställen).
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Jag håller just på med min magisteruppsats på ämnet klimatmärkning av mat. Inom detta område kan man som enskild göra enormt mycket med ganska små uppoffringar.

Om man tex väljer kyckling till middag istället för nötkött sparar man 1600 g co2 per portion. Säg att man är en familj på 4 som gör detta 1 ggr i veckan. då ger det en minskning med 332 kg co2 per år.

Väljer du bönor istället för nötkött sparar du 1900 g per portion vilket för samma familj på 4 innebär en minskning på 395 kg co2 per år.

Väljer man potatis istället för ris till sparar man 400 gram per portion. Återigen en familj på fyra som gör detta val en ggr i veckan sparar 83 kg co2 per år.

Väljer man svenska eller spanska tomater till sallad istället för holländska eller danska sparar man ca 2,5 kg co2 per kilo tomater. gör man en sallad på morot istället spartar man ytterligare något halvkilo.

Inom området finns utrymme för rejäla minskningar, ca 25% av de utsläpp som genereras av privat konsumtion i Sverige kommer från mat (30% från boende, 30% från resor, 15% från "prylar").

mvh

olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Mmmm... Men ni får ge er till tåls lite när det gäller NCS hållning. Vi får kolla det rent teckniska först och sedan diskuttera det lite i styrelsen.
        Har styrelsen hunnit ta denna diskussion än? Det är bara drygt en månad kvar nu tills manifestationen genomförs.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Micke
          Har styrelsen hunnit ta denna diskussion än? Det är bara drygt en månad kvar nu tills manifestationen genomförs.
          Vi har styrelsemöte 28/2-1/3 och ska behandla det då.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Nu är det bara lite mer än 2 veckor kvar tills det är dags att släcka ned. Som ett resultat av styrelsemötet så har Nordiska Ciklidsällskapet registrerat sig som en av föreningarna som stödjer detta initiativ.

Läs mer om uppmaningen till NCS medlemmar och besökare av hemsidan här, samt om kampanjen på WWF´s hemsida här.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1338

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
              Nu är det bara lite mer än 2 veckor kvar tills det är dags att släcka ned. Som ett resultat av styrelsemötet så har Nordiska Ciklidsällskapet registrerat sig som en av föreningarna som stödjer detta initiativ.

Läs mer om uppmaningen till NCS medlemmar och besökare av hemsidan här, samt om kampanjen på WWF´s hemsida här.
              Härligt!

Skönt att se att inte alla ciklidister är cyniska källartomtar med jag-skiter-i-allt-och-misstror-det-mesta-attityd!
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Bra styrelsen att ni lyfter fram Köpenhamn i december. Då står vår framtid på spel. Då väljer vi om vi lever med naturen eller av naturen.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• RobbanG
                  Användare
                  • January 2004
                  • 563

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  Härligt!

Skönt att se att inte alla ciklidister är cyniska källartomtar med jag-skiter-i-allt-och-misstror-det-mesta-attityd!
                  Jag tycker faktiskt att ifrågasättandet är bra. I denna tråd har det tydligjort syftet och nyaniserat debatten.

Mljötänket stödjer jag fullt ut men jag tycker den medialadebatten är lite skev. Läser jag tidningen får jag intrycket att skapa ett miljömässigt uthålligt samhälle uteslutande handlar om att reducera C02 utsläpp. Andra växthusgaser och utsläpp verkar vara irrelevanta - vilket de absolut inte är.

Jag tycker även det det pratas för lite om vilka beteendeförändringar som måste till (på individnivå) för att vår samlade miljöpåverkan skall reduceras. Av den anledningen tycker jag symbolhandlingen "att släcka allt i en timme" är en utmärkt idé. Det visar att vi på individnivå vill, kan och att det är fullt möjligt att "agera miljömedvetet" utan större inskränkningar i vårt leverne. Ibland krävs det att folket visar vägen för att samhället skall utvecklas.
                  //Robert

Kommentar

• daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1338

Ursprungligen postat av RobbanG
                    Jag tycker faktiskt att ifrågasättandet är bra. I denna tråd har det tydligjort syftet och nyaniserat debatten.
                    Visst är det bra att ifrågasätta.

Min lite raljerande formulering kom sig att till viss del samma personer tidigare profilerat sig högljutt här på forumet med ganska liknande åsikter - också då var det ett ideellt initiativ för att bevara miljön som det klankades ner på, ja näst intill smutskastades.

Och jag är säker på att personer som så ofta vädrar starka åsikter här på forumet också kan ta lite kritik i form av raljerande formuleringar utan att ta allt för illa upp.
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 13 March 2009, 11:39.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Välkommen till Växjö kommuns officiella webbplats med information och service för invånare, företagare och besökare.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• RobbanG
                        Användare
                        • January 2004
                        • 563

Var och storhandlade idag kom till mjölkdisken och började leta. Såg fyrkantiga svarta paket, tänkte vad är det inte kan det vara mjölk. Jo dte var det - men paketet var svart pga av reklam om den 28/3. Jag vet inte om det är så överallt eller om reklamen bara finns på Arlas mellanmjölkspaket, men genomslag kommer det bli särskilt hos vår framtid - våra barn.
                        //Robert

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Ursprungligen postat av olof
                          Väljer man svenska eller spanska tomater till sallad istället för holländska eller danska sparar man ca 2,5 kg co2 per kilo tomater. gör man en sallad på morot istället spartar man ytterligare något halvkilo.

mvh

olof
                          Varför är svenska OCH spanska tomater co2-billigare än holländska och danska?

Min 1a tanke var att de svenska är billigast för det är kortast transporter. Men att de spanska skulle vara lika billiga gör att den teorin faller.

Sen funderar jag på om det kan vara så att här i vårt kalla klimat får vi odla dem i växthus som behöver en viss tillskottsvärme. Värmebehovet är inte lika stort i spanien.
                          Värmebehov kontra transport går på ett ut, därför blir de spanska och svenska lika billiga.
                          De danska behöver i stort sett samma tillskottsvärme som de svenska och dessutom tillkommer transporten.
                          För de holländska är värmebehovet mindre än de danska men transporterna längre.
                          Kan denna slutsats vara riktig eller har jag glömt några parametrar?

Djupa funderingar så här 5 minuter före helgmålsringningen
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• RobbanG
                            Användare
                            • January 2004
                            • 563

Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Varför är svenska OCH spanska tomater co2-billigare än holländska och danska?

Min 1a tanke var att de svenska är billigast för det är kortast transporter. Men att de spanska skulle vara lika billiga gör att den teorin faller.

Sen funderar jag på om det kan vara så att här i vårt kalla klimat får vi odla dem i växthus som behöver en viss tillskottsvärme. Värmebehovet är inte lika stort i spanien.
                            Värmebehov kontra transport går på ett ut, därför blir de spanska och svenska lika billiga.
                            De danska behöver i stort sett samma tillskottsvärme som de svenska och dessutom tillkommer transporten.
                            För de holländska är värmebehovet mindre än de danska men transporterna längre.
                            Kan denna slutsats vara riktig eller har jag glömt några parametrar?

Djupa funderingar så här 5 minuter före helgmålsringningen
                            Det beror på hur de värmer växthusen. Den senaste tiden har det varit en del skriverier om att många växthus fortfarande värms upp med olja. Omställningen kanske har kommit längre i Sverige än i Danmark....
                            //Robert

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Ursprungligen postat av RobbanG
                              Det beror på hur de värmer växthusen. Den senaste tiden har det varit en del skriverier om att många växthus fortfarande värms upp med olja. Omställningen kanske har kommit längre i Sverige än i Danmark....
                              Det är det som jag också är inne på, uppvärmningen här i norr "kompenserar" transportutsläppen när tomaterna skall fraktas hit från spanien.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• olof
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1823

Med tomaterna (och de flesta andra livsmedel) är det så att transporterna står för en väldigt liten del av klimatpåverkan. Det är en kombination av marknadsföring och icke uppdaterad vetenskap som lett många att tro att transporterna har stor betydelse för klimatpåverkan.

Den stora boven när det gäller tomater är uppvärmningen av växthusen som i Danmark och Nederländerna sker med (subventionerad?) gas och olja.
                                I Svergie har man till största delen gått över till biobränsle + att man använder en skyddsduk som man täcker över under natten.
                                De Spanska tomaterna odlas helt utan uppvärmning och har därför liten klimatpåverkan.

Längst ner i denna rapport finns ett diagram över utsläppen från produktion av tomat i olika länder:

http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...