Vem kommer till Ciklidstämman 2009
Kollaps
X
-
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Uppvärmning inför Ciklidstämman
Torsdagen den 2:e april klockan 19.00
Kjell Fohrman föredrag på Bollmora Akvarieklubb i Tyresö Stockholm.
Presentation av Kjell Fohrman
Kjell föddes 1950 och har under större delen av sitt vuxna liv hållit på med olika husdjur, främst akvariefisk.
Det började under 70-talet som en hobby med odling av akvariefisk i större skala. Detta växte väldigt snabbt och snart blev hobbyn ett yrke då han startade en akvarieaffär. Affären växte och fler djur kom in i bilden som smådjur, fåglar, terrariedjur men även kattillbehör.
I slutet av 80-talet var han med om att starta Europas då största zooaffär (Utopia Zoo i Kalmar). Denna såldes några år senare och han blev istället grossist på akvariefisk och tillbehör. Detta utvecklades snabbt och förutom firman i Sverige startade han även ett företag inom akvariesektorn i Tyskland.
I slutet av 90-talet såldes grossistverksamheten och därefter har han sysselsatt sig med att ge ut akvarieböcker (främst Back to Nature) samt att driva akvariehemsidan www.zoopet.com som dagligen har ca. 6.000 besökare.
Kjell har under alla år varit mycket aktiv i föreningsverksamhet och han har t.ex. varit ordförande i Zoobranschens Riksförbund, Scandinavian Pet Trade Union och Nordiska Ciklidsällskapet och i lokala akvarieföreningar. 2001 tilldelades han Akvariets Oscar.
Kjell bor idag i Jonsered utanför Göteborg och är gift och har två vuxna barn. Husdjuren består för närvarande "enbart" av fiskar samt två katter. Han har ca. 10 akvarier igång och de varierar i storlek från 20 till 3.000 liter
Presentation av föredraget ”Är akvaristen miljövän eller miljösvin”
Idag händer mycket i vår omvärld och miljöfrågorna hamnar ofta i fokus. Akvarister i gemen kan nog vara miljövänner, men att vara miljövän är ofta något som glöms bort när det gäller hobbyn och vårt agerande inom hobbyn präglas därför sällan av ett genuint miljötänkande.
Föredraget är tänkt att väcka tankeställningar runt akvaristiska miljöfrågor och det kommer med all säkerhet att innebära att en del av åhörarna kommer att känna sig väldigt provocerade eftersom jag tänker peka ut dem som miljösvin.
Föredraget kommer självklart också att visa på olika saker som man kan göra för att bli en mer miljömedveten akvarist och förhoppningsvis kommer det också att leda till att en diskussion kommer igång i ämnet.
Självklart kommer det även erbjudas fika, lotteri, auktion samt mängder av akvariesnack under denna akvaristiska helafton.
En uppvärmning inför kommande helg.
Välkommna!
mer info på www.bollmoraakvarieklubb.orgLasse Omfors
Akvaristiken går i vågorKommentar
-
Betalda o klara för middagarna
Fredag över 100st
Lördag över 140stjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Pokalerna i diskuschampionatet är nu klara. Utskurna i rostfritt stål med laser.
60 fiskar från Sverige, Norge, Tyskland o Italien kämpar om dem.Senast redigerad av kaj.p; 23 March 2009, 21:07.Kommentar
-
Kommentar
-
Hej!
Hej!
Kaj du ska få min adress så kan du skicka en till mig jag tar hem första pris/Ann-MariKommentar
-
Suck...att inte flygbolagen kan visa lite sympati och låta en ha med fisken som handbagage. Då hade jag lätt fått med en metalldiskus på hemvägen...
Men snygga var de! Är det du som har designat dem Kaj?Mvh AlexKommentar
-
Jag hade en kund förra veckan som shoppade på sig discus. Han skulle ha dom med på planet sa han. "Aha, men blir inte personalen kinkig då?" frågade jag.
"Det går så bra så," sa han. "Det är jag som är kaptenen!"Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Hade E4an haft en cykelbana vid sidan om, så varför inte..
Nu är det nedräkning...
Mvh AlexKommentar
-
Kommentar