Kloramin i Lund from v 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Kloramin i Lund from v 8

Jag talade just med vatten verket och pga reparationer i Bolmentunneln kommer Lund och alla andra orter som får sitt vatten från Ringsjöverket att få tillsats av kloramin från och med vecka 8 och 8-10 månader framåt. Hårdheten kommer också att öka från dagens 3.5-4 till runt 7.

mvh

olof
    Senast redigerad av olof; 04 February 2009, 14:04.
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Detta gäller bla Höganäs, Helsingborg, Landskrona, Svalöv, Kävlinge, Eslöv och Lomma enligt följande karta:

mvh

olof

Kommentar

• Zulan
      Användare
      • December 2008
      • 13

Vad innebär det?

Vad innebär det? Bör man göra något?

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Zulan
        Vad innebär det? Bör man göra något?

Se till att använda vattenberedningsmedel och använd dubbel dos.

Kommentar

• Ulf M.
          Användare
          • December 2006
          • 53

Hej!

Hur är det nu-kan man lufta ut kloramin? Tex genom att hålla strålen från duschen en bit ifrån hinken (om man nu byter vatten med hinkar som jag...).

Mvh Ulf

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Ursprungligen postat av Ulf M.
            Hej!

Hur är det nu-kan man lufta ut kloramin? Tex genom att hålla strålen från duschen en bit ifrån hinken (om man nu byter vatten med hinkar som jag...).

Mvh Ulf
            Nej.

Kommentar

• Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

Hej.
              Sök på kloramin här på forumet och gå till sidan 4 och 5 där får ni fakta om lämpliga grejor.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• algskraparn
                Användare
                • September 2006
                • 159

Är det något jag drömt bara eller är det inte så att man kan lösa problemet med lite askorbinsyra, c:a en "knivsudd" vid vattenbyte?

Askorbinsyra brukar finnas i påsar, likadana som bikarbonat säljes i, till salu i matbutikernas kryddhylla.

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Askorbin löser delvis problemet med kloramin, om jag fattat det rätt. Det neutraliserar klordelen, men ammonium blir kvar. Vid ett normalt vattenbyte i ett kar med växter torde detta inte vara något problem, men vid ett 50 procentigt vattenbyte i ett Riftlake-kar utan växter så är jag lite tveksam.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• algskraparn
                    Användare
                    • September 2006
                    • 159

Men mängden ammonium borde väl vara försumbar?
                    Nu skall jag erkänna att jag inte är up to date med kritisk ammoniumhalt i vattnet men..

Filtret (filterbakterierna) käkar väl upp ammoniumet rätt fort om det finns karbonater i vattnet?

Vattenverket i Norsborg, stockholm kör med kloramin i vattnet, enligt deras hemsida så är ammoniumhalten i vattnet, NH4 0,06 mg/l.
                    De specar kloret för sig. Så jag antar att ammoniumhalten inkluderar kloramin + det som finns "naturligt".

Nedan en länk till rapporten:

Det jag menar är att det borde vara bättre med det ammonium som frigörs vid a-syra tillsättning jämfört med att ha kloramin i vattnet.

Ser nu att länken inte funkar.. stockholmvatten.se + ngra klick så hittar ni den.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Jag har inte grävt ner mig i vilka mängder ammonium som kan frigöras från kloraminer, misstänker att det också kan variera beroende på mängden kloramin man skapar i vattenverken (inte säkert att mängden är konstant från samma vattenverk året runt). Ammonium är i princip harmlöst även i rätt höga koncentrationer, kruxet är att det omvandlas till ammoniak om pH är högre än sju. Kloraminer är illa, men det är ammoniak också... och fisken kan dö av vilket som. Pest eller kolera?

Nå, jag körde i vart fall rätt länge med askrobinsyra i mina vattenberedningstunnor, och det funkade ok (så jag ska inte måla fan på väggen). Får tillägga att vattnet i tunnorna luftades kraftigt ett par dagar efter askorbinsyran åkte ner i dem. Klart billigt och drygt vattenberedningsmedel.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• algskraparn
                        Användare
                        • September 2006
                        • 159

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jag har inte grävt ner mig i vilka mängder ammonium som kan frigöras från kloraminer, misstänker att det också kan variera beroende på mängden kloramin man skapar i vattenverken (inte säkert att mängden är konstant från samma vattenverk året runt). Ammonium är i princip harmlöst även i rätt höga koncentrationer, kruxet är att det omvandlas till ammoniak om pH är högre än sju. Kloraminer är illa, men det är ammoniak också... och fisken kan dö av vilket som. Pest eller kolera?
                        Men är det ammoniumet inte eliminerat väldigt snart av filterbacilluskerna?

Dessutom är det väl en glidande skala, pH 8,3 (?) ger väl omvandling på 100% av ammoniumet till ammoniak medan säg 7,5 (?) omvandlar 50% osv. (jag kan inte siffrorna exakt men jag har för mig att det är något i den stilen)

Fiskarna avger väl även urin (=ammonium) hela tiden, så det blir väl inget nytt fenomen för akvariet och dess invånare, dessutom spär man förhoppningsvis ut mer ammonium vid vattenbyte än vad som tillförs vid av sönderdelande av kloramin, så jag tippar att det alla gånger är bättre att tillsätta a-syra?

Enligt stockholmvatten.se tillsättes mer kloramin sommartid p.g.a. högre bakteriehalt i vattnet när det är varmare.

Kommentar

• olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

Jag har nu hittat en länk där man kan öpna en tabell med förändringarna i vattenkvalitet från och med vecka 8. Dessa förändringar tycks främst gälla Lund men större förändringar för fler kommuner kommer senare i vår då arbetet med bolmentunneln drar igång på allvar:

mvh

olof

Kommentar

• Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

Det är bara att beklaga. Kloramin är dåligt. Men det är ju intressant att kreativa människor hittar motmedel. Askorbinsyra har jag missat. Hur mycket ska man tillsätta per liter.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

hej
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Nå, jag körde i vart fall rätt länge med askrobinsyra i mina vattenberedningstunnor, och det funkade ok (så jag ska inte måla fan på väggen). Får tillägga att vattnet i tunnorna luftades kraftigt ett par dagar efter askorbinsyran åkte ner i dem. Klart billigt och drygt vattenberedningsmedel.

Hilsen,
                              Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
                              Men detta att vattenverket tillsatte något medel i vattnet, det flaggade jag för redan 1999 när jag flyttade in i mitt nya hus, som jag hade byggt för att ha en fiskodling i källaren.
                              Mina första indikationer var att varje gång jag bytte vatten så dog det alltid en massa fisk, ja det kunde hända att den största utfärgade hannen dog.
                              Det var var ett problem, det andra problemet var att baljorna inte kom igång, ja nu pratar i om ca 100 baljor, nej dom var dimmiga i flera månader.
                              Jag levde med detta problem i ca 2 år, ja det dog ut ungefär 90% av mina avelsdjur, dom ynglen som jag lyckades få dom var till 50% missbildade.
                              Mina malawisar blandade sig helt vilt med andra, så var inte ynglen missbildade så var det korsningar.
                              Jag frågade en massa vad problemet var, ja kopparn var standard svaret nytt hus, mycket ny koppar, ja nu hade jag en varmvattenberedare som var keramisk plus att det var till 80% plastslangar som ledde vattnet.
                              jag själv visste inte vad felet var, jag ringer och kollar med vatten verket och ber om en analys.
                              Vattenverket är trevliga, dom skickar analysen, jag ser inga problem med det vattnet, jag ringer vattenverket och säger det står inte att ni tillsätter klor.
                              Svaret jag fick, det var att det var så små mängder så det märker du inte av.
                              Ja, nu till min sanning hur det gick till, det har inte det minsta med att göra med kopparn.
                              Nej det är kloramin ett bakteridödande medel, det var ju därför jag aldrig fick igång mina baljor jag tror inte kopparn påverkar det.
                              Ja hur löste jag det, jo, jag testade ett kolfilter efter 2 års helvete, och äntligen, fan fiskarna tycker ju om vattenbytet inga döda lik dan efter.
                              Sedan dess har jag inte sett några malawisar som blandar sig med andra sorter, väldigt sällan att det kommer fram missbildade yngel.
                              Fan detta blev långt, man får väl hoppas att någon orkar läsa hela inlägget.
                              Kontentan blev att jag köpte ett backspolande filter som var dimensionerat för 20 hushåll, fyllde det med 200 liter kol, lite sand.
                              Efter det så hade jag inga problem, jag körde det i sex år utan problem och utan att byta kol.Janne
                              P

Kommentar

Arbetssätt...