"vilda" akvariefiskar i Sverige?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Utdrag:

"Utsättningen av denna för sjön främmande art sker för att kompensera förlusten av den storvuxna nedströmslekande öringen som utrotades när Motala ström byggdes ut. Utsättningarna ger goda återfångster och laxen har stor betydelse för både yrkesfisket, fritidsfisket och turistfisket."

Länk:

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Nu vet man inte ifall inplantering av lax i Vättern kommer att ha någon större effekt. Man är väl mest rädd för att den ska konkurrera ut rödingen och det vore ytterst olyckligt.

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Tro mig, skall till mycket fisk om någon fiskart skall bli utrotad ur vättern. Varje senhöst går jag ner till Huskvarnahamn och kollar på rödinglek och det är mycket intressant. Sen 2km bort går man längs en å och kollar på öringens lek

Att plantera ut mer Lax i Vättern ser jag inte i dagsläget som något ont.

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av Lutt
          Tro mig, skall till mycket fisk om någon fiskart skall bli utrotad ur vättern. Varje senhöst går jag ner till Huskvarnahamn och kollar på rödinglek och det är mycket intressant. Sen 2km bort går man längs en å och kollar på öringens lek

Att plantera ut mer Lax i Vättern ser jag inte i dagsläget som något ont.
          De som väntar får se....

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Låter iofs lite knasigt för Vättern har redan en bra Laxstam.

Kommentar

• Göran Å
              Användare
              • December 2005
              • 1292

Utsläppta akvariefiskar

För många år sedan kunde man läsa i en Skövde tidning om en konstig fisk som hade metats upp ur en av sjöarna vid Skövde brukshundklubb. Det var bild på den.

Efter någon dag kom svaret som visade att det var en Afrikansk knivfisk som någon tydligen hade släppt ut i sjön.

Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Ursprungligen postat av Göran Å
                För många år sedan kunde man läsa i en Skövde tidning om en konstig fisk som hade metats upp ur en av sjöarna vid Skövde brukshundklubb. Det var bild på den.

Efter någon dag kom svaret som visade att det var en Afrikansk knivfisk som någon tydligen hade släppt ut i sjön.

Mvh Göran
                ...och av alla fiskar i den sjön var det just knivfisken som nappade. Hur stor är sannolikheten för det?

Kommentar

Arbetssätt...