Nybörjare/ombörjare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebias
    Användare
    • February 2009
    • 31

Nybörjare/ombörjare

Jag hade flera akvarier som barn och har haft akvarium, med sällskapsfiskar och till och med Pirajor, under åren. Har som mest haft ca 100 liter.
    Nu är jag på G igen efter ett uppehåll på ca 10 år.

Vattnet där jag bor nu, är perfekt för malawiciklider, säger djuraffären, som testat. Vi har egen brunn och mkt kalk i vattnet.

Då tänkte jag att det ju är enklast att välja fiskar som passar till vattnet, än att försöka förändra det. Jag tycker dessutom att det finns många fina och intressanta malawiciklider, efter att ha läst på om dem.

Nu har jag fått tag på ett begagnat 150-160 liters akvarium, med doppvärmare och pump. Pumpen är en Fluval 3 plus. Nu säger djuraffären att det inte räcker till malawiciklider, utan att jag måste köpa en golvpump för närmare en tusenlapp. Stämmer det och vad är det i så fall jag ska ha, eller kan jag komplettera det andra filtret, med ett till?

Tar tacksamt emot tips!

PS/ Hittade inget svar i starta-upp-akvarietråden/DS
  • Limmet
    Användare
    • January 2009
    • 51

I min mening behöver du inget ytterfilter (golvpump ). Däremot bör du kompletera med ett till innerfilter ja. Ett Fluval 3 plus pumpar 700 liter i timmen om jag inte minns fel. Så skaffa ett till likadant så har du 1400 liter i timmen. Alldeles lagom för ditt kar och malawiciklider! Rikta gärna om utblåsen mot ytan för extra syrerikt.

Lycka till!

Kommentar

• ebias
      Användare
      • February 2009
      • 31

Jamen det låter ju superbra om jag kan göra så, så slipper jag köpa ett jättedyrt..............
      Det stämmer precis att det blåser igenom 700l/h. Ska man sätta dem i var sitt hörn då, eller ska de blåsa åt samma håll?

Kommentar

• KuRtaN
        Användare
        • February 2008
        • 778

Hej kul att du börjar igen! : )

Du bör nog komplettera med en pump till men det behöver ju inte vara ngt för 1000:- det finns innefilter som duger för några hundralappar.
        Kolla runt på olika internetshopar t.e.x?
        Men det är som han i djuraffären säger, malawi vill ha bra flås i vattnet i karet!

// matte

Ursprungligen postat av ebias
        Jag hade flera akvarier som barn och har haft akvarium, med sällskapsfiskar och till och med Pirajor, under åren. Har som mest haft ca 100 liter.
        Nu är jag på G igen efter ett uppehåll på ca 10 år.

Vattnet där jag bor nu, är perfekt för malawiciklider, säger djuraffären, som testat. Vi har egen brunn och mkt kalk i vattnet.

Då tänkte jag att det ju är enklast att välja fiskar som passar till vattnet, än att försöka förändra det. Jag tycker dessutom att det finns många fina och intressanta malawiciklider, efter att ha läst på om dem.

Nu har jag fått tag på ett begagnat 150-160 liters akvarium, med doppvärmare och pump. Pumpen är en Fluval 3 plus. Nu säger djuraffären att det inte räcker till malawiciklider, utan att jag måste köpa en golvpump för närmare en tusenlapp. Stämmer det och vad är det i så fall jag ska ha, eller kan jag komplettera det andra filtret, med ett till?

Tar tacksamt emot tips!

PS/ Hittade inget svar i starta-upp-akvarietråden/DS
        Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• KuRtaN
          Användare
          • February 2008
          • 778

Oj, Limmet hann visst före : )

Ursprungligen postat av KuRtaN
          Hej kul att du börjar igen! : )

Du bör nog komplettera med en pump till men det behöver ju inte vara ngt för 1000:- det finns innefilter som duger för några hundralappar.
          Kolla runt på olika internetshopar t.e.x?
          Men det är som han i djuraffären säger, malawi vill ha bra flås i vattnet i karet!

// matte
          Over and out // Mathias

Kommentar

• ebias
            Användare
            • February 2009
            • 31

Tackar för svaren!
            Om man ska ha mycket nya grejer för att starta upp, vilken internetshop är billigast o bäst då? Är tyngre grejer, som stenar och grus billigare att köpa på djuraffären?

Kommentar

• Limmet
              Användare
              • January 2009
              • 51

Ett i varje hörn är nog bäst så samlas inte massa skit i ena hörnet.

Sen är det ganska bra med 2 olika filter då behöver du bara rengöra ett åt gången för att behålla nyttobakterier i karet.

Kurtan: Alltid bra när två ger samma råd... större chans det är bra då

Kommentar

• KuRtaN
                Användare
                • February 2008
                • 778

Stenar brukar jag plocka ute i naturen, tycker dom flesta stenar i butikerna ser så konstiga ut ihop med malawi... Men smaken är ju som.. ja

Tackar för svaren!
                Om man ska ha mycket nya grejer för att starta upp, vilken internetshop är billigast o bäst då? Är tyngre grejer, som stenar och grus billigare att köpa på djuraffären?
                Over and out // Mathias

Kommentar

• ebias
                  Användare
                  • February 2009
                  • 31

Ursprungligen postat av KuRtaN
                  Stenar brukar jag plocka ute i naturen, tycker dom flesta stenar i butikerna ser så konstiga ut ihop med malawi... Men smaken är ju som.. ja

Problemet är bara att jag i så fall måste vänta tills våren behagar komma till Jämtlandsfjällen.............
                  En halvmeter snö ligger och igår hade vi under 20 minusgrader, så det kan ta ett tag.

Kommentar

• Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

Det finns ett gäng billiga webbutiker för tillbehör. PWSS är en av dem, och han stödjer dessutom NCS genom att annonsera i tidningen och på hemsidan. När det gäller inredningsdetaljer, är det nog smidigast at köpa i djuraffär, om du inte kan plocka i naturen, eftersom du då kan se vad du köper. Sedan skall man inte vara alltför insnöad (personlig åsikt ) på att skapa biotopriktiga kar. Skapa ett landskap som du tycker är snyggt, och sedan kan du alltid göra om om du tröttnar. En del tycker det är snyggt med rosa grus och skeppsvrak, andra tycker det är snyggt med sand och stenar. Fiskarna bryr sig nog inte nämnvärt.
                    Ha så kul med uppbggnaden av karet, det är enligt mig den roligaste delen av alltihop!
                    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• ebias
                      Användare
                      • February 2009
                      • 31

Jag har nu fått igång akvariet. Går det att lägga ut en film här? Tyckte det blev sånt himla drag i karen.......... I och för sig visade det sig att det medföljande filtret var en fluval 4 plus och jag hade köpt till ett extra fluval 3 plus..

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

lägg upp filmen på you tube och länka till den!
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

Jag har nu fått igång akvariet. Går det att lägga ut en film här? Tyckte det blev sånt himla drag i karen.......... I och för sig visade det sig att det medföljande filtret var en fluval 4 plus och jag hade köpt till ett extra fluval 3 plus..
                          Det har ingen större betydelse att det är en 3:a och en 4:a blir bara mer fart i akvariet då...

Skall bli kul att se lite film... blir du medlem kan du lägga upp bilder här, samt får Ciklidbladet som är en utmärkt tidning!
                          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• ebias
                            Användare
                            • February 2009
                            • 31

Youtubefilm

Nu har jag lagt in filmen på Youtube;

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Verkar det vara för stormigt i karet, eller ska det vara en sådan fart och så bubbligt?
                            Senast redigerad av ebias; 09 February 2009, 20:57. Anledning: Ändrad riktning på tråden

Kommentar

Arbetssätt...