Sänka ph på enklast sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Sänka ph på enklast sätt?

    Jag har kommunalt vatten med ph 8,5 och kh ca 3-4. Om jag nu vill ha vatten med ph max 7 ,dvs surt, hur skall jag enklast då bära mig åt ?.
    Och då tänker jag kanske främst på vattenbyten, måste man behandla vattnet i en tunna bredvid ?
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Jag har kört med Amtra Trop som tyvärr slutat säljas i Sverige sedan Simontorp lades ned. Alternativet är väl till exempel:



    Med Amtra Trop testar du dig fram vid första tillfället så att du får koll på hur många milliliter du behöver per liter vatten. I fortsättningen tillsätter du bara Amtra Trop när du gör delvattenbyten. Jag har sänkt från drygt pH 8 till pH 6,7 och för mig innebär det att jag tillsätter 6 ml per 10 liter vatten vid veckobytena. Jag antar att Tetras produkt fungerar ungefär likadant.

    Edit: Hmmm ser nu att du har ganska lågt KH redan. Det vill du ju inte sänka för då får du ju väldigt instabilt och riskerar chocksänkning av pH rätt vad det är. Då vet jag inte om du törs använda produkten här ovan...
    Senast redigerad av Per B; 02 February 2009, 15:06.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • January 2008
      • 269

      #3
      Amtra Oak Bark Extract sänker pH't väldigt bra. PWSS säljer det bl.a.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • November 2005
        • 1294

        #4
        Ursprungligen postat av oaken
        Amtra Oak Bark Extract sänker pH't väldigt bra. PWSS säljer det bl.a.
        Jo men kan man inte använda något billigare, typ ättiksyra eller något annat
        från mataffären ???

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Jo men kan man inte använda något billigare, typ ättiksyra eller något annat
          från mataffären ???
          Är ingen kemist men tror spontant inte det är att rekommendera. Preparatet som jag nämnde sänker pH fort dessutom, det är inte som Amtra Trop där man måste använda lite mer. Jag brukar ha i runt 2 ml i 10 liter vatten för att få ner pH till runt 6. Och jag har i princip samma vattenvärden som du har från kranen.

          Fast om det är ett stort akvarium så blir det väl en del vid varje vattenbyte förstås.

          Googlade förresten på ättiksyra och risken blir nog att du får en riktig bakterieexplosion om du skulle använda det

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Jo men kan man inte använda något billigare, typ ättiksyra eller något annat
            från mataffären ???
            Fosforsyra. Det göder lite så det kan ge algblomningar. Du bör tillreda vattnet i en tunna och kanske också använda bikarbonat för att få det lite stabilare. De flesta har torv också eftersom det buffrar. Jag kommer inte ihåg vilket pH som är vettigt att lägga sig på men det är strags över 6 eftersom fosforsyrasystemet buffrar svagt där.

            Du sparar pengar men inte tid så har du inte en anläggning där du odlar svartvattenfisk så tror jag inte att det är värt besväret.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Kan bara hålla med Ola.
              Fosforsyra finns att köpa på Apoteket (dom tar hem på ett par dar). För en hundring får du syra som räcker hela livet. jag blandar en svag stamlösning i en glasflaska 1/100 och häller en liten mängd rätt i karet. O buffrar med en tesked bikarbonat. Det är ett litet pillande i början men är man bara försiktig och nogrann så är det relativt enkelt att komma fram till en bra hantering.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • February 2008
                • 778

                #8
                Jag kör med nylonstrumpa fylld med torv (akvarietorv) i filtret, det funkar kalas!
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • November 2005
                  • 1294

                  #9
                  Jo men får du inte lite häftiga ph-svängningar vid vattenbyte ??

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • February 2008
                    • 778

                    #10
                    Byter bara 1/3 del varje vecka.. verkar funka iaf.

                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Jo men får du inte lite häftiga ph-svängningar vid vattenbyte ??
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • November 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Kan bara hålla med Ola.
                      Fosforsyra finns att köpa på Apoteket (dom tar hem på ett par dar). För en hundring får du syra som räcker hela livet. jag blandar en svag stamlösning i en glasflaska 1/100 och häller en liten mängd rätt i karet. O buffrar med en tesked bikarbonat. Det är ett litet pillande i början men är man bara försiktig och nogrann så är det relativt enkelt att komma fram till en bra hantering.
                      Intressant, hur många liter är akvariet på ?. Jag kommer nog att använda din metod för jag har tröttnat på att mina kolglödstetror inte vill leka, så
                      jag gissar att jag måste sänka ph, kejsartetrorna leker glatt i kranvatten men
                      som sagt verkar kolglödstetrorna verkar vara lite mer kräsna.
                      Senast redigerad av HåkanM; 04 February 2009, 17:16.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #12
                        Mitt kar är på 540 liter, men viktigare än vattenvolymen är kranvattnets egenskaper. Är det ph-justerat och buffrat på kemisk väg (som mitt är) så krävs det bara en bråkdel syra gämfört om kranvattnet är hårt på naturlig väg.

                        Ett litet varningens tecken är att om du går under 6,0 i ph så kan nitrifikationsbakterierena slås ut o då kan du få problem på kort sikt.

                        Så att prova att sänka inte lägre än 6,5 till att börja med o se om du får igång lek med det ph-värdet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Kan bara hålla med Ola.
                          Fosforsyra finns att köpa på Apoteket (dom tar hem på ett par dar). För en hundring får du syra som räcker hela livet. jag blandar en svag stamlösning i en glasflaska 1/100 och häller en liten mängd rätt i karet. O buffrar med en tesked bikarbonat. Det är ett litet pillande i början men är man bara försiktig och nogrann så är det relativt enkelt att komma fram till en bra hantering.
                          Hej!
                          Kom bara ihåg att den som handhar syror som fosforsyra måste ha nödvändiga skydd för ögon och hud.
                          Hälsn Nils

                          Kommentar

                          • Johan W
                            Användare
                            • May 2004
                            • 266

                            #14
                            Om det inte är ett stort kar skulle jag rekommendera ca 1/3 regnvatten + torkade alkottar. Brukar ge ett mjukt och svagt surt (pH ca 6.5) vatten för mig (mitt kranvatten: mjuk-medelhårt, pH 8 cirka)

                            Kommentar

                            • algskraparn
                              Användare
                              • September 2006
                              • 159

                              #15
                              Jag antar att alla inlägg gäller om man har kalkfri inredning i akvariet?

                              Om man tex har engelsk sjösten och hålsten i karet, kommer det då att höja upp pH:t igen, jag tänker att det löser ut Calciumjoner som käkar upp H+?

                              Är det någon som har vetskap för hur det kan påverka, eller är det försumbart?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...