Bygga STORT akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeo
    Användare
    • April 2002
    • 17

    #16
    Jag har i början av strängen skrivit att jag bara ska ha en glasskiva och det är då inte bottenskivan jag pratar om =), utan den främre rutan (skulle bi ett jättetråkigt akvarium om man inte hade sågat hål i golvet eller något sånt). Det är också den som jag funderade över när jag frågade om man ska ta hänsyn till djupet (inte höjden).
    Ex ett akvarium som är 10 cm djupt (och tex 40 högt) kan ju inte ha samma tryckinverkan på frontrutan som ett som är 50 cm djupt.
    Mvh Jens

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • January 2003
      • 432

      #17
      Vattentrycket blir det samma (är alltså ett resultat av vattendjupet/höjden på karet), men det finns ju andra parmetrar att betänka! tyngd etc.

      Vänliga hälsningar

      F.H.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #18
        I ditt specifika fall blir längden på akvariet (frontglaset) en faktor att betänka/räkna med!




        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Buckshot Jones

          #19
          citat:
          Glaspriser per kvadratmeter: (Glasklart Uppsala)
          4mm 297kr
          6mm 559kr
          8mm 804kr
          10mm 1235kr
          12mm 1977kr
          15mm 3093kr
          19mm 4719kr

          Sen har jag en fråga angående tjockleken på glaset:
          Måste man inte ta hänsyn till akvariets djup och inte bara höjden, eller har det för liten inverkan?


          Jesus vilka priser
          Nog för att jag visste att det var dyrt hos glasmästerier men att det var sååå stor skillnad.
          För att jämföra så räknade jag fram vad jag gav för mitt 12mm:
          450 kr/kvm
          Hade jag köpt glaset hos denna firman så hade det kostat ca 13500 kr jämfört med 3000 som jag gav.
          Det verkar vara en lukrativ bransch.
          Det är inte konstigt att det byggs så få stora akvarier.

          Kommentar

          • Jeo
            Användare
            • April 2002
            • 17

            #20
            einar:
            En ruta som är 19mm tjock 4m bred och 80cm hög (skrev 60 förut men man vill ju ha mer hela tiden=),borde väl klara vattentrycket men jag är ganska säker på att man hur som helst måste ha stödlister runt glaset (om det var det du menade) det lär ju inte hålla ihop med endast silicon. Men om man kollar på dom stora offentliga akvarierna som finns så tycker jag att det oftast är snyggt gjort och det behöver inte vara alltför avancerat. Tänkte ju bygga in allt i en vägg så jag har att välja mellan att använda väggen som stöd (vilket ger en insjunken ruta) eller att ha nån typ av stålprofil som ram.

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

              #21
              ujuj, sicket kar!=)

              Får man bara fråga vad för fisk du ska ha i? en sak till=)
              har ni koll på vad allt detta kommer kosta?
              Karet kommer ju vara stort sdom ett rum om jag förstår mig rätt?
              Det är hiskligt kul att följa denna tråden ska ni veta=)

              Mvh Ola

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • January 2003
                • 432

                #22
                Det är skillnad på glas och glas!
                Glaset kommer i olika "klasser"! Därav de mycket stora prisskillnaderna antar jag. Det går med fördel att använda klass C, åtminstonde till mindre byggen. Däremot kan det vara stor variation i kvalitet på C därför kan det vara svårt för handlarna att prissätta C-glas/kvm, då de ibland blir tvugna att skära bort delar av skivorna pga. kvalitetsvariationerna.



                F.H.
                /Fredrik

                Kommentar

                • torb_
                  Användare
                  • February 2003
                  • 10

                  #23
                  Hmm... Om man bygger i betong borde man nog se till at ha lite armeringsjärn i. Man kann ju undvika rost på dessa genom att måla dem med våtrumsmatta eller nåt (fast, det e kankske giftigt... )... Med armeringsjärn borde du kunna skära ned lite på betongdimensionerna så får du lägre vikt...

                  -torb

                  Kommentar

                  • Buckshot Jones

                    #24
                    citat:
                    Det är skillnad på glas och glas!
                    Glaset kommer i olika "klasser"! Därav de mycket stora prisskillnaderna antar jag. Det går med fördel att använda klass C, åtminstonde till mindre byggen. Däremot kan det vara stor variation i kvalitet på C därför kan det vara svårt för handlarna att prissätta C-glas/kvm, då de ibland blir tvugna att skära bort delar av skivorna pga. kvalitetsvariationerna.



                    F.H.
                    Och vad har Pilkington Halmstad för klass på glaset?
                    Vad är det som skiljer på klasserna?
                    Jag kan tillägga att jag har inte sett några vågor, bubblor el annat i mitt glas.

                    Kommentar

                    • Hilding

                      #25
                      Kan ha missuppfattat men man ska nog inte skära ner för mkt på armerigsjärnen om man bygger i betong. Betongen i sig själv är inte så stark mot tryck det är armeringen som "syr ihop" allt ihop och jag tror inte man behöver vara direkt orolig för att armeringsjärnen ska rosta tar nog många år innan betongen har försvunnit så pass att vattnet träffar betongen, men varför inte använda betong snarlikt med den dom använder vid brobyggen den borde ju hålla för vatten??!

                      Hilding

                      Kommentar

                      • Jeo
                        Användare
                        • April 2002
                        • 17

                        #26
                        Hoppas det kommer att kosta under 50 lax.
                        Tänkte bygga ett eget öppet filter av betong med olika nivåer med olika filtermaterial. Filtret ska stå över akvariet så att det aldrig finns risk för läckage. som pump tänkte jag mig en biltema eller nåt liknande.
                        Det spelar nog inte så stor roll att amn kan spara ett par kilo när man bygger något av den här storleken, man måste ändå bygga det på ett betonggolv. Det är ju inte något man slänger upp på ett träbjälklag direkt. Men jag tänkte mig en grund av armerad leca och tegel som putsas och förstärks med betong och sist av allt lackas med denna lack:

                        Lysrampen ska vara i ett enda stycke som kan fällas upp ungefär som ett lock så att man kan komma ner och simma bland sina vänner =)

                        Tror nog att ett ganska stort gäng Malawi skulle trivas i ett sånt här kar

                        Kommentar

                        • Kenneth
                          Användare
                          • April 2002
                          • 277

                          #27
                          Jag vet inte hur bra pumparna på Biltema är, dock ska du nog tänka efter först innan du köper där. Oftast är den sortens pumpar gjorda för att arbeta stötvis och inte så länge, tex för att pumpa avloppsvatten eller liknande ut i systemet. Jag tror inte de är gjorda för att arbeta dygnet runt i 10 år som tex Eheim.

                          MVH
                          /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                          MVH
                          /Kenneth Johansson,

                          ordförande
                          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

                            #28
                            Tror nog som Kenneth att du bör satsa på pumpar av högre standard. Finns ganska många märke att välja på, inom saltvattenshobbyn använder man sig ofta av pumpar med stor kapacitet några vanlga märke är Deltec, ATK, Iwaki, Black Devil m.fl. Fast smakar det så....En Deltec pump på 6000l/h går nog loss på 3500-4000.
                            Dessutom är jag lite frågande till om glasskivor normalt finns i 4m skivor? Annars måste du ju special beställa och då går ju priset upp.

                            MVH
                            Mattias


                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • M.A

                              #29
                              Jag håller på att planerar för ett större akvarium, oftast är det bara höjden som avgör tjockleken på glaset, men blir det långt så tar man även med längden i beräkningarna.

                              Jag planerar att bygga ett med dessa mått:

                              Längd 250cm
                              bredd 80 cm
                              höjd 50-70cm

                              jag kommer att behöva antingen 8mm om jag gör det max 55cm högt ellet 10 om jag går det upp till ca 65-70cm

                              priset jag fick på 10mm var 1500kr inkl moms / Kvadrat meter

                              Mvh Marcus

                              Kommentar

                              • Jeo
                                Användare
                                • April 2002
                                • 17

                                #30
                                Tror snarare du behöver minst 10mm om det är 55 högt och minst 12mm om det är 70 cm högt. Har tagit det från en tabell jag hittade.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...