Bygga STORT akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeo
    Användare
    • April 2002
    • 17

    Bygga STORT akvarium

    Hejsan
    Jag har sedan en längre tid funderat och planerat att någon gång i framtiden bygga ett riktigt stort akvarium, minst 4m långt 2-3m brett och 1m djupt, med en frontglasskiva som är ca 60 cm hög och 4m bred. det ska alltså bara vara en glasskiva och hela akvariet ska stå i ett eget rum med glaset ut mot tex vardagsrummet. Nu undrar jag hur dom på tex Aqvaria och skansenakvariet löser det här. Vad använder dom för att göra resten av akvariet. Jag har funderat på betong,´men ska det i så fall gjutas eller kan man använda någon typ av block. sen e ju inte betong helt vattentätt så man måste väl lacka eller behandla på något annat sätt för att få det tätt. Skriv gjärna om ni vet hur det är gjort på tex aqvaria eller om ni har några egna ideer.
    (vore kul om det lev så stort att amn kunde snorkla i sitt eget akvarium =). )
    Mvh Jens

  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

    #2
    Man kan lämpligtvis "plasta" invändigt (oavsett grundkonstruktion) Det finns säkert någon form av tvåkomponentslack för det ändamålet du själv beskriver!

    Vänliga hälsningar


    F.H.
    /Fredrik

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      uj uj uj.va coolt . tänk bara att kolla hur golvet ser ut där du ska ställa det

      ------------------------
      720 liter

      8 M. maingano
      7 c.moori
      10 Azurus
      10 Röd rubin
      1+1Protomelas taeniolatus "fire blue"
      1 crystal r20 (940 L/h)
      1 st powerhead 802 med filtermattta

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        Då halva släkten har varit med å satt iordning aquaria skall jag eftersöka hur de har gjort, svar inom ett par dagar.

        Själv var jag för liten för att komma ihåg hur de gjorde när jag sprang omkring på arbetsplatsen :-)

        fish r friend

        Kommentar

        • elof
          Användare
          • May 2002
          • 225

          #5


          där har du en användbar länk.

          MVH Simon

          MVH Simon

          Kommentar

          • Ps.Daniel

            #6
            Tänk om ett sånt kar hade börjat läcka....panik....silicona om.

            MvH Daniel

            MvH Daniel

            Kommentar

            • elof
              Användare
              • May 2002
              • 225

              #7
              har du tänkt att byta vatten med hink, eller med slang?

              MVH Simon

              Kommentar

              • Jeo
                Användare
                • April 2002
                • 17

                #8
                En annan trevlig länk som jag fick från någon:

                orm:
                Vet du kanske hur dom har löst det med filter,belysning och såna grejer också på Aquaria?

                Jag tänkte sköta uppvärmingen med hjälp av vattenburen golvvärme i bottenplattan och akvariet ska ha ytavrinning + bottenpumpar. Jag planerar och ändrar mig hela tiden men jag har tid på mig, ska plugga klart och behöver troligen en villa för bygget också. Men planeringen e kul =).

                Kommentar

                • Jeo
                  Användare
                  • April 2002
                  • 17

                  #9
                  Funderade också på hur man kan sätta upp lysrampen. det blir ju en hel del lysrör och akvarielysrör e dyrt. Kan man använda typ hälften taklysrör för att dra ner kostnaderna. Vad finns det för rekomendationer?
                  Sen funderade jag på vattenpumpar. det krävs ju rätt så kraftiga sådana och dessa kommer ju att gå dygnet runt. Är tex Clas Ohlsons pumpar byggda för att klara det eller måste det specialbeställas någonstans?

                  Kommentar

                  • elof
                    Användare
                    • May 2002
                    • 225

                    #10
                    går nog med länspumparna dom har på biltema, dom hade nån som klarade 6000l/h för 300:-.

                    han ferid eller vad han heter som har discus-affärn i karlstad använder/använde en sån, och han sa att det funkade fint. och belysningen behöver ju inte täcka hela "karet", det blir ju en mindre sjö, så det är nog snyggare att ha några dunkla ställen och så.

                    / Simon

                    MVH Simon

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      #11
                      Metallhalogen med kompletterande lysrör för att få "rätt" färger enligt tycke å smak är nog att rekomendera.

                      På aquarias regnskogsdel så leds vattnet till stora tankar bakom med bland annat stora sandfilter om jag inte missminner mig. Skall försöka få reda på mer info idag.

                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Jeo
                        Användare
                        • April 2002
                        • 17

                        #12
                        Man måste väl på något sätt skydda belysningen från fukt?
                        Vad är metallhalogen, hur funkar det och är det dyra grejer?

                        Har bett en glasfirma om en prislista över tjocka glasskivor, återkommer med uppgift i denna sträng när jag fått den.

                        Kommentar

                        • Jeo
                          Användare
                          • April 2002
                          • 17

                          #13
                          Glaspriser per kvadratmeter: (Glasklart Uppsala)
                          4mm 297kr
                          6mm 559kr
                          8mm 804kr
                          10mm 1235kr
                          12mm 1977kr
                          15mm 3093kr
                          19mm 4719kr

                          Sen har jag en fråga angående tjockleken på glaset:
                          Måste man inte ta hänsyn till akvariets djup och inte bara höjden, eller har det för liten inverkan?


                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • January 2003
                            • 432

                            #14
                            citaten har jag en fråga angående tjockleken på glaset:
                            Måste man inte ta hänsyn till akvariets djup och inte bara höjden, eller har det för liten inverkan?
                            Öhhh ... är det jag som har läs och skrivsvårigheter? Är höjden du nämner detsamma som vattendjupet!? Och djupet är... ööhh, djupet 3D-sett!?!?!?? ... det blir förvirrande när man pratar vatten/djup. Om det är som jag förmodar så har du helt rätt, man måste även ta viss hänsyn till bottenskivans storlek s.a.s. (man måste tänka på att med stor bottenyta blir det väldigt mycket tyngre med grus/stenar o dyl.) Det finns diagram som talar om vilken glastjocklek som krävs beroende av alla 3 måtten det inbegriper. (höjd,längd,djup)

                            Vänliga hälsningar

                            F.H.
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • einar

                              #15
                              Jag såg en monter på en husdjursmässa där utställaren, ett företag som byggde akvarier av glasfiberarmerad plast med en frontruta av ngt. slags plexiglas (enligt uppgift samma glas som skansenakvariet har i sina "nya" korallrevs/haj akvarier), sålde stora akvarier (750 liter och uppåt).
                              Dyrt, jag tror de tog 17000,- styck.
                              Men glasfiberarmerad plast kan nog vara fint, garanterat lättare än betong, burken blir som formgjuten så man slipper fogar som släpper. Det är ju även okänsligt för stenstaplar och dylikt. frontrutan limmas på insidan så att den "trycks" fast av vattnet. Men jag misstänker att det är just frontrutan i sitt speciella plexi material som kostar...Jag vet inte om en 4 meter lång ruta av glas överhuvudtaget håller för allt vatten.(Den lär bukta så in i h-vete om man inte har en massa fula stödlister). Tyvärr kommer jag inte ihåg vad firman hette.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...