If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Letar 1-2st storbladiga växter ska gärna vara biotopriktiga med amazonas. Helst ska de gilla svagt ljus har inget dunder ljus i det karet och så ska de klara L malar.. Detta kanske är en omöjlighet
Känner inte till någon växt som är biotopriktig i det sammanhanget. En del L-malar kör även ner Anubias, som torde vara det tåligaste som finns. Anubias är det enda tipset jag har att komma med enligt det du beskriver. Tåliga, kräver måttligt med ljus och de flesta fiskar lämnar dem ifred. MEN. De kommer från Afrika.
Svärdsplantor av vilket släkte som helst brukar gå fetbort till alla L-malar, även om jag inte testat alla kombos. Dessutom gillar i princip alla svärdsplantor hyfsat med ljus eller mer.
Månne kan du testa med någon Cryptocoryne, men de har relativt mjuka blad så L-malarna kanske klipper dem. De kräver sällan mycket ljus och kommer från Asien.
Svärdsplantor av vilket släkte som helst brukar gå fetbort till alla L-malar, även om jag inte testat alla kombos. Dessutom gillar i princip alla svärdsplantor hyfsat med ljus eller mer.
Jag har haft svärdsplantor utan problem med Ancistrus, Otocinclus, Farlowella och den där vanliga stora plecon. Kör man växtnäring så är svärdsplantor lätta och tåliga.
Jag har haft svärdsplantor utan problem med Ancistrus, Otocinclus, Farlowella och den där vanliga stora plecon. Kör man växtnäring så är svärdsplantor lätta och tåliga.
Exakt. Jag har svärdplantor med gödning i botten ett enda klent lysrör från Classe Olsson och en massa ancistrus. Visst äter de upp nåt blad här och där, men det kommer nya.
Exakt. Jag har svärdplantor med gödning i botten ett enda klent lysrör från Classe Olsson och en massa ancistrus. Visst äter de upp nåt blad här och där, men det kommer nya.
Exakt så har jag haft det och de har knökat hela akvariet fullt så att inget ljus kommit ner på botten och täckglaset pressats upp. Jag har endast gödslat med järn (gödning i botten, ingen koldioxid). Akvariet jag beskriver nu var på 200 liter och hade ett tre rör.
Svärdsplantor kan vara antingen eller. tidvis har jag lyckats bra med dem utan några större ansträngningar. I andra fall har det inte funkat alls trots näringstillsatser. Jag tror att det beror mycket på vattnet från kranen. Här i Lund är det 0 näring i vattnet och utan tillsatser växer svärdplantor då inte alls.
....fast anubias kräver ingen extra näring. Sätter man inte till näring till svärdsplantor dör de på nolltid.
Men Cichlidaholic önskar att de "ska gärna vara biotopriktiga med amazonas". Annars är nog javaormbunke det självklara valet även om vissa firrar äter dem.
Har testat svärdsplantor för dock inte i den här burken och då dog de bort men de fick ingen näring. Det är alltså järntillskott de behöver? Får testa det då Har inte jätte många vanliga ancistrus kvar i karet utan det är mest andra L malar.. Skulle ju kunna slänga på en metalhalogen 150w och dubbla t5 rör Då borde de få ljus med.
Har testat svärdsplantor för dock inte i den här burken och då dog de bort men de fick ingen näring. Det är alltså järntillskott de behöver? Får testa det då Har inte jätte många vanliga ancistrus kvar i karet utan det är mest andra L malar.. Skulle ju kunna slänga på en metalhalogen 150w och dubbla t5 rör Då borde de få ljus med.
Var de nya bladen ljusa och förkrympta? Typisk järnbrist. Jag skulle föreslå en vanlig gödning som innehåller järn, men jag har aldrig testat med PMDD vilket säkert "alla" kommer föreslå nu.
Och undvik koldioxid om det är fiskarna som du tänkt att hålla i första hand och växterna är en "inredningsdetalj".
Kommentar