Har sett att flera kör med Thera A till sina troffar. Ser också att det säljs en ciklid formula, Frågan är då varför ni väljer just Thera A, då det finns en speciell ciklid formula? Är det pga att Thera A har Non-medicated Anti-parasitic innehåll?
Nls
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Thera A har högre % vitlök i sig. Jag varierar mellan Thera A och Grow till mina fiskar. Grow håller högre proteinhalt än övriga(50%)Petrochromis biten! -
Vad jag kan se på (NLS hemsida) innehåller Thera A mer % av fett än Cichlid Formula.
Hälsningar
/Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Jag gör det enkelt för mig: Stora fiskar=Ciklid Formula, små fiskar= Thera A. Med andra ord får mina troffar Ciklid Formula men jag brukar slänga i någon nypa Thera A för att de små ynglena ska slippa försöka ta föda som är lika stora som de själva.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Hej. har läst att många matar troffar med NLS men vart köper man det? Är det bättre att mata med NLS en egen gjord räkmix?Kommentar
-
Jag köper den från ojzoo. här har du länk
Senast redigerad av Falköping Andreas; 28 January 2009, 23:11.Kommentar
-
Vilken
storlek kör du på ciklid formula resp Thera A?Kommentar
-
Thera A är inte ett basfoder, fisken får lätt lite fel proportioner om man matar längre perioder och lite för mycket. Använd det för att få lek konditionpå fisk eller för att bygga upp en fisk som halkat efter i kondition.
Underhålls foder är All PURPOSE FORMULA och CICHLID-FORMULA som verkar vara exact samma foder enligt alla specar.
Thera A innehåller väldigt lite spirulina och karoteiner, så att dra upp fisk med rött i blir inte så bra med Thera A.
En ciklid som är i bra kondition fungerar bäst på CICHLID FORMULA, malawi och troffar pratar jag om nu.Kommentar
-
Jag
Thera A är inte ett basfoder, fisken får lätt lite fel proportioner om man matar längre perioder och lite för mycket. Använd det för att få lek konditionpå fisk eller för att bygga upp en fisk som halkat efter i kondition.
Underhålls foder är All PURPOSE FORMULA och CICHLID-FORMULA som verkar vara exact samma foder enligt alla specar.
Thera A innehåller väldigt lite spirulina och karoteiner, så att dra upp fisk med rött i blir inte så bra med Thera A.
En ciklid som är i bra kondition fungerar bäst på CICHLID FORMULA, malawi och troffar pratar jag om nu.
Frågar massor om det mesta när det gäller mitt kommande införskaffande av troffar Vill vara så väl förebredd jag kan bli när det gäller foder, mediciner och allmän skötsel av dessa vackra troffar.Kommentar
-
Man behöver inte krångla till det. Köper du VF troffar som precis landat, kör Thera A en period eftersom mer eller mindre alla VF har parasiter.
Sen efter det så är det bara köra på med CICHLID FORMULA, vill dom inte lså variera in lite Thera A för att simulera till lek. Han som tillverkat fodret har ju gjort ett komplett foder enligt hans egna studier, blandar du ut fodret med annat så få du en sämre effekt. det är inte till för att blandas ut med annat eftersom balansen blir då fel.
Det är inte helt enkelt att sätta ihop ett komplett foder och har man ingen kunskap i ämnet så tycker iaf jag att det är bättre att lita på någon som vet vad han gjort.
Man ser ofta på räkmix uppfödda fiskar, underbett, fettsammlingar udner huden på konstiga ställen och en del andra skumma saker just för att sammansättningen mellan alla olika ämnen har blivit fel.
Nu finns det ju 1000 olika varainter på att göra räkmix, vissa fungerar bättre och vissa sämre beroende på balansen av ingredienserna.
Jag har matat 4 troffe grupper exklusivt med CICHLID FORMULA i ca 4 månader, inget annat och det fungerar väldigt bra, långt över vad jag trodde.
Det händer en del i fiskens organ med beroende på foder, lite senare efter sommaren kommer vi få se resultat av det efter en genomgång av fiskens organ. So far so good.Kommentar
-
Ok
Man behöver inte krångla till det. Köper du VF troffar som precis landat, kör Thera A en period eftersom mer eller mindre alla VF har parasiter.
Sen efter det så är det bara köra på med CICHLID FORMULA, vill dom inte lså variera in lite Thera A för att simulera till lek. Han som tillverkat fodret har ju gjort ett komplett foder enligt hans egna studier, blandar du ut fodret med annat så få du en sämre effekt. det är inte till för att blandas ut med annat eftersom balansen blir då fel.
Det är inte helt enkelt att sätta ihop ett komplett foder och har man ingen kunskap i ämnet så tycker iaf jag att det är bättre att lita på någon som vet vad han gjort.
Man ser ofta på räkmix uppfödda fiskar, underbett, fettsammlingar udner huden på konstiga ställen och en del andra skumma saker just för att sammansättningen mellan alla olika ämnen har blivit fel.
Nu finns det ju 1000 olika varainter på att göra räkmix, vissa fungerar bättre och vissa sämre beroende på balansen av ingredienserna.
Jag har matat 4 troffe grupper exklusivt med CICHLID FORMULA i ca 4 månader, inget annat och det fungerar väldigt bra, långt över vad jag trodde.
Det händer en del i fiskens organ med beroende på foder, lite senare efter sommaren kommer vi få se resultat av det efter en genomgång av fiskens organ. So far so good.
Börjar med odlad fisk då jag inbillar mig efter alla råd och det jag läst att det verkar enklast att börja så, och inte att förglömma=billigare än VF. VF blir det när jag "tränat" på odlat och känner mig modig nog att köpa VF
Det blir intressant att höra hur det står till med fiskarnas fysik efter ett år med enbart nls.Kommentar
-
jag har efter en blygsam månad fodrat mina riftlake ciklider NLS-ciclid formula, och till min min förvåning märker en viss vitalitet och trivsel som faktiskt är nåterbar..vi får se som sagt under en längre utvärdering får jag återkommaTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Baskat intressanta iakttagelser Deelay! Seriöst!
Personligen har jag mer å mer gått över till en traditionell rätt grön troffe-mix (med lite NLS Grow i). Främst för att jag tyckte det ser trist ut att de ser så magra/urskitna ut (man matar ju så lite). Kan inte hjälpa det men jag e svag för om troffarnas hela tarmsystem e packat med skit )
Har eg inga andra invändningar mot NLS Cichlid Formula. Jo, vid övermatning under en längre tid så blir de mörkt matta i färgerna (pga spirulinan?). Fast det e väl bara jag som skulle komma på iden att kolla upp nåt sånt...
Återigen, känns skönt att nån man sedan tidigare känt förtroende för gör en mer djupanalyserande granskning av, som i detta fall, en "snackis" som NLS.
Ryggdunk Niklas! !!!"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Janne, vad jämför du med för foder och på vilken fisk har du sett fenomenet?
Hälsningar
/Johan3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
För min del märker jag ingen större skillnad med NLS i jämförelse med AN Excel. För troffarna fick jag lite problem med foder övergången varför jag återgick till Supervit. I malawikaret (kört NLS ca 3 månader) tycker jag mig märka en viss ökad aktvivering, men inga skillnader i färg, lekvillighet etc förutom hos praktbotiorna som jag inbillar mig har fått en kraftfullare färg.
Med detta i åtanke och att priset mer än det bubbla på AN Excel tycker jag inte det är NLS är värt pengarna och kommer inte köpa mer när burken är slut.//RobertKommentar
Kommentar