Elitserien börjar dra ihop sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

    #31
    När vi ändå pratr köpelag så är väl idag alla lag mer elle rmindre köpelag ur aspekten att det faktiskt är pengarna och ekonomin som styr.

    Har man mer pengar och större budget medger det inköp av spelare utifrån. Har man mindre budget så använder man sig istället av inhemska produkter i större utsträckning som då inte kostat klubben särskilt mycket från början, utan börjar kosta/kräver mer pengar då de visar hur duktiga och viktiga de är för sitt lags segrar. Då är de aktuella att byta klubb, och klubben kan tjäna en och annan krona på dem.

    Självklart förespråkar jag användandet av eget material för att det oftast stärker ett lag snarare än dessa legoknektar som kommer på kortare visiter (artistkontrakt), men samtidigt så tillför de en del också. Ett lag som har ungdomsverksamhet ser jag alltid som ett lag som bör respekteras framför ett som bara har A-lags verksamhet.

    Tror tyvärr att det bara är att inse att hockeyn är en pengamaskin som styrs av intäkter (publik) och utgifter (mer eller mindre dyra spelare). Får man problem med ekonomin eller presterar sämre under längre tid, så blir det en negativ cirkel som då påverkar hela verksamheten.

    Visst vore det synd om ett av de få lagen från söder skulle försvinna, men känner jag Percy mfl. rätt så finns det nog fortfarande en del planer att sätta i verket, som inte presenterats ännu. Förvisso har man nu blivit av med en del dyra spelare, och kanske är det just det som är målet? I natt stänger transferfönstret och därefter tror jag att vi kommer att bli varse om deras planer.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

      #32
      Hur många hade Luleå i Jvm ja bara undrar HV71 hade såklart en massa junisar men de var fostrade på Island för HV är ett köpeslag och kan aldrig få några egna produkter.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #33
        Kloka tankar ni för fram!

        Lutt, att Luleå inte har många lirare i JVM är för mig en gåta. Exempelvis förra året då Modig hade bästa räddningsprocenten i hela Elitserien men ändå inte kom med. Även då hade vi i särklass den bästa backen i sin årskull, Robin Olsson. Inte heller han fick vara med.

        Samma sak gäller egentligen A-landslaget. Det tog alltså en skada på en Linköpingslirare och ett nejtack från Foppa för att BÅ skulle ringa upp Linus Omark.

        Luleå-Pölsan 5-0 ikväll...Harju med 4 mål och 1 assist. Också en gåta varför den killen inte är med i Landslaget. Men samma sak där, spelar ingen roll hur bra de är i Luleå. Vi är inga favoriter vid uttagningarna

        Oj vilken härlig kväll/natt detta har varit. Kan leva med att jag tippade fel resultat.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

          #34
          Norrlandslagen går bra, då är det tyst i den här tråden


          Dags för omstart efter den meningslösa landskampen. Kul ändå att Omark glänste fastän han fick lira i en lite ovan position.

          Ikväll är det mot Djurgården som Luleå ställs mot. Matchsponsor är Luleå Kommun och det beräknas flyga ner ett hundratal supportrar, plus en hel del Lulebor bosatta i Stockholm., räkna med invasion. Dags att sjunga ut djurgårdsklacken. Matchen då? Ja, DIF är ju skräckmotståndare, förutom den första matchen så har vi förlorat varje gång. Är stensäker på kryss ikväll.

          3-3
          Mvh Alex

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • November 2005
            • 1294

            #35
            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Norrlandslagen går bra, då är det tyst i den här tråden


            Dags för omstart efter den meningslösa landskampen. Kul ändå att Omark glänste fastän han fick lira i en lite ovan position.

            Ikväll är det mot Djurgården som Luleå ställs mot. Matchsponsor är Luleå Kommun och det beräknas flyga ner ett hundratal supportrar, plus en hel del Lulebor bosatta i Stockholm., räkna med invasion. Dags att sjunga ut djurgårdsklacken. Matchen då? Ja, DIF är ju skräckmotståndare, förutom den första matchen så har vi förlorat varje gång. Är stensäker på kryss ikväll.

            3-3
            Fick en ide, kan vi inte använda alla dessa resenärer som kurirer för transport av ciklider från Stockholm till Luleå ??, det ryms en hel del i några hundra incheckade resväskor, Handlar vi mycket får vi säkert "Luleå rabatt" av
            CF.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

              #36
              Ursprungligen postat av Alexander Ylipää

              Ikväll är det mot Djurgården som Luleå ställs mot. Matchsponsor är Luleå Kommun och det beräknas flyga ner ett hundratal supportrar, plus en hel del Lulebor bosatta i Stockholm., räkna med invasion. Dags att sjunga ut djurgårdsklacken. Matchen då? Ja, DIF är ju skräckmotståndare, förutom den första matchen så har vi förlorat varje gång. Är stensäker på kryss ikväll.

              3-3
              Får ni oavgjort ska ni vara oerhört ödmjuka och tacksamma. Jag tror dock (och hoppas på) att ni får storstryk i kväll!

              //Hedervärd Djurgårdare
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

                #37
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Får ni oavgjort ska ni vara oerhört ödmjuka och tacksamma. Jag tror dock (och hoppas på) att ni får storstryk i kväll!

                //Hedervärd Djurgårdare
                Tyvärr fick du ju rätt i detta Per...men nu börjar ju Elitserien rätta till sig efter att Färjestad först utklassat/kört över (välj själv) Frölunda och sedan dyngat till Linköping rejält därefter!

                Jag håller på Leksand i grunden...men då dessa först nästa år kommer spela i Elitserien...så är inte valet svårt vilka det blir som favoriter istället. Åtminstone inte när motståndet kommer från Göteborg!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

                  #38
                  Nu börjar det kännas lite lugnare som Brynäsare. Efter matchen mot Frölunda började åtminstone jag titta neråt mot de där två hemska sista platserna. Efter två stabila insatser, och sex härliga poäng mot Linköping och Rögle ser det bra ut. Nu känns det t.o.m. som om slutspelet är inom räckhåll. Det blir fem riktigt spännande omgångar på slutet....

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    #39
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Nu börjar det kännas lite lugnare som Brynäsare. Efter matchen mot Frölunda började åtminstone jag titta neråt mot de där två hemska sista platserna. Efter två stabila insatser, och sex härliga poäng mot Linköping och Rögle ser det bra ut. Nu känns det t.o.m. som om slutspelet är inom räckhåll. Det blir fem riktigt spännande omgångar på slutet....

                    /Jocke
                    Ja, Brynäs vill vi absolut ha kvar i Elitserien - ett av de klassiska lagen. Men de kan ge sjutton i att klå Färjestad och lite synd var det att din säkerhet/trygghet skulle komma på bekostnad av Rögle (som jag gärna ser kvar!)...men, men...den enes bröd, den andres död!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

                      #40
                      Ursprungligen postat av joe
                      Ja, Brynäs vill vi absolut ha kvar i Elitserien - ett av de klassiska lagen. Men de kan ge sjutton i att klå Färjestad och lite synd var det att din säkerhet/trygghet skulle komma på bekostnad av Rögle (som jag gärna ser kvar!)...men, men...den enes bröd, den andres död!
                      Jo, det är ju så. Det är iof inte kört för Rögle även om de hamnar i Kvalserien. Personligen tror jag inte att Kvalserien kommer hålla samma klass i år som förra året. Det gynnar onekligen lagen som kommer från Elitserien. Känns som om det bara är Leksand som kan hota, och SSK är onekligen helt under isen.

                      En vinst till för BIF så är jag 100% säker, men jag tror faktiskt det räcker med de poäng de har nu även om det är 15 poäng kvar att kämpa om. Men det vore onekligen kul med slutspel. Får hoppas att Modo och DIF inte reser sig i tredje nu...

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

                        #41
                        Måste säga att jag är impad av DIF:s sista period. Jävligt starkt att gå in och göra 4 mål när man ligger under med 0-1. Backlund jobbade iof inte ihjäl sig på ett av målen, men starkt i alla fall.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

                          #42
                          Mmm, jag tror DIF kan gå hur långt som helst i år. Frågan är vad de pysslade med tidigare under säsongen?
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • April 2007
                            • 1147

                            #43
                            ja jag hejar på frölunda indians så klart !!!!!!! ser den klart slutspel..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

                              #44
                              Ursprungligen postat av classe
                              ja jag hejar på frölunda indians så klart !!!!!!! ser den klart slutspel..

                              Japp, och vi möter er mer än gärna i en kvartsfinal
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • Himma
                                Användare
                                • October 2007
                                • 23

                                #45
                                Jag håller med Classe sm-guld!!!! men glöm inte bort att Troja är på väg mot kvalserien uppåt.
                                Det är kul när det är skoj för då är det roligt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...