Ciklidbladet har skickats till tryckeriet - Hög tid att betala medlemsavgiften!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #31
    Okej
    tidningarna har fått etiketter o är staplade i lådor
    posten kommer på Torsdag o hämtar
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #32
      Och är i brevlådan på Tisdag!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • November 2003
        • 1585

        #33
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Och är i brevlådan på Tisdag!
        Ja det kan vara troligt att den når ut tills på tisdag men vissa kan nog få den på måndag och andra på onsdag. Toppen att Akvarielagret kunde adressera så snabbt att tidningarna kunde skickas redan den här veckan....nu kan vi alla se fram emot lite trevlig läsning...
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #34
          Ursprungligen postat av Byttorp
          Ja det kan vara troligt att den når ut tills på tisdag men vissa kan nog få den på måndag och andra på onsdag. Toppen att Akvarielagret kunde adressera så snabbt att tidningarna kunde skickas redan den här veckan....nu kan vi alla se fram emot lite trevlig läsning...
          Det är så sant - heder åt de som jobbat och stor förväntan i början av nästa vecka då alltså!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #35
            Ursprungligen postat av Anders i Askim
            Hej!
            En fundering: i dessa miljötider när akvarier skall släckas 1 tim för miljöns skull
            varför trycks då tidningen i Tjeckien?
            Enbart av ekonomiska skäl.
            Som Micke skriver så trycktes tidningen "först" (trycktes även på andra ställen långt tidigare) i Örnsköldsvik - detta pga att dåvarande redaktören Roger Häggström jobbade på ett tryckeri där.
            När Roger försvann var det inte längre så ekonomiskt fördelaktigt att trycka där utan vi flyttade tryckningen till Tjeckien (till det företag som jag anlitar för att trycka mina böcker). Detta var också i samband med att jag blev ordförande och redaktör.
            Vi letade dock då också febrilt efter ett svenskt företag som kunde trycka och tog därför in offerter från åtskilliga företag. Vi hittade då ett företag i Växjö som var åtskilligt billigare än alla andra (och även bara ca. 20% dyrare än tjeckerna). Dessa visade sig dock vara mycket svåra att jobba med och varenda gång hittade de en massa felaktigheter som de måste korrigera för att kunna trycka. För varje fel de rättade tog de hutlöst betalt. Så i praktiken blev det långt dyrare än 20% att trycka där. Tjeckerna är väldigt proffsiga och man kan lita på dom så därför bytte vi tillbaka till dom igen.
            Vid ett senare tillfälle tryckte NCS ett rejält gäng med affischer och även då tog vi in offerter från en rejäl bunt med företag i Sverige - ett företag i Partille stack då ut rejält genom att vara klart billigare än de andra och vi beställde genom dom. För att kolla begärde jag då in en offert från dom även på Ciklidbladet, men de visade sig vara 60% dyrare.

            Så man kan nog räkna med att tryckkostnaden kommer att stiga med ca. 50% om man flyttar till ett svenskt tryckeri.
            Dock så tycker jag att det kan vara värt att att återigen göra en koll med lite svenska tryckerier om vad det kan kosta - kanske är prisbilden en annan idag än vad den var när jag satt i styrelsen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #36
              Ursprungligen postat av Micke
              1. Hur distribueras tidningarna bäst till medlemmarna? (Vilket jag också vet att man tittar på.) Idag körs tidningarna från Tjeckien till Stockholm där de etiketteras. Hade man kunnat fixa detta redan på tryckeriet skulle det både spara arbete och miljö. Men det finns en del problem med den lösningen också.
              Tryckeriet i Tjeckien kan inte fixa detta.

              Kommentar

              • palleh
                Användare
                • December 2006
                • 704

                #37
                Lägger in en liten ändring här angående min artikel i senaste CB: Dem två bilder där det står Protomelas fenestratus är i själva verket Protomelas virgatus och inte fenestratus samt att Copadichromisen jag inte visste namnet på är en Copadichromis insularis tagen vid Chinyamwezi ön
                http://picasaweb.google.com/palleph

                Nya bilder laddas upp hela tiden


                Mvh Patrik

                Kampfisk!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #38
                  Ursprungligen postat av palleh
                  Lägger in en liten ändring här angående min artikel i senaste CB: Dem två bilder där det står Protomelas fenestratus är i själva verket Protomelas virgatus och inte fenestratus samt att Copadichromisen jag inte visste namnet på är en Copadichromis insularis tagen vid Chinyamwezi ön
                  Kommer med i nästa CB!
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 08 May 2009, 10:39.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...