Ciklidbladet har skickats till tryckeriet - Hög tid att betala medlemsavgiften!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

    • April 2002
    • 4168

    #16
    Då var en tråd inlagd även på Zoopet. Någon som hänger på andra forum? Lägg gärna in info där.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      #17
      Nu ligger det på diskussidan med http://www.ndss.se/viewtopic.php?f=111&t=5308
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Hej och Tack!

        Det har visat sig att jag inte riktigt har haft tid den här gången så posta väldigt gärna info på andra sidor!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem

          • April 2002
          • 4168

          #19
          Kan någon lägga in på övriga nordiska sidor? Jag är dålig på att besöka dem själv.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            Nu har jag lagt in det på danskarna sida cichlids.akvariefisk.dk
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #21
              Ciklidbladet plockades igår upp från tryckeriet i Tjeckien och är nu på väg till Sverige.

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1295

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ciklidbladet plockades igår upp från tryckeriet i Tjeckien och är nu på väg till Sverige.

                Härligt ett nytt nummer på väg till oss akvarienördar........

                MvhGöran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • February 2008
                  • 1032

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ciklidbladet plockades igår upp från tryckeriet i Tjeckien och är nu på väg till Sverige.
                  Hej!
                  En fundering: i dessa miljötider när akvarier skall släckas 1 tim för miljöns skull
                  varför trycks då tidningen i Tjeckien?
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

                    #24
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Hej!
                    En fundering: i dessa miljötider när akvarier skall släckas 1 tim för miljöns skull
                    varför trycks då tidningen i Tjeckien?
                    Förmodligen är väl den bistra sanningen att vi inte skulle kunna ha en sådan fantastisk medlemstidning om den trycktes i Sverige p.g.a. kostnaderna....

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

                      #25
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Förmodligen är väl den bistra sanningen att vi inte skulle kunna ha en sådan fantastisk medlemstidning om den trycktes i Sverige p.g.a. kostnaderna....

                      /Jocke
                      Intressant fundering... vad skulle extra kostnaden bli för att trycka den i Sverige i samma kvalitet? Men då bör ju pappret vara från Sverige också... jag menar att om tryckeriet i Tjeckien använder Tjeckiskt papper och tryckeriet i Sverige använder papper från Kina så blir ju knappast det mer miljövänligt.

                      3, 5, 10, 25, 50, 100 kr?

                      Handlar det om fem kronor per ex gånger fyra nummer så blir det 20 kr extra i medlemsavgift... skulle det vara avgörande för ett medlemskap? Jag har kollat el förbrukninngen på mitt kar och det ligger på mellan 1200 till 1500 kr per år.

                      Red.
                      Hur som helst ser jag fram emot det första nummret 2009! Det ser spännande ut och det har varit ett nöje att läsa mina första fyra nummer från 2008.

                      Off topic.
                      Nu i februari har jag haft akvarie i ett år och det ser faktiskt ut som att det kommer att fortsätta finnas framöver!
                      Senast redigerad av Peter_A_F; 08 February 2009, 01:51.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #26
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Hej!
                        En fundering: i dessa miljötider när akvarier skall släckas 1 tim för miljöns skull
                        varför trycks då tidningen i Tjeckien?
                        Bra att man börjar ifrågasätta sånt här, det visar att Earth hour har effekt .

                        Tidigare trycktes CB i Växjö och innan dess i Örnsköldsvik. Även de orterna kräver transport till Stockholm varifrån utskicket sker. Skälet att tryckeriet i Tjeckien valdes var inte bara ekonomiskt utan även att det är ett bra tryckeri som fungerar väldigt bra. Det ska förstås inte hindra att man håller koll på vilka tjänster man kan få på närmre håll.

                        Oavsett vilket så får man nog acceptera att en trycksak som ska distribueras till medlemmar som bor över ett geografiskt stort område har en påverkan på miljö och klimat. Annars får vi ha en digital medlemstidning istället. Det man kan göra är att minska effekterna så mycket det går. Några saker att fundera på är:

                        1. Hur distribueras tidningarna bäst till medlemmarna? (Vilket jag också vet att man tittar på.) Idag körs tidningarna från Tjeckien till Stockholm där de etiketteras. Hade man kunnat fixa detta redan på tryckeriet skulle det både spara arbete och miljö. Men det finns en del problem med den lösningen också.

                        2. En kompensering av transporten Tjeckien - Stockholm med utsläppsrätter skulle om jag räknat rätt kosta 580:-/nummer.
                        4 nummer x 580:- = 2320:- / 1000 medlemmar = 2,32:- per medlem och år. Då kompenserar vi för hela transporten, jag misstänker att lastbilen har annan last också.

                        3. Tidigare var CB svanenmärkt, dvs papper och produktion uppfyllde kraven för svanenmärkning. Det kanske är något man bör sträva efter igen?

                        Man måste också tänka på att NCS har väldigt mycket administrativt arbete som utförs av några få personer på ideell basis.
                        Senast redigerad av Micke; 08 February 2009, 20:33.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • August 2002
                          • 8616

                          #27
                          Snart kommer det nog också en bild av CB 1 på Första sidan.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Markie
                            Användare
                            • September 2008
                            • 512

                            #28
                            En fundering jag har.Om man vill nytja sin ncs rabbat och inte hunnit få sitt nya kort för 2009. Gäller det gamla tills det nya har kommit?

                            //Niklas

                            Kommentar

                            • Byttorp
                              Användare
                              • November 2003
                              • 1585

                              #29
                              Ursprungligen postat av jemmba
                              En fundering jag har.Om man vill nytja sin ncs rabbat och inte hunnit få sitt nya kort för 2009. Gäller det gamla tills det nya har kommit?

                              //Niklas
                              Tjenare, kortet är på väg ut inom kort.... Prata med affären så löser det sig, det brukar det göra utan problem och skulle någon ifrågasätta det så kan dom ringa eller maila mig för en koll att du är medlem.
                              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                              Ordförande GCG

                              Kommentar

                              • Markie
                                Användare
                                • September 2008
                                • 512

                                #30
                                Ok. Fint!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...