Jippi! Yngel av Corydoras Sterbai!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Jippi! Yngel av Corydoras Sterbai!

Flyttade över några av mina Corydoras sterbai för ett par veckor sedan för att städa matrester i mitt yngelkar för diskus. Det gick inte som planerat för de la ägg på rutan bums. Och nyfiken som man är tog jag bort de stora corydorasen igen. Har inte sett ett liv på flera veckor och förvånats över att mina månadsgamla diskusyngel satt i sig alla. Men det var fel. Nu vid matningen såg var två ganska stora små malyngel som rotade runt. Coolt!

Undrar hur många fler som kan gömma sig eftersom jag inte sett ett spår förrän nyss. Nån som vill gissa? Jag räknade äggen till över 25 när de lades.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Det är trist nog troligen inte många som klarat sig, enligt min erfarenhet. Om inte fisken har lekt rätt ofta på sistone kan de ha en del "rost i rören", så att alla ägg inte var befruktade. Skoj att du fått fram några på det enkla sätt du gjort i allafall!! Baserar mitt svar på egna erfarenheter av C. sp. "Venezuela black" samt info från en polare som förmodligen odlat flest Corys i Sverige.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Grattis Olorin
      hoppas det blir många, det behövs då dom är lite väl skygga i min smak

Patrik skrev
      enligt min erfarenhet. Om inte fisken har lekt rätt ofta på sistone kan de ha en del "rost i rören", så att alla ägg inte var befruktade.
      ------------------------------------------------------------------
      Patrik
      kan fiskar ha gammal rom eller är det en skröna

jag vet inte

men för mig är det obegripligt hur dom kan bli gamla är dom inte i förvandling hela tiden ?
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Patrik skrev
        enligt min erfarenhet. Om inte fisken har lekt rätt ofta på sistone kan de ha en del "rost i rören", så att alla ägg inte var befruktade.
        ------------------------------------------------------------------
        Patrik
        kan fiskar ha gammal rom eller är det en skröna

jag vet inte

men för mig är det obegripligt hur dom kan bli gamla är dom inte i förvandling hela tiden ?
        Vet inte om fisk kan ha gammal rom, men jag vet att när många av min polares Corys drar igång att leka så är det vanligt med obefruktade ägg i början. Befruktningsgraden stiger ofta efter några lekomgångar. Om det beror på gammal rom, dålig sperma, osäkerhet i sänghalmen eller en kombo (eller något helt annat) har jag inte kollat upp.
        En del fisk kan ju också dö av romförhårdnad (osäker på termen).

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Vet inte om fisk kan ha gammal rom, men jag vet att när många av min polares Corys drar igång att leka så är det vanligt med obefruktade ägg i början. Befruktningsgraden stiger ofta efter några lekomgångar. Om det beror på gammal rom, dålig sperma, osäkerhet i sänghalmen eller en kombo (eller något helt annat) har jag inte kollat upp.

Hilsen,

P

De har lekt förut i det vanliga mixade SA-karet, men givetvis blir varenda ägg uppmumsat. Senast plockade jag dock upp fyra ägg som jag nyss har kläckt i en artemiasil. Alla fyra har kläckts och kommer snart att få gå bland de andra ynglen. Nu är det i alla fall ingen rost i rören. Synd att jag inte har kar nog att dra igång en rejäl lek. Under tiden har jag i a fall tillverkat en yngelkläckare av en plastburk och lite tesils-nät så att jag kan skilja dem från andra fiskar om det läggs mer ägg.
          Senast redigerad av Olorin; 27 January 2009, 07:50.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Hilsen,

P
            Tror att Ola Svensson nämnde något om att det kunde gå några lekar innan hanen och honan var synkade med varandra vid befruktningstillfället. Fast det var å andra sidan ciklider vi diskuterade då, men det borde kunna stämma överens på malar också tycker man.

Kommentar

Arbetssätt...