Kalla tetror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Mycket data i FishBase är direkta skötselråd från akvariebäcker och då anges 23-27 som standard för alla sydamerikanska tetror. Jag har till att börja med väldigt svårt att tro att fisk som lever i säsongsklimat har så snävt trivselintervall. Det verkar vara svårt att hitta vilket spann firrarna har i naturen.

När jag tältade på Ngorongoro var det frost på natten.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 25 January 2009, 13:33.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Sant. I tempererade zoner borde tempen variera en hel del mer än mellan 23-27 grader. Att jag nämner Uruguay är just för att jag känner folk som varit där och fångat fisk, och de har nämnt att det kan bli is under vintern. Om jag minns rätt dör en hel del fisk vid sådan kyla, men att den fisk som lever där inte skulle trivas under 23 grader verkar mycket osannolikt. PM:a Felipe här på forumet och se vad han rekommenderar, månne kan han plocka hit något skoj.

När det gäller en hel del tetror hade jag i vilket fall vågat prova många av dem i rumstemp utan doppvärmare. Det borde inte röra sig om många månader där tempen ligger på 20 grader eller strax under.

Ramp och pump ger ju också lite värme. I lokalen har jag rätt bra drag från en ventil direkt utifrån, och rumstempen där jag har några enstaka kar ligger ibland nedåt femton grader på vintern. Kör ett kar ouppvärmt (fast tomt på fisk just nu), och har aldrig sett tempen gå under 18 grader, inte ens smällkalla dagar. Kör med Seras "precisionstermometer" som bara ska slå på en grad, så jag litar på de värden den gett.

Hilsen,

P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 January 2009, 13:46.
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Ser just att Melanotaenia fluviatis är anpassad till lägre temp 10-15 som lägst och dess utbredningsområde stämmer med firrarna jag träffade på. Enligt Fishbase är det den enda med denna anpassning http://www.fishbase.se/Summary/speci...me=fluviatilis men det betyder ju inte att det finns ett flertal som har under 20 i nateren ibland
        Det stämmer och vissa lokaliteter har tom. 7-8 grader vintertid.

Melanotaenia har många fina arter och de jag hittade som pallar dina behov är.

Melanotaenia nigrans
        Melanotaenia lacustris
        Melanotaenia affinis
        Melanotaenia eachamensis
        Melanotaenia australis
        Melanotaenia maccullochi
        Melanotaenia duboulayi
        Melanotaenia monticola
        Melanotaenia oktediensis
        Melanotaenia synergos
        Melanotaenia pimaensis
        Melanotaenia splendida inornata
        Melanotaenia splendida splendida

Melanotaenia är ju robusta firrar och kräver stora utrymmen, man kan nästan jämnföra dem med Tropheus i hur stora karen helst skall vara.

Även vissa Pseudomugil är subtropiska.

Kommentar

• daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1338

Patrik nämner Akvariets Oscar-mottagaren Mogens Juhl.

Mogens höll ett föredrag på Akvariets Dag 2008 om att hålla akvariefisk (dvs inte guldfisk och koi) i trädgården. Han verkade ha lekmanna-forskat kring och och undersökt de flesta typer av akvariefisks köldtålighet. Även om jag inte heller kan minnas att han nämnde några tetror är jag övertygad om att han har en bra idé om vilka tetraarter som skulle kunna vara aktuella i lite kallare temperatur. Kanske läge att kontakta honom?

Ett annat tips är att leta i äldre akvarielitteratur, säg från 30-50-talet, då man dels hade kallare inomhustemperaturer, och dels inte hade doppvärmare i lika stor utsträckning. Där kan du säkert hitta lite tips.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• larsa
            Banned
            • April 2006
            • 198

Jag har hållt colombiatetror(opal) i vanlig rumstemp.+ den värme som ljusramp o pumpar ger,kanske nån grad +?,de fick många yngel så jag antar att de trivdes.Riktigt snygga men stimmar "dåligt" i ett stort kar om man bara har småfisk

Kommentar

• Felipe
              Användare
              • April 2002
              • 327

Forra aret fick jag lek pa Pseudocorynopoma doriae och Mimagoniates inequalis vid +20, utomhus hos mig kan det bli +10 som kallast och +24 som varmast (for 2 ar sedan blev det sa pass kallt som +8 men da hade vi bara ciklider/malar utomhus), men i naturen har vi fangat P.doriae och M.inequalis i temp. uppat +32.
              Alla arter (tetror) som fangas soder om Rio NEGRO har vi utomhus aret runt, arter norr om Rio Negro utomhus 8 manader om aret och resten inomhus, dock utan doppvarmare.

Halsn.
              Felipe
              Felipe

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Hej!

Jag tror som Felipe att det gäller att kolla efter tetrorna från subtropiska sydamerika. Blodfenstetran från Argentina:

Sorgmanteltetran:

Buenos Aires tetran:

Samtliga dessa är dessutom kända för att vara allmänt tåliga (och billiga) arter.

mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Läste på i afton om kräftor från Papua Nya Guinea. Månne får jag ta tillbaks vad jag sagt om regnbågar, i boken jag läste stod en kort referens att tempen på Papua Nya Guinea kan gå ner till 19-20 grader. Samtidigt har jag kollat i Gerald L. Allens bok "Rainbowfishes", han har odlat en del regnbågar. Det är ett fåtal han nämner man bör hålla i temperaturer under 22 grader. Flera arter kör han tydligen över 25 grader.

Men, men. Det är ett krux om man ska leta efter perfekt temperaturoptimum för en viss art. Bara för att fisken klarar en viss temp innebär det ju inte att den trivs i den tempen, fast det visste nog Ola redan.

Felipes svar var annars klockrent - alla tetror söder om Rio Negro är värda att testas. Något jag tänkt på till och från under en lång tid, bland annat efter föredragen av Mogens, är att vi kanske håller många fiskar för varmt, och framför allt utan årstidsväxlingar i temperaturen. Det är nog många fiskar som är väl värda ett test med temperaturväxlingar under året.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    vi kanske håller många fiskar för varmt, och framför allt utan årstidsväxlingar i temperaturen. Det är nog många fiskar som är väl värda ett test med temperaturväxlingar under året.
                    Det är exakt just detta jag är ute efter. Genom att inte ha värmare, men bo "tropiskt" som vi alla gör, så borde det funka perfekt. Temperaturen var nere i 19 i mina akvarier när det var 10 minus ute, men nu är den uppe i 21 igen. Jag har just flyttat så jag vet inte vad sommartemperaturen blir, men den har krypt upp mot 27-29 och över det om man inte släcker och slänger ut innefilter. Det är alltså inga kallvattensfiskar som trivs i året runt i Svensk inomhusmiljö.

Så min fråga är: Vilka fiskar ska man undvika? Jag tänkte att nåon affärsidkare kanske hade samlat på sig erfarenhet av andras misstag.

De flesta ciklider pallar detta det vet jag och det gäller även malawi, tanganyika och viktoria. Hur det är med firrarna från djupaste amazonas vågar jag inte säga, men jag hade Crenicichla menezesi och Aequidens patricki på jobbet utan att veta att de sönkte värmen på helger och nättern. På vintern låg temp på 16-18 och detta trivdes de alldeles utmärkt i.

På din fråga om intressanta regnbågsfiskar. Melanotaenia fluviatis verkar väldigt intressant då jag har funderingar på att starta ett kallvattensakvarium där temp inte blir mycket mer än 20-22 på sommaren och kanske håller 10-15 på vintern (höjer om man närmare sig fiskens trivselgräns förstås).
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 26 January 2009, 21:48.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

Min erfarenhet är att fiskar från tropikerna blir sjuka och dör om temperaturen ligger för lågt. De trivs bäst med värme året runt men ett par grader varmare på sommaren gör ingenting. I Amazonas är vattentemperaturer på över 30 grader vanliga.

Subtropiska fiskar däremot vill helst ha en tydligt kallare period och då räcker det knappast med 22-23 grader inomhustemperatur. Det ska gärna bli svalare än så vintertid.

Idealet är de fiskar som kommer från hög höjd i tropikerna. De vill ha sval men jämn temperatur över året, ungefär som vi har inne. Även de fiskar som lever i djupa svala tropiska vatten som Tangayika- och Malawisjön funkar ju bra i rumstemperatur liksom tex vissa apistogramma som lever i småvatten på regnskogens botten är det sällan blir särskilt varmt.

mvh

olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Janne E
                        Användare
                        • April 2002
                        • 382

Jag tror att Felipe menar Rio Negro i Uruguay, inte att förväxla med den stora svarta floden som rinner ut i Rio Amazonas...det finns många floder i sydamerika som heter Rio Negro.
                        Bara så inte alla tror att det gäller alla fiskar i Amazonas

Det borde importeras en del tetror från Sao Paulo eller Rio de Janeiro området, på höglandet där man fångar tex. Corydoras barbatus växlar tempen mellan årstiderna några grader under 20 på vintern och runt 25 på sommaren.
                        Maila någon grossist och fråga om de inte importerar fisk från Argentina, de har en hel del intressanta arter och ett fåtal exportörer.

Mvh Janne

Kommentar

• amalmsten

kallt i Centralamerika också.

Badar man i floder i Guatemala på runt 1000 meters höjd kan det vara rejält huttrigt, till exempel i Maya-bergen på gränsen mot Belize. Och det simmar ciklider, svärdbärare och tetror runt benen på en. Och tetrorna nafsar ibland lite försiktigt i håren på benen, vilket kan killa rätt otrevligt om dom kommer i hundratal. De ser ut som sillar med svart prick vid stjärtroten. Nere i låglandet där det är varmare finns fler arter, men jag tror ändå man kan hitta lite av varje uppe i bergen.

Kommentar

Arbetssätt...