Återskapa BTN-moduler?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Foxen
    Användare
    • March 2007
    • 34

Återskapa BTN-moduler?

Har precis lyckats köpa ett 720-liters alu med ställning och 9st BTN-moduler för smått fantastiska 3000 kr!
    Dock ligger ett litet problem med i affären, BTN-modulerna är målade i en grå/svart nyans (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) -förstår inte för nånting i världen varför någon förstör så fin struktur som de har i ursprungsskicket!
    Tänkte dock försöka göra någonting åt saken och belägga dem med ett nytt ytskickt, behöver dock lite uppslag och idéer så kom med era förslag!

Mina egna fudneringar sträcker sig till att lägga någon form utan lim/klister/silicon på dem och sedan ösa på fin sand uppblandad med lite torv, vad tror ni om detta? -om du håller med mig vad isåfall skall jag använda för fästmedel?

720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
    Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler
  • jocke325
    Användare
    • January 2009
    • 138

Betong går bra. Då får du ju en fin brun!? färg. Har det på min bakgrund gjord i frigolit...

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Svårt att laga dem tror jag, men jag tror att jag skulle försöka med någon slags variant av så kallad dry brushing. Det betyder i korthet att du låter den svarta/grå färgen vara kvar längst ner i sprickorna och målar på nytt på topparna. Då får man extra mycket djupeffekt. Vad man ska måla ovanpå är lite svårare.

En variant är att prova att stryka på silikon med en ganska hård svamp eller nåt och sen som du var inne på jättefin sand i en nyans du vill ha. Men annars bör det ju funka med någon form av akvarielack eller polyesterplast som "Lim" innan du öser på finsanden. Hur somhelst så skulle jag börja med att provmåla en av modulerna. Och måla med väldigt lite lim/silikon/färg så att de som sagt inte rinner ner i de fina sprickorna.

Sen skulle jag inte måla över sanden utan låta den vara överst.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

Testa o kör högtryck på en .. De bör ju klara lite tryck =) Kanske skiten försvinner.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• mediabrus
          Användare
          • January 2006
          • 143

Provat med klorin? Kanske skulle fungera tillsammans med den göna sidan på tvättsvamp. Det gör kanske inte så mycket om det blir kvar i fördjupningar då det blir en mer påtaglig "djupeffekt". Hur som helst så tycker jag att det låter urbota dumt att måla BTN-moduler. De är ju knappast gratis. Vad är de målade med för färg?
          http://www.umea.akvarieforening.se

Kommentar

• Foxen
            Användare
            • March 2007
            • 34

Hade faktiskt inte tänkt tanken att prova att ta bort färgen, det kanske går iom. att orginalfärgen lär vara riktigt tuff då den skall stå emot vatten och algangrepp under många år, skall kolla om det går med någon cellulosalösning eller liknande (aktar mig för petrokemiska produkter på allt som skall ner i vattnet)
            Vet inte vad det är för färg men kan ju hoppas på latex, håller med dig helt -hur i hela världen kan man komma på idén att måla dessa guldklimpar!?

Ursprungligen postat av mediabrus
            Provat med klorin? Kanske skulle fungera tillsammans med den göna sidan på tvättsvamp. Det gör kanske inte så mycket om det blir kvar i fördjupningar då det blir en mer påtaglig "djupeffekt". Hur som helst så tycker jag att det låter urbota dumt att måla BTN-moduler. De är ju knappast gratis. Vad är de målade med för färg?

720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
            Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

Kommentar

Arbetssätt...