Urgröpta, kokta märgben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Spontant tycker jag det borde funka som gömställe, om bara alla köttrester är borta. Kruxet är väl att ben borde påverka vattnet mot högre pH/hårdhet - därmed blir det lurigt att använda till L-malar som trivs med omvänt vatten. Vet inte heller om malarna har synpunkter på vilket underlag de leker på - om lekmaterialet innehåller kalk kanske de vägrar leka eller om de leker så kanske inte rommen utvecklas. Du får kolla med fisken!!

Personligen hade jag nog gått igenom en del andra material först innan jag provat med märgben. Kanske kan funka bättre om man odlar en del snäckor/räkor, de lär mumsa i sig benet med tiden för att få kalk. Det känns ändå enklare att lägga i lite vanlig kalk i karet än att arbeta med märgben.

Nå, idag vaknade jag upp och märkte att jag är med i "snillen spekulerar", så det är enbart gissningar jag kommer med.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Spontant tycker jag det borde funka som gömställe, om bara alla köttrester är borta. Kruxet är väl att ben borde påverka vattnet mot högre pH/hårdhet - därmed blir det lurigt att använda till L-malar som trivs med omvänt vatten. Vet inte heller om malarna har synpunkter på vilket underlag de leker på - om lekmaterialet innehåller kalk kanske de vägrar leka eller om de leker så kanske inte rommen utvecklas. Du får kolla med fisken!!

Personligen hade jag nog gått igenom en del andra material först innan jag provat med märgben. Kanske kan funka bättre om man odlar en del snäckor/räkor, de lär mumsa i sig benet med tiden för att få kalk. Det känns ändå enklare att lägga i lite vanlig kalk i karet än att arbeta med märgben.

Nå, idag vaknade jag upp och märkte att jag är med i "snillen spekulerar", så det är enbart gissningar jag kommer med.

Hilsen,

P
      Men till snäcklekande tanganyika är det här kanske ett snilledrag?
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• poujac
        Användare
        • May 2006
        • 170

Släng i honom....

kanske det han är räd för?? hehe
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det tar nog ett hiskeligt tag.

Jag förstår inte alls varför det skulle vara mer makabert att lägga benet i akvariet än att äta köttet som suttit på benet.

Hehe...

Hade Jag kommit på den iden med ben som rör å L-malar (tex) hade jag nog testat. Iaf när Mina hundar har gått lös på märgen e det garanterat inget kvar(de brukar få de som är ca 20 cm och är öppna fr båda hållen). "Benhöljet" är väl bara att koka sen. Säkert äckligare med akva-rötterna som absorberat skit å snusk av alla möjliga de slag....
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ursprungligen postat av Olorin
            Men till snäcklekande tanganyika är det här kanske ett snilledrag?
            Tja, kör du det om du vill. Själv har jag två stora kassar med finfina Vinbergssnäckor, så att koka märgben finns inte på kartan. Hade nog inte ens gjort det om jag inte haft två kassar med bra snäckor - enklare att köpa snäckor då. Små snäcklekande ciklider gillar att flytta runt sitt hus, så jag tror märgben är helt rökt för deras del. De orkar inte flytta det.

Kanske funkar det bra till andra Neolamprologiner, men jag greppar helt ärligt inte varför man ska gå igenom jobbet att trixa med att få rent märgbenen för att få grottor, när det finns så många andra bra alternativ. Faktiskt greppar jag inte riktigt att jag ens gitter diskutera detta, borde gå fint att klura ut själv. Kör märgben om du vill, jag tycker det är mycket arbete för rätt osäkert resultat.

Hilsen,

P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 January 2009, 22:44.
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...