Urgröpta, kokta märgben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    Användare
    • January 2009
    • 61

Urgröpta, kokta märgben?

Hej.
    Börjar med att säga att jag är ny på forumet, så om tråden ligger i fel kategori ber jag om ursäkt och hoppas mod. flyttar till rätt forumdel.

Som topic, någon som har haft detta i akvariet?
    Tänkte mig att det kanske kunde vara passande gömställe/lekplats för div. malar? Eller kan det vara så att benen släpper ifrån sig några mindre bra ämnen som man inte vill ha i akvariet?

//Henrik
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Hej och välkommen.

Jag tror inte det är så många med erfarenhet av att ha detta i akvariet, du får nog testa och berätta hur det gick =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av HenkeP
      Hej.
      Börjar med att säga att jag är ny på forumet, så om tråden ligger i fel kategori ber jag om ursäkt och hoppas mod. flyttar till rätt forumdel.

Som topic, någon som har haft detta i akvariet?
      Tänkte mig att det kanske kunde vara passande gömställe/lekplats för div. malar? Eller kan det vara så att benen släpper ifrån sig några mindre bra ämnen som man inte vill ha i akvariet?

//Henrik
      Välkommen till forumet
      personligen tycker jag att det känns lite olustigt att stoppa ner kadaver i akvariet
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Ska ta en från jobbet och prova i visningsakvariet!
        Mvh Alex

Kommentar

• HenkeP
          Användare
          • January 2009
          • 61

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Välkommen till forumet
          personligen tycker jag att det känns lite olustigt att stoppa ner kadaver i akvariet
          Jo, det kan jag köpa, men samtidigt så är det ju väldigt mycket naturligare än blomkrukor, cement/plast-rör och alla andra möjliga och omöjliga "dekorationer"/gömställen skapade av människan..

//Henrik

Kommentar

• HenkeP
            Användare
            • January 2009
            • 61

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Ska ta en från jobbet och prova i visningsakvariet!

Låter bra..
            Tror faktiskt inte att så många reagerar på det förrens dom ev. får reda på vad det är..

//Henrik

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Var sak på rätt plats
              visst skulle märgben vara rätt om malarna sprutar ut massor av yngel , då blir det som att uppfinna hjulet igen
              men man vill ju inte se ett lik i akvariet
              men det går ju bra när man har en hund som gnager på typ torkade saker som man inte låtsas om vad det kan vara
              på tal om rätt plats

mig stör det inte om dom inte tappar släpet på vägen
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Jag tycker också att det är absurd att ha ett skelettben i akvariet.
                Och är det inte ordentligt rengjord, så finns det risk att vattnet blir sunkigt och malarna dör.
                Naturliga grottor kan man bygga av platta stenar som travas på varandra så att olika stora håligheter bildas. Och en sådan lösning är betydligt snyggare än ett urholkat kadaverben.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • May 2006
                  • 1816

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Välkommen till forumet
                  Hade inte du nyligen ett helt benrangel i ett av dina kar

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Naturliga grottor kan man bygga av platta stenar som travas på varandra så att olika stora håligheter bildas. Och en sådan lösning är betydligt snyggare än ett urholkat kadaverben.
                    Hänger inte med här??? Är ett naturligt skapat ben onaturligt o en skapad grotta naturlig??
                    Senast redigerad av kaj.p; 22 January 2009, 02:28.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• HenkeP
                      Användare
                      • January 2009
                      • 61

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Jag tycker också att det är absurd att ha ett skelettben i akvariet.
                      Och är det inte ordentligt rengjord, så finns det risk att vattnet blir sunkigt och malarna dör.

Just därför man i så fall borde koka det när hundarna är färdiga med det..

---

Sen så är det ju alltså inte ett helt lårben från en ko/häst/älg vi pratar om, utan en bit på 15-20 cm, som du kan köpa i vilken matbutik som helst med egen kötthantering (styckning).

Vidare så var inte frågan huruvida man blir äcklad eller ej av vetskapen att man har en benbit i akvariet, utan om det är riskfritt med tanke på vad ett ben består av.

Detta var enbart en tanke som dök upp när jag plockade upp ett av hundarnas renslickade ben idag och började fundera lite på formen, alltså inget jag verkligen funderar på att göra.

Avslutar dock med att skriva att skulle det bli aktuellt så har jag nog hellre ett äkta ben i akvariet än någon (i mitt tycke) löjlig döskalle i keramik.
                      För ska det va, så ska det va på riktigt.

//Henrik

Kommentar

• Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

Jag måste säga att jag tycker det låter intressant. Det ramlar ju ner döda djur i floder och sjöar så det känns naturligt för mig, men jag är ju inte så gammal att jag börjar få dödsångest så man får väl acceptera att äldra farbröder tar anstöt

Till din fråga. Ben är ju massor av kalk så de lär nog urlakas och "försvinna" ganska och därmed höja PHt så de är nog lämpligare i tanganyika än i Sydamerikakar.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

En redig epoxilack så klarar dom sig längre, annars försvinner dom nog med tiden.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av tege
                            En redig epoxilack så klarar dom sig längre, annars försvinner dom nog med tiden.
                            Det tar nog ett hiskeligt tag.

Jag förstår inte alls varför det skulle vara mer makabert att lägga benet i akvariet än att äta köttet som suttit på benet.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

Smak och tycke är ju olika och jag ser inget stötande med ben i akvariet (så länge det inte rör sig om människoben eller ben från utrotningshotade arter).

Det viktigaste måste ju vara att få ut proteinet ur benet och då bör det ju inte finnas något mer effektivt än ett rejält ammoniak bad. Lägg benet i en burk med ammoniaklösning och koka sedan ur det ordentligt.

Annars finns ju också den långsamma metoden. Gräv ner benet i trädgården ett par år och låt maskarna göra jobbet.

mvh

olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...