Spontant tycker jag det borde funka som gömställe, om bara alla köttrester är borta. Kruxet är väl att ben borde påverka vattnet mot högre pH/hårdhet - därmed blir det lurigt att använda till L-malar som trivs med omvänt vatten. Vet inte heller om malarna har synpunkter på vilket underlag de leker på - om lekmaterialet innehåller kalk kanske de vägrar leka eller om de leker så kanske inte rommen utvecklas. Du får kolla med fisken!!
Personligen hade jag nog gått igenom en del andra material först innan jag provat med märgben. Kanske kan funka bättre om man odlar en del snäckor/räkor, de lär mumsa i sig benet med tiden för att få kalk. Det känns ändå enklare att lägga i lite vanlig kalk i karet än att arbeta med märgben.
Nå, idag vaknade jag upp och märkte att jag är med i "snillen spekulerar", så det är enbart gissningar jag kommer med.
Hilsen,
P
Personligen hade jag nog gått igenom en del andra material först innan jag provat med märgben. Kanske kan funka bättre om man odlar en del snäckor/räkor, de lär mumsa i sig benet med tiden för att få kalk. Det känns ändå enklare att lägga i lite vanlig kalk i karet än att arbeta med märgben.
Nå, idag vaknade jag upp och märkte att jag är med i "snillen spekulerar", så det är enbart gissningar jag kommer med.
Hilsen,
P
Kommentar